Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Изглеждам и съм": модата като провокация от Мариела Гемишева

| обновено на 15.10.24 в 10:04

"Изглеждам и съм" е инсталация пърформанс, посветена на концептуалната мода, която ще бъде представена единствено на 18 октомври в галерия "Структура". Неин автор е доц. д-р Мариела Гемишева, моден дизайнер, артист и преподавател.

Пърформансът ѝ представлява скулптурна композиция от живи модели, облечени в последната модна колекция на авторката. Това са 11 силуета в конструкция с име "Скафандър за ангели", при които е използван материал от 100% коприна в ахроматична тоналност.

"В тази инсталация ще видите едно мое абсолютно разголване, от което като дизайнер и артист много често имам необходимост. Много рядко обаче си го позволявам. Този пърформанс е специално прецизиран така, че хората, които наистина ще погледнат и ще го видят, дори като видео документация, да могат да приемат не само мен, но и себе си - такива, каквито са", обясни в "Артефир" Мариела Гемишева.

Проектът ѝ се основава на идеята, че себепознанието е не просто основната функция, но и смисълът на съвременното облекло. Той представлява едно своеобразно изследване на взаимоотношенията между личността и визията ѝ.

"За да имаш отношение към облеклото, трябва да познаваш себе си", казва Гемишева и тъкмо това познание се опитва да провокира с "Изглеждам и съм".

Замислен като форма на представяне и "консумация" на концептуалната мода извън традиционната конвенция и функция на модния дизайн, пърформансът ѝ представя модата като медия и експериментално поле, в което облеклото е само средство за игра със собствената личност.

"Модата, която аз познавам - като функция, феномен и присъствие в нашия живот - е редно, така реших за себе си, да я употребявам като медия или средство за моите арт проекти. Тоест на 18 октомври между 18.00 и 20.00 часа в галерия "Структура" хората ще видят едно художествено произведение, а не толкова модно шоу", разяснява Мариела Гемишева.

"Изглеждам и съм" се появява 22 години след емблематичният автопортрет на модната дизайнерка като акция, изследваща т.нар. устойчива или бавна мода.

"Проблемът обличане – събличане в съответните тенденции и в съответната консумация на облекло е твърде важен. Особено напоследък, по простата причина, че светът се превърна в изключително консумативен и ми се струва, че ние, като модни дизайнери, които даваме идея за начин на употреба на облекло, е редно да се замислим малко повече", допълва Гемишева.

Според нея не е редно да имаме огромни гардероби и значително количество аксесоари, а трябва по-скоро да притежаваме облекло, което да носим изключително и само с удоволствие.

"Аз, естествено, нямам нищо против функцията, защото като дизайнер се занимавам основно с функция, но за да провокираме обществото или изобщо хората, които все пак биха могли да имат малко повече внимание към самите себе си, нека да внимаваме с начина си на обличане. Нека употребяваме облекло, което има смисъл за нас, нека личността наистина да присъства в обществото със съответното правилно присъствие и като визия, а не само като функция."

Целия разговор чуйте в звуковия файл.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Литературата през 2024 година

Каква беше литературната през изминалата 2024 година? С кои събития ще я запомнят поетите, писатели и преводачи Ангел Игов, Иванка Могилска, Мирослав Христов, Виолета Радкова, Йордан Радичков - внук и Неда Узунколева. С какво се различават личните читателски и писателски обзори от списъците с наградени през годината книги и автори и..

публикувано на 30.12.24 в 16:05
Кин Стоянов, Антон Митов и Радослав Диков (отляво на дясно)

Равносметката през погледа на Трендафил Акациев

Сериозен разговор, научно обосновани спомени и мисли за "лицето" Трендафил Акациев с Кин Стоянов – директор на програма "Христо Ботев" на БНР, и Радослав Диков – вече бивш журналист, работил дълги години в Немска редакция на БНР. Кой се крие под псевдонима на поета Трендафил Акациев, създаден през 1953 година? Световни предсказания – Трендафил Акациев..

публикувано на 30.12.24 в 15:28

В компанията на "Рижият котарак"

Делничните, трудно забележими прояви на магията, на фантастичното и чудното, дори на странното, откриваме в сборника на Мартин Колев. В него 16 забавни, почти реални и мъничко магични разкази ни отвеждат до планинско градче, където желанията се сбъдват, но не по познатия от приказките начин. Те тръгват от света, който ни заобикаля, хващат нишки,..

публикувано на 30.12.24 в 14:25
Илко Ганев

Министерството на културата през 2024 година – равносметка

Какви политики бяха следвани в сферата на културата през изминалата година, в каква посока бяха насочени бюджетните програми и с каква мисъл трябва да се твори в изкуствата? Равносметка за дейността на Министерството на културата през 2024 в "Артефир" прави зам.-министърът на културата Илко Ганев . Ганев е от хората, които вярват, че една..

публикувано на 30.12.24 в 13:50
Ралица Петкова

Музикални пожелания за 2025 година с цигуларката от Симфоничния оркестър на БНР Ралица Петкова

Изпращаме 2024 година и се зареждаме с новогодишни пожелания и музика заедно с цигуларката от Симфоничния оркестър на БНР Ралица Петкова . За Ралица музиката е втора планета, която обитава. Цигулка получава, когато е едва 4-годишна, и оттогава не се разделя с музикалния интрумент. Вдъхновението за артистичен живот, изпълнен с музика и..

публикувано на 30.12.24 в 11:30