Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тинатин Кайришвили представи "Гражданинът светец" на София филм фест

Кадър от филма „Гражданинът светец“
Снимка: siff.bg

Филмът, който донесе номинация на Крум Родригес от Американското общество на кинооператорите – "Гражданинът светец", беше прожектиран пред българската публика на 28-ия София филм фест в присъствието на режисьорката му Тинатин Кайришвили.

Грузинската сатирична притча разказва историята на светец, който слиза от кръста, за да заживее сред смъртните. При това в черно-бяло.

"Разказваме вечна история, която може да се развие по което и да е време, в който и да е народ и именно затова реших да я разкажа в черно-бяло. Освен това за всички кинодейци си мечтаят да снимат черно-бял филм. Пробвах различни крайности и тази една от тях", каза в "Артефир" Тинатин Кайришвили.

Филмът ѝ изпитва пределите на човешката вяра и поставя в основата най-същественото за човека - надеждата.

"Може би знаете, че Грузия е доста религиозна държава и това е съвсем отчетливо след разпадането на СССР. Религията още повече се засили тогава. Много от хората обаче не разбират какво се крие зад вярванията, просто ги следват, без да ги поставят под съмнение. Аз от своя страна исках да го направя – да поставя под съмнение това дали трябва да се следва такъв модел на вярване, който да се приравнява към добър живот. Имах желание да поставя въпроса: "Това ли иска Христос от нас и как ще реагира той, ако дойде сред хората?". Имам много персонажи във филма заради въпросите, които исках да поставя. Някои от тях са доста набожни, фанатични дори, други пък съдят. Така че филмът е по-скоро за надеждата, всички ние имаме нужда от нея, независимо дали сме набожни, или не. Това се стремих да подчертая", обяснява грузинската режисьорка.

Според сюжета на филма ѝ на главния площад на миньорски град се издига кръст със статуя, изобразяваща светец, смятан от местните миньори за техен закрилник. Един ден кръстът е свален за ремонт, а статуята внезапно изчезва. Когато впоследствие сред жителите се появява мистериозен непознат, за тях няма съмнение кой е той. Идеята на Тинатин Кайришвили е той да бъде ням, а хората да водят монолози с него по същия начин, по който се изповядват пред дадена икона. Говорят, но не очакват отговор. Всичко води до това, че човек често избира да предостави отговорността за решенията и действията си на друг, в случая на оживялата статуя.

"Исках да покажа, че хората си намират собствени извинения за различни събития. Исках да има и хумор, защото не може да съдиш сериозно, когато нещо такова се случи", допълва Кайришвили. Според нея осъждането, на което сме способни, се дължи на страха, който изпитваме.

"Гражданинът светец" е третият ѝ филм, дебютът ѝ "Булки" излиза през 2014 година. Тинатин завършва филмова режисура в Университета за театър и кино в Грузия и усилено се занимава и с продуцентство. Сценарият на черно-бялата история, част от програмата на София филм фест 2024, също е нейно дело.

За киното и работата си с оператора Крум Родригес режисьорката казва:

"Киното е нещо, което се натрупва в нас, и когато вече не можем да оцелеем без него - можем да се изразим. Най-доброто в киносвета е, когато откриеш някой, който споделя твоите мисли, идеи и представи. С Крус се случи именно тази връзка и много се радвам, че филмът му донесе успех на всички континенти."

Целия разговор с Тинатин Кайришвили чуйте в звуковия файл.

Снимки: СФФ
По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Срещите на Виолета Цветкова "Насаме с незабравимите"

"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..

публикувано на 22.12.24 в 08:25
Андрей Янев, Емил Янев и Дарина Янева

Звездите не са мимолетни

В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..

публикувано на 21.12.24 в 16:40

Между абсурда и истината – за ролята на хумора в съвременното изкуство

Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..

публикувано на 21.12.24 в 12:35

Спектакъл за невъзможния герой – от Омир до ден-днешен

"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение"  (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..

публикувано на 20.12.24 в 16:28

Оркестровият живот в столицата от края на XIX век до 1946 година в три тома

Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..

публикувано на 20.12.24 в 15:46