Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Катерина Дончева:

Реформите в образователната система да се насочат към инвестиция в отношение

Снимка: @pixabay

Българското училище  се сблъсква всекидневно с предизвикателството как да се справи с децата, които имат трудности с поведението, и често не успява да ги идентифицира като рискова група.

"Проблемът е, че българското училище не е просто административна институция, в която започва да се превръща в последните години. Българското училище трябва да носи познание. Да създава една сигурна среда и на учителите, и на учениците. Българският учител се страхува от постфундаментални промени“, казва в "Нашият ден“ доц. д-р Катерина Дончева, преподавател в  Педагогическия факултет на Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий“.

Тя допълва, че учителите се плашат от активната гражданска позиция на родителите, които в случая си търсят правата в съда. И учителите също търсят по някакъв начин своите права и искат да бъде чуто тяхното мнение. Това е показател, че гражданското общество се развива и то, разбира се, е свързано с колизии и някаква доза драматизъм.

"Не разбирам защо призивът "Спазвайте закона и наредбата" се тълкува като "Не налагайте наказание“, посочва доц. д-р Дончева.

Според нея писмо на началника на Районното управление по образование в София Ваня Кастрева до директори на училищата в столицата е напълно оправдано.

"От една страна, ние имаме Закон за предучилищното и училищното образование, чийто принципи не съответстват на съществуващите практики. От друга страна, съществува огромна пропаст между потребностите на учениците и очакваният на учителите“, коментира експертът.

Тя припомня, че образователната система трябва да бъде ориентирана към интересите, особеностите и промените в живота на детето. Имаме някакви принципи, които не съответстват на практиката. Учениците трябва да имат равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и всеки ученик. Наистина ли всички деца са приети, включително тези със специални потребности и поведенчески проблеми?

"Всеки един индивид, всяко едно дете, което е в процес на развитие и има нужда, когато има някакви проблеми, когато има някакви обучителни трудности, да се работи в насока на преодоляване на тези трудности, включително когато става въпрос и за поведение“, твърди доц. д-р Дончева.

Тя пояснява, че при проблемно дете с неприемливо поведение, което не спазва социалните норми за поведение в училище, е нужно да се осигури обща подкрепа.

"Основното, към което трябва да се насочат бъдещите реформи в образователната система, трябва да е "инвестиция в отношение" – или как един учител да развива отношенията в класа между учениците, както и в колектива, и с родителите", казва още доц. д-р Дончева.

Чуйте повече в звуковия файл.


По публикацията работи: Наталия Маева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ботаническата градина на БАН показва колекцията си от орхидеи

През 1901 година осем ловци на орхидеи заминават на експедиция във Филипините. В рамките на месец един от тях вече е изяден от тигър, друг е залят с бензин и изгорен жив, петима изчезват безследно и само един успява да оцелее и да излезе от гората с четиридесет и седем хиляди цветя от вида Phalaenopsis. Млад мъж, изпратен през 1889 година..

публикувано на 20.02.25 в 10:25
Мария Шаркова

От 5 години у нас не се извършва трансплантация на черен дроб от жив донор

Мария Шаркова , адвокат по медицинско право, коментира решение на ВАС срещу отказ на НЗОК да заплати чернодробната трансплантация в чужбина на младеж в тежко състояние . "Отменен е отказът и средствата, заплатени за лечението на младежа, събрани чрез дарения, ще бъдат възстановени от НЗОК. По-важно е какво се установи в рамките на това дело...

публикувано на 19.02.25 в 13:47
Д-р Александър Канчелов

Проблемът с наркотиците: Заявки, решения, илюзии

Националният център за обществено здраве и анализи изнесе статистически данни, според които над 30% от децата между подрастващите са правили опит да пушат, над 40% от тях са запалили първата си цигара на 14-15 години. Делът на момичетата е 27,9% , а на момчетата – 21,5%. Интензивни пушачи са 63,1 от момичетата и 51,3% от момчетата Децата между..

публикувано на 19.02.25 в 13:45

Музиканти сигнализират за нередности в ОКИ "Надежда"

В рубриката "Разговорът" бе проведена дискусия след сигнал от страна на творци относно работата им с Общинския културен институт "Надежда". В разговора участваха музикантката Розалина Касабова , музикалният редактор Зорница Цветанова и заместник-кметът на направление "Култура, образование, спорт и младежки дейности" в Столична община..

обновено на 19.02.25 в 11:51

Детският активизъм – какво мислят, искат и могат децата у нас

За желанието на непорасналите да подарят времето си, за да направят света по-добър, в "Нашият ден" разговаряме с Евгения Тонева – изследовател в Ноу-хау център за алтернативни грижи за деца – НБУ. Тонева се занимава с изследване на детския активизъм у нас – какво  всъщност искат децата и съвпадат ли желанията им с възгледите на..

публикувано на 19.02.25 в 10:26