Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Поезия срещу войната

| обновено на 03.04.22 в 13:03
Георги Гаврилов
Снимка: Грациела Ингелска

Струва ви се невъзможно? Струва ви се безсмислено? Не вярвате в силата на думите? Българските поети не мислят така! Един от тях – Георги Гаврилов не може да понесе „мълчанието“ в този момент, когато се води война срещу Украйна и решава да действа. Той събира стихотворения на тема „война“ от петдесетина български съвременни поети, като кореспондира с Посолството на Украйна в София. Ето текста на Георги Гаврилов към стихотворенията, който казва:

„Има една много известна фотография от разстрела на Федерико Гарсия Лорка. Двама мъже с пушки, двама други, даващи заповеди, и един Лорка, вдигнал юмрук високо в небето, рецитирайки любовна поема, секунди преди сърцето му да бъде пръснато от куршуми. Ако не сте я виждали, потърсете я. Фотографът е неизвестен, хората с пушките също, хората със заповедите – и те. Единственото могъщо на тази снимка е Лорка. Неговата поезия, неговият начин, неговата любов. Ако Бог се е възхищавал, без да се намесва, това е един от случаите. Ако Бог е бил на колене, без да смее да обели и дума, това е един от случаите. Поезията срещу абсурда. Поезията срещу войната. Поезията срещу смъртта.

Повече от 100 години по-късно ние се намираме в ситуация на поставяне под съмнение на всички ценности, за които сме загубили достатъчно досега. Ние рестартираме играта, която не е игра. Забравяме ожуленото и продължаваме. Забравяме, че киселата топла струя кръв създава новата маркировка на пътищата ни. След 2 години, прекарани в страх и пазене от вирус, който си предаваме чрез най-нужното – дишането – се озоваваме във война, недостойна за смъртта на тези преди нас.

След дълги години летаргия и превръщане на поезията в аксесоар тя трябва да заеме своето място и да заиграе отново своята роля в онова, което ще наричаме история, но което сега се случва пред очите ни, пред сърцата ни и пред децата, родени да живеят в друга ера. И защото в началото е било словото, а не оръжието, и защото накрая остават думите, а не едносричното пелтечене на картечницата, и защото никой живот не е създаден с идеята за самоунищожение, и защото любовта и изкуството са най-високо във възможностите ни, трябва да се каже едно, и това едно да бъде човекът. Защото всички ще бъдем преработени заедно от земята, по която сега се обичаме и мразим, вдишваме пролетните ухания и уханията на гниещата шума и по която слънцето не избира кого да стопли. Защото няма криза на света, която да не е измислена или причинена от нас самите – глад, война, неравностойност, дехуманизация. Защото границите, които сме отбелязали, са като границите на облаци.

Сартр казва, че след края на Втората световна война започва една по-голяма и дълга война – тази на Мира. Нека водим войната на Мира, която е по-трудна и затова – по-смислена. Защото в нея ще се борим със собствените си проблеми и различия, не с техните притежатели. Защото това е достойната война, единствената достойна война, която не унижава, а сближава; която не сее смърт, а възможност за нещо ново; която не разпределя, а споделя. И думите са нейните единствени воини и нейните муниции – думите, с които водим живота си от раждането до последния си дъх. Думите, с които се молим; с които се обясняваме в любов; с които разтопяваме и разбиваме сърцата си; с които казваме имената си, адресите си, историята си.

Вижте отново погледа на Лорка – в него се отразяват ликовете на божествата, нямащи смелост да умрат вместо него. Или да кажат това, което казва той.“

Чуйте Георги Гаврилов.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Чавдар Ценов

Чавдар Ценов с премиера на нов роман

В новата книга на писателя "Убийство на булевард "Стамболийски" отново се срещаме с познатия характерен почерк, но бавната му и наситена с нюанси проза тук е ускорена, историята е разказана с динамика и с типично Чавдар-Ценовия неподражаем хумор. Преплитането на "криминалната" история, която уж е главна, ако съдим по заглавието, с драмата на средния..

публикувано на 23.01.25 в 15:45

Национален културен компас – 23 януари

В Драматичен театър – Пловдив тази вечер отново ще се играе "Одисей", една от най-мащабните постановки на творческия тандем Диана Добрева – режисьор и Александър Секулов – драматург. Повече за пътя на човека към себе си, срещу себе си и отвъд себе си в постановката разказва Александър Секулов – чуйте: 

публикувано на 23.01.25 в 13:23

Проявите на сецесиона у нас в изложбата "Българският Модерн" в Русе

В "Нашият ден" проф. д-р Николай Ненов представя проекта на Регионален исторически музей – Русе "Българският Модерн – изложба и каталог". Интерактивната експозиция представя изявите на сецесионното изкуство в българското предметно битие през периода между двете световни войни. "Българският Модерн е специфично явление, слабо познато у..

публикувано на 23.01.25 в 11:53

Националният исторически музей представя над 1400 находки от 2024 година

Националният исторически музей представя изложбата "Древни находки и нови открития. Археологически сезон 2024" с над 1400 находки от 22 обекта в страната. В "Нашият ден" гостуват д-р Мариела Инкова , ръководител на отдел "История на България през средните векове VII-XVII в." и Михаил Ваклинов от отдел "История на българските земи в..

публикувано на 23.01.25 в 10:42

Регионална библиотека "Любен Каравелов" – Русе търси любовта навсякъде с фотоконкурс

Регионална библиотека "Любен Каравелов" - Русе търси любовта в нас и около нас с фотоконкурса "Любовта е навсякъде". В "Нашият ден" Цветелина Шанова , библиотечен специалист, разказва, че фотоконкурсът е посветен на Деня на любовта и виното – 14 февруари . Снимките могат да интерпретират темата свободно – от отражението на обичта в..

публикувано на 23.01.25 в 09:03