Българско национално радио © 2022 Всички права са запазени

Трите първи: среща с женската литература в Южна Корея

Литературата в Южна Корея в древността е била писана основно от мъже, а темите на произведенията са повтаряли минали мотиви, наложени във времето като класически. Днес Южна Корея е символ на модерност и иновативност, но само допреди няколко десетилетия строгите норми на традиционното общество са притискали в здравите си рамки образованието, културата и всички сфери на между човешките отношения. Жената трудно е можела да излезе извън пределите на дома и да потърси реализация на мечтите си или пък израз на талантите си. Новото издание „Трите първи“, ни  запознава с подвига им, а именно борбата им за свобода на перото, която се превръща в бунт срещу всичко и всички, съпротива срещу установения през вековете строй, плуване срещу мощното течение на социалния ред. Плащайки кървава цена за каузата си, три жени оставят своята трайна следа в южнокорейското общество, в което и до днес е трудно да си различен.  За авторките Ким Мьонсун, На Хесок и Ким Уонджу  ще разговаряме с изследователката на корейската култура и преподавателка в катедра „Кореистика“  към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ – доктор Цветелина Андреева.

„Съвременната женска литература се появява едва в началото на 20-ти век. Но всъщност от Средновековна Корея до днес достигат малко творби на женските писателки. Тези авторки не са само първите съвременни писателки в страната, но са и бунтарки в тогавашното общество за свободата на жените, които проповядват в произведенията си. И трите са първи, Ким Мьонсун написва първия съвременен разказ, тя е актриса и преводачка, като тя е  най-изявената преводачка за тези години. На Хесок е първата художника, която рисува с маслени бои и първата корейка, която прави околосветско пътешествие и пише пътеписи за пътуванията си. Ким Уонджу  е първата жена редактор на първото женско списание, но след това се оттегля от светския живот и става монахиня. И трите са повлияни от модерните западни идеи, с които се запознават докато учат в Япония. Интересното е, че и трите са родени в една и съща година.“

В сборника обръщате се обръща голямо значение и на конфуцианството, което играе основна роля в корейската литература. Конфуцианството е учението на Кундзъ, придобил известност в западния свят с латинизираното си име Конфуций. Великият мъдрец живее от 551 до 479 г. пр.н.е. в древното китайско кралство Лу. Образът му е обвит в легенди и е трудно да бъде разграничена истината от мита, но се смята, че той е признат за мъдрец още приживе. Роден е в семейство от вис­шата класа, но по време на раждането му поради междуособиците в държавните дела семейството му губи знатното си положение и потъва в бедност. Учението му повлиява не само китайската култура, но и съседните източноазиатски държави.

Най-общо казано, конфуцианството регулира отношенията между хората. То е насочено както към поведението на човека в обществото, така и към принципите на държавното управление и представлява висша форма на морал. Петте взаимоотношения са основен постулат в него, който установява „правилните“ отношения между управник и поданик; между баща и син; между съпруг и съпруга; между възрастен и дете; между приятели. Конфуций поставя като условие за хармонията във Вселената и в света на хората строгата йерархия, в която всеки спазва своето място, изпълнява задълженията си и дава личен пример на тези под него.

Цветелина Андреева защитава докторска степен в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ през 2019 г., а от 2016 г. е хоноруван преподавател в катедра „Кореистика“. Назначена е за Изследовател в същия университет. Образованието ѝ включва специализация в Република Корея и участие в две международни обучения. Участва в университетски, национални и международни конференции. Научните ѝ интереси са в областта на съвременното корейско общество и социокултурната роля на жените в Корея.

Повече подробности чуйте в разговора с доктор Цветелина Андреева.

Снимка: издателство „Изток-Запад“
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сребрина Тимофей предизвиква зрителите с "Локдаун номер 5"

Представлението "Локдаун №5" е авторски проект на актрисата Сребрина Тимофей. Тя изследва процесите на изолацията от собствената си практика, като в представлението Сребрина влиза в ролите и на режисьор, актьор и драматург. В работа си по представлението актрисата използва реални ситуации, като залага на факта, че в Средновековието в Европа се появило..

публикувано на 24.05.22 в 17:55

Мирела Иванова: Българският език е всеобемащата ни памет, далечният хоризонт на бъднините ни

Запознаване Родена през май. На единайсти. В София. Веднъж на трамвайната спирка я срещна Дон Кихот. Към обществото няма заслуги, освен една – обича другите, обича ги всеотдайно и без причина. Среща се с много хора – с още повече се е разминала. Решава най-безнадеждния ребус - как завинаги да остане на себе си. Не излизат понякога..

публикувано на 24.05.22 в 17:14

Елка Няголова с приз за поезия на стотните годишни награди на СБП

Поетесата Елка Няголова е тазгодишния лауреат на Съюза на българските писатели (СБП) за поезия. Новата ѝ поетична книга "Парапет за душата" спечели не само читателите, но и литературната критика. "Парапет за душата" – тази метафора се появява в не едно и две стихотворения на едноименната нова книга на Елка Няголова… Най-малко в поезията..

публикувано на 24.05.22 в 16:23

Съюзът на народните читалища издаде "Алманах 165"

Излезе внушителен луксозен алманах за поезия, проза и изкуство, чието заглавие кореспондира с 165-годишнината на общонародното читалищно дело в България (1856-2021). "Артефир" го представи на слушателите на 24 май. Алманахът, издаден под редакцията на Анита Тарасевич, е вдъхновен от проекта "Национален преглед на литературните клубове". Този..

публикувано на 24.05.22 в 15:20

Български писатели в странство, 30 юни наближава!

Конкурсът "Съвременна българска художествена литература без граници" , създаден от Националния дарителски фонд "13 века България", е насочен към българските писатели в странство. Идеята на благотворителната организация с 40-годишна история е да подкрепи творчеството в поезия и проза на роден език без географски ограничения. Според регламента на..

публикувано на 24.05.22 в 08:50