Българско национално радио © 2021 Всички права са запазени

Париж представя легендарната колекция на Морозови от френски импресионисти

4
Снимка: ЕПА/БГНЕС

В началото на ХХ век Иван Морозов, голям руски търговец и фабрикант, купува в Париж зимен пейзаж от Алфред Сисле. Той толкова го харесва, че се връща и купува още една негова творба. 

И така се слага началото на неговата колекция от френски импресионисти и постимпресионисти. Днес оценката ѝ е около пет милиарда долара. 

Трима са руските големи колекционери от това време – Третяков, Щукин и Морозови. Те не купуват изкуство, за да инвестират пари. Те го правят от любов към изкуството и това личи по факта, че те никога не продават. Те не следват онова, което е модерно, а следват страстта си и в някакъв смисъл са куратори на цялостния артистичен процес на времето – насърчават определени процеси и творци. Ако нещо им хареса, не се пазарят. 

Иван Морозов е известен в Париж с прякора „руснакът, който не се пазари“. Сергей Щукин и Иван Морозов купуват изкуство до 1914 година, когато заради войната руските банки спират да превеждат пари в Европа, през 1918 година колекциите им са национализирани, а през 1920 година обединени в Единен държавен музей на новото западно изкуство. След войната, лично по заповед на Сталин, този „упадъчен“ музей е закрит, а експонатите в него на случаен принцип са разделени между Пушкинския музей и Ермитажа. 

Иван и неговият брат Михаил Морозови, известни с ненадмината си колекция от авангардно френско изкуство, идентифицират блясъка на Анри Матис и Пабло Пикасо, преди художниците да се радват на международно признание. 

Парижани и гости на френската столица могат сега да се насладят на тази колекция, за която разказва в "Артефир" Елица Павлович, основател на сайта за култура „Пропаганда“. 

Чуйте звуковия файл.

Снимки – ЕПА/БГНЕС
 
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Анаиза Гордино

8 години Португалски културен и езиков център „Камойнш" - София

Първата преведена на български език книга с поезията на Еуженио де Андраде „Бяло върху бяло“  е повод за срещата с директора на Португалския културен и езиков център "Камойнш" - София, Анаиза Гордино, както и  възможност за поздрав за рождения ден на Център "Камойнш", отбелязан преди дни. Ето какво сподели тя в "Артефир": "Наистина Еуженио де Андраде..

публикувано на 27.11.21 в 10:00

Литературни четения в памет на Георги Рупчев

На 28 ноември се навършват 20 години от смъртта на един от най-големите български поети Георги Рупчев.  В две вечери – едната е на 28 ноември (деня, когато той си отива) в 16 ч. в клуб "Перото", и на 29 ноември в Столичната библиотека на 3 етаж в "Книжовно наследство" – ще бъдат прочетени от актьори някои от стиховете на Георги Рупчев и негови..

публикувано на 27.11.21 в 08:30

Виртуални кинопрожекции в НДК

Визуалното има много нови посоки.  Киномания изненадва своите почитатели със седем интерактивни късометражни филма, които ще потопят зрителите в паралелна реалност – пресечна точка на върховите технологии и киноизображението.  Целта на VR фест е да представи изкуството във виртуална реалност. Официалната програма включва произведения от..

публикувано на 26.11.21 в 17:08

Калейдоскоп на съвременното изкуство в галерия "Астри"

Първата изложба Формат 30/30 отваря врати през декември 2002 г. в столичната галерия "Астри". Тогава участват 47 художници. Оттогава времето променя количеството на участниците, но за тези 20 години в изложбата Формат 30/30 са участвали около 1000 художници от различни краища на България, от различни стилове и направления. Чуждестранно участие има от..

публикувано на 26.11.21 в 16:20

Стихосбирката на Еуженио де Андраде "Бяло върху бяло" – дом на фадото в книга

Еуженио де Андраде е смятан за един от най-забележителните писатели на XX век, той е сред най-четените и превеждани португалски поети. "Еуженио де Андраде направи революция в нашата поезия. До него поезията беше пресечна точка с нещо друго, представяне на реалност, предхождаща стихотворението или отвъд самото стихотворение. С него поезията..

обновено на 26.11.21 в 15:32