Писателят и учител Милен Хальов написа продължение на фентъзи романа си "Общежитие за чудовища". Година след началото на историята вече е налице втората част на фантастичното приключение. Тя разказва за "Мракът на вампира" и запраща читателите от сърцето на винаги разноликия Студентски град към дълбоките гори на мистичните Родопи.
Според автора с този жанр в литература ние всъщност бягаме от действителността, почиваме си от нея.
"Всяко едно ходене към изкуството – било то кино, било то книга – си е някаква форма на бягство. Особено когато толкова много разчиташ на фантастичното, още повече, когато отидеш и към ужаса. Измисленият хорър, измислените чудовища те спасяват от реалния ужас, от нещата, които не можеш да напълниш със смисъл, които те плашат истински. В една книга чудовищата могат да бъдат победени, ако ли пък не – тяхната победа може да бъде използвана за някаква назидателна история. Можеш да изсмучеш смисъл от това нещо, така че при всички положения е някакво бягство. Надявам се да е здравословен тип бягство", каза той в "Артефир".
За самия автор писането на подобен тип истории също е начин да се спаси от действителността.
Хальов е на мнение, че е въпрос на драматургия дали доброто и злото ще се срещнат в един персонаж. Интересно е обаче дали клишето на жанра фентъзи може да го понесе.
"Искаше ми се в "Общежитие за чудовища", особено във втората част – допълва писателят – да има герои, които наистина да са злодеи. Да може да обичаш, да го мразиш този персонаж, това също е много ценно. Нещо като в стара приказка от Disney."
Във фентъзи романа на Милен Хальов четем за Теа – момичето, което живее в общежитието за чудовища. Тя губи всичко, когато древното обиталище, в което битува, е превзето от жесток хилядолетен вампир. За да спаси близките си, Теа неохотно приема да се подчини на новия господар. Нито за миг обаче не спира да търси изход. Оказва се и че единственият ѝ шанс е да се обърне за помощ към онези, които я предават.
"За Теа общежитието е нейният дом и тя е готова да го брани с цената на всичко. От тази гледна точка всеки човек има някаква такава идея в себе си или нещо, което е готов да защитава. По отношение на мрака също – аз не правя някакво огромно откритие с това, че всеки носи мрака в себе си. Интересното там е, че това общежитие за чудовища всъщност съдържа едни необикновени създания, които не са непременно чудовища. Аз така съм ги кръстил и може би светът така ще погледне на тях, но те носят в себе си своите първични инстинкти, които ги правят страшни и всъщност не са зверове. Теа има право да ги защитава и да иска ги предпази от външния свят, от бедите и ловците на чудовища. Мисля, че с Теа могат да се окачествят много хора", обяснява авторът.
По негови думи, когато четем "Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира", у нас може да се пробуди една по-мечтателска, невинна и юнашка същност, защото приключенията, през които Теа преминава и конфликтите, с които се сблъсква, няма как да не говорят на тази част у човека. Книгата всъщност има способността да задоволява определен настоящ читателски нагон, но може да събуди и носталгия. Темите за вярата обаче са тези, които създават дълбочина.
"Много е странно, когато си говорим за Студентски град, за партитата, за чудовищата в блока и за този на пръв поглед абсурден сюжет и сблъсък, всъщност от него да изкараш теми за вярата и за това как тя наистина може да те спаси или да те унищожи. За мен това е нишката, която най-вероятно има дълбочината, заради която си заслужава да се върнеш към книгата един ден", казва още Милен Хальов.
А какво е мястото на Родопите в цялата тази фентъзи история – чуйте в звуковия файл.
"Общежитие за чудовища 2: Мракът на вампира" имаше официална премиера в софийския Tarantino Live Club, който се превърна в сборище на вампири, върколаци, вещици и всякакви други необикновени създания, а гласа на Теа съживи актрисата Неда Спасова.
Снимки: ФС на Милен Хальов, ciela.books"Някой бе казал, че за да излезе една култура в света, трябва да e през вратата, а не през прозореца. А ние често излизаме през прозореца, забравяйки хола, в който живеем", казва през 1993 година режисьорът Рангел Вълчанов. В етапа на живота, от който сме част в момента, е много хубаво да си припомняме думите, които наистина имат значение. Въобще е..
В епизод 569 "Трамвай по желание" сглобява пълната картина на творческо-житейския тандем Дарина Янева - Андрей Янев. В разгара на лятото радиозрителите ни се запознаха с известния художник Андрей Янев. Тогава стана ясно, че връзката със съпругата му Дарина е повече от съдбовна – в някои отношения дори мистична. За да сглобим цялостната картина на..
Безспорно – една от основните задачи на съвременното изкуство е да реагира на актуалните социални и политически проблеми на деня. Но задълбоченото занимаване с тези теми неминуемо води до засилено чувство на тревожност, несигурност и безнадеждност. Именно тези усещания сякаш доминират световната арт сцена през последните години. В предаването се..
"Мисия Филоктет. Последният оцелял" по мотиви от Мюлер, Софокъл, Омир и авторски текстове е новият спектакъл на Театър ЗОНГ . Неговата премиера предстои на 23 декември от 19 ч. в кино-театър "Освобождение" (до Централна гара). Това е третото представление на театралния екип след "Животът е сън" (две награди ИКАР и три международни..
Тритомникът "Летопис на Софийската филхармония" ще бъде представен утре от 17 ч. в Камерна зала "България". В "Артефир" разговаряме с д-р Андрей Андреев , изкуствовед и съставител на летописа, посветен на оркестровия живот в столицата от края на XIX век до 1946 година. В продължение на три години д-р Андреев проучва архивите из цялата..
"Крадецът на праскови" е нова българска опера по едноименната повест на Емилиян Станев, чиято втора премиера предстои утре (21 декември) от 19 ч. в..
"Обадете се по-късно – в кома съм" е премиерен спектакъл в Сатиричния театър "Алеко Константинов" по пиесата на Жан Пиер Мартинез "Критично..
В съботната оперна вечер честитим 90-годишният юбилей на световната оперна прима Райна Кабаиванска. Покорила всички големи оперни сцени, оставила е траен..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg