Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Изглеждам и съм": модата като провокация от Мариела Гемишева

| обновено на 15.10.24 в 10:04

"Изглеждам и съм" е инсталация пърформанс, посветена на концептуалната мода, която ще бъде представена единствено на 18 октомври в галерия "Структура". Неин автор е доц. д-р Мариела Гемишева, моден дизайнер, артист и преподавател.

Пърформансът ѝ представлява скулптурна композиция от живи модели, облечени в последната модна колекция на авторката. Това са 11 силуета в конструкция с име "Скафандър за ангели", при които е използван материал от 100% коприна в ахроматична тоналност.

"В тази инсталация ще видите едно мое абсолютно разголване, от което като дизайнер и артист много често имам необходимост. Много рядко обаче си го позволявам. Този пърформанс е специално прецизиран така, че хората, които наистина ще погледнат и ще го видят, дори като видео документация, да могат да приемат не само мен, но и себе си - такива, каквито са", обясни в "Артефир" Мариела Гемишева.

Проектът ѝ се основава на идеята, че себепознанието е не просто основната функция, но и смисълът на съвременното облекло. Той представлява едно своеобразно изследване на взаимоотношенията между личността и визията ѝ.

"За да имаш отношение към облеклото, трябва да познаваш себе си", казва Гемишева и тъкмо това познание се опитва да провокира с "Изглеждам и съм".

Замислен като форма на представяне и "консумация" на концептуалната мода извън традиционната конвенция и функция на модния дизайн, пърформансът ѝ представя модата като медия и експериментално поле, в което облеклото е само средство за игра със собствената личност.

"Модата, която аз познавам - като функция, феномен и присъствие в нашия живот - е редно, така реших за себе си, да я употребявам като медия или средство за моите арт проекти. Тоест на 18 октомври между 18.00 и 20.00 часа в галерия "Структура" хората ще видят едно художествено произведение, а не толкова модно шоу", разяснява Мариела Гемишева.

"Изглеждам и съм" се появява 22 години след емблематичният автопортрет на модната дизайнерка като акция, изследваща т.нар. устойчива или бавна мода.

"Проблемът обличане – събличане в съответните тенденции и в съответната консумация на облекло е твърде важен. Особено напоследък, по простата причина, че светът се превърна в изключително консумативен и ми се струва, че ние, като модни дизайнери, които даваме идея за начин на употреба на облекло, е редно да се замислим малко повече", допълва Гемишева.

Според нея не е редно да имаме огромни гардероби и значително количество аксесоари, а трябва по-скоро да притежаваме облекло, което да носим изключително и само с удоволствие.

"Аз, естествено, нямам нищо против функцията, защото като дизайнер се занимавам основно с функция, но за да провокираме обществото или изобщо хората, които все пак биха могли да имат малко повече внимание към самите себе си, нека да внимаваме с начина си на обличане. Нека употребяваме облекло, което има смисъл за нас, нека личността наистина да присъства в обществото със съответното правилно присъствие и като визия, а не само като функция."

Целия разговор чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Американски триптих": Литературен поглед към емигрантската съдба

В "Разговорът" ни гостува Людмила Калоянова, вицепрезидент на Лигата на българските писатели в САЩ и по света. Тя е автор, който от години не живее в България, но въпреки това поддържа силна духовна връзка с родината си. Последната ѝ книга, "Американски триптих", е посветена на темата за емиграцията и разглежда живота на няколко поколения..

обновено на 15.10.24 в 12:20

"Не се обличай за вечеря" в Казанлъшкия театър

Ако искаш да разсмееш Господ, разкажи му за плановете си, гласи позната поговорка. Навярно Марк Камолети е напълно наясно с нея, защото пиесата му "Не се обличай за вечеря" сякаш следва този принцип. В нея персонажите като че ли за да объркат всичко и да въвлекат публиката в разказаната ситуация, правят точно каквото са си намислили. В..

публикувано на 15.10.24 в 12:11

Конкурсът "Бодлите на таралежите" открива новите литературни надежди на България

В рубриката "Темите на деня" на предаването "Нашият ден" се разгледа тазгодишното издание на ученическия литературен конкурс "Бодлите на таралежите", който отличава най-добрите млади пера в България. Специален гост в ефира беше социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на фондация "Братя Мормареви". Той разказа за 18-то поредно издание на..

обновено на 15.10.24 в 09:46

"50 години по-късно" – юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" при НХА

Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия". Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени..

публикувано на 15.10.24 в 08:00
Фабриките на Оскар Шиндлер

Списъкът на Шиндлер – между реалността и киното

Фабриките на Оскар Шиндлер в Полша, Варшава, са мястото, където филмите придобиват реално изображение и също едно по-тризмерно и реално осъзнаване за реалните събития.  Едно от културни места, които посетихме, заедно с младите победители от ежегодния литературен конкурс на Центъра за еврейско- българско сътрудничество "Алеф", оставили у..

публикувано на 14.10.24 в 17:35