Българското училище се сблъсква всекидневно с предизвикателството как да се справи с децата, които имат трудности с поведението, и често не успява да ги идентифицира като рискова група.
"Проблемът е, че българското училище не е просто административна институция, в която започва да се превръща в последните години. Българското училище трябва да носи познание. Да създава една сигурна среда и на учителите, и на учениците. Българският учител се страхува от постфундаментални промени“, казва в "Нашият ден“ доц. д-р Катерина Дончева, преподавател в Педагогическия факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий“.
Тя допълва, че учителите се плашат от активната гражданска позиция на родителите, които в случая си търсят правата в съда. И учителите също търсят по някакъв начин своите права и искат да бъде чуто тяхното мнение. Това е показател, че гражданското общество се развива и то, разбира се, е свързано с колизии и някаква доза драматизъм.
"Не разбирам защо призивът "Спазвайте закона и наредбата" се тълкува като "Не налагайте наказание“, посочва доц. д-р Дончева.
Според нея писмо на началника на Районното управление по образование в София Ваня Кастрева до директори на училищата в столицата е напълно оправдано.
"От една страна, ние имаме Закон за предучилищното и училищното образование, чийто принципи не съответстват на съществуващите практики. От друга страна, съществува огромна пропаст между потребностите на учениците и очакваният на учителите“, коментира експертът.
Тя припомня, че образователната система трябва да бъде ориентирана към интересите, особеностите и промените в живота на детето. Имаме някакви принципи, които не съответстват на практиката. Учениците трябва да имат равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и всеки ученик. Наистина ли всички деца са приети, включително тези със специални потребности и поведенчески проблеми?
"Всеки един индивид, всяко едно дете, което е в процес на развитие и има нужда, когато има някакви проблеми, когато има някакви обучителни трудности, да се работи в насока на преодоляване на тези трудности, включително когато става въпрос и за поведение“, твърди доц. д-р Дончева.
Тя пояснява, че при проблемно дете с неприемливо поведение, което не спазва социалните норми за поведение в училище, е нужно да се осигури обща подкрепа.
"Основното, към което трябва да се насочат бъдещите реформи в образователната система, трябва да е "инвестиция в отношение" – или как един учител да развива отношенията в класа между учениците, както и в колектива, и с родителите", казва още доц. д-р Дончева.
Чуйте повече в звуковия файл.
През 1901 година осем ловци на орхидеи заминават на експедиция във Филипините. В рамките на месец един от тях вече е изяден от тигър, друг е залят с бензин и изгорен жив, петима изчезват безследно и само един успява да оцелее и да излезе от гората с четиридесет и седем хиляди цветя от вида Phalaenopsis. Млад мъж, изпратен през 1889 година..
Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..
В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..
За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..
Видеопоредицата "Сградите разказват" е нова инициатива на Регионалния исторически музей - София. Археолозите Йордана Николова и Валентин Витанов, които..
Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да..
"Небе, голямо колкото земята. С перо и четка за Добруджа" – така е озаглавена антологията, която наскоро излезе от печат и предстои да бъде представена..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg