Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Еднакво различни – Мирела Димитрова, Десислава Заваринова и Аделина Васева

В моментите на несигурност и изолация актът на създаване може да се превърне в пътеводна светлина, към която да се обърнем, за да намерим утеха и смисъл. Въображението ни рисува с несигурните си контури реалността и се слива с магията на творчеството.

Изложбата “Еднакво различни” представя три художнички, които, въпреки че имат различни основни занимания извън изкуството, са намерили общо убежище в акта на създаване. За Мирела Димитрова, Десислава Заваринова и Аделина Васева пандемията изиграва ролята на катализатор за творческа енергия, изпъква като време за интроспекция и размисъл. В свят на промени трите се стремят към изразяване на своите мисли и чувства, превръщайки ги в творби, които могат да обединяват и вдъхновяват. 

Въпреки че тези три художнички водят различен живот, общият им стремеж към спокойствие чрез изкуството ги обединява в изложба. Те са еднакво различни. Изкуството на всяка една има свой собствен индивидуален почерк, те разказват различни истории, които се преплитат, намирайки пресечни точки. Стремежът им е еднакъв – умиротворение. И трите го постигат чрез процеса на създаване.

Изложбата може да бъде разгледана до 1 декември в Националния музей "Борис Христов" 

За това какво е да намериш убежище в акта на създаване, как пандемията може да даде тласък към отприщване на творческа енергия и как стресът може да се превърне в изкуство – художничките Аделина Васева, Десислава Заваринова и кураторът и уредник на музей "Борис Христов" Нана Мелконянц разказват в "Нашият ден" какво ги прави "еднакво различни"?

Чуйте разговора от звуковия файл.

Мирела Димитрова завършва скулптура в Националната художествена академия, след което започва да работи в сферата на интериорния  дизайн. Занимава се с реставрация, проектиране и изпълнение на по-модерни композиции на гипсови орнаменти за стени и тавани, както и изработване на абстрактни скулптури, релефи и пана. През годините Мирела се лута между различни стилове и техники, но покрай уединението  успява да създаде личен почерк. Творбите на Мирела са изпълнени в техниката на графичната монотипия. Нейните черно-бели абстрактни композиции крият в себе си портрети, пейзажи и човешки фигури - проявени чрез динамичното движение на валяка.

Десислава Заваринова е реставратор. Тя се потапя в стила и маниерите на различни автори, стараейки се да имитира и наподобява почерка на реставрираната творбата. В почивките от работа тя продължава да рисува - малки детайли повтарящи се до безкрай. Постепенно започва да вкарва цвят, идеи и смисъл в тези детайли. Покрай изолацията се отдава на рисуването. И така, преминава леко и неусетно през стресовия период. Стилът на Десислава е наивен, цветен и фантастичен. Това ѝ дава възможността да излиза извън рамките, които й поставя реставрацията в процесите на имитация. Основният елемент в пейзажите на Десислава са къщи и дървета, изпълнени в цветове. 

Аделина Васева по професия е графичен дизайнер. След повече от 10 години рекламна графика тя усеща, че нещо не й достига и няма да го намери там, макар да обича работата си. Едно пътуване до Ница - точно преди първото голямо затваряне и назрялата готовност за нови предизвикателства - дава тласък на творческите й търсения. Далеч от компютъра и строгите изисквания на дизайнерската работа. Тя се потапя в изкуството си, търсейки или пресъздавайки изгубеното “Аз”. Творбите й са цветни композиции изпълнени с акварел, гваш или туш, изобразяващи архитектурата на Пловдив и европейски градове. Живописните пейзажи са допълнени с апликации от цветни хартии, които добавят релеф и още едни пласт на разказа на четката й. 


Снимки – музей "Борис Христов"

По публикацията работи: Милена Очипалска


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература" в СУ "Св. Климент Охридски"

На 3 октомври от 18.00 ч. в Конферентната зала в Ректората ще се проведе Кръгла маса "Съвременна доминиканска литература". Събитието се провежда в рамките на Празниците на културата на Доминиканската република (1-6 октомври) в Българския културен център в София. Гости ще бъдат четирима изтъкнати писатели и общественици от далечната карибска..

публикувано на 02.10.24 в 17:55

"Буржоата благородник" на сцената на Сатиричния театър

На 3-ти октомври в Сатиричният театър " Алеко Константинов " е премиерата на спектакъла " Буржоата благородник " от Жан-Батист Поклен Молиер. Режисьор на представлението е актрисата Бойка Велкова, сценографията е дело на Чавдар Гюзелев, костюми – Тита Димова-Вантек, музика – Теодосий Спасов и пластика – Мила Искренова. "Буржоата..

публикувано на 02.10.24 в 15:58
Лалех Барзегар

Минимализмът в изкуството на иранската художничка Лалех Барзегар

Новият артсезон на "Орловска" 10 в Габрово започна с изложбата на иранската художничка Лалех Барзегар "Повторение на формата". Картините ѝ са изследване на минималистични форми и повтарящи се техники. Ето какво споделя тя: "Експериментирах, като намалих детайлите и цветовете, за да видя дали пространството и емоцията могат да бъдат предадени чрез..

публикувано на 02.10.24 в 14:36

"Страст под брястовете" и фанатизмът да притежаваш

Драматичният театър в Търговище гостува на софийската публика с най-новия си спектакъл "Страст под брястовете" от Юджийн О’Нийл. Постановката по пиесата на големия американски драматург, позната на българската публика и под заглавието "Любов под брястовете", е на Денислав Янев. Според неговия режисьорски прочит "Страст под брястовете" не е просто..

публикувано на 02.10.24 в 13:05
Бистра Льошевалие, Ретроспектива, НГ „Квадрат 500“ – „След“, 2024

За мисията и политиката на Националната галерия

"Музей в ефира" се завърна в програма "Христо Ботев" на 23 септември с предаване, посветено на важните събития в художествения ни живот през изминалите летни месеци. А някои от тези събития бяха свързани с Националната галерия. Това някак се подразбира – или би трябвало да се подразбира, когато става дума за такава институция. Тя е музей с постоянна..

публикувано на 02.10.24 в 08:45