"Изглеждам и съм" е инсталация пърформанс, посветена на концептуалната мода, която ще бъде представена единствено на 18 октомври в галерия "Структура". Неин автор е доц. д-р Мариела Гемишева, моден дизайнер, артист и преподавател.
Пърформансът ѝ представлява скулптурна композиция от живи модели, облечени в последната модна колекция на авторката. Това са 11 силуета в конструкция с име "Скафандър за ангели", при които е използван материал от 100% коприна в ахроматична тоналност.
"В тази инсталация ще видите едно мое абсолютно разголване, от което като дизайнер и артист много често имам необходимост. Много рядко обаче си го позволявам. Този пърформанс е специално прецизиран така, че хората, които наистина ще погледнат и ще го видят, дори като видео документация, да могат да приемат не само мен, но и себе си - такива, каквито са", обясни в "Артефир" Мариела Гемишева.
Проектът ѝ се основава на идеята, че себепознанието е не просто основната функция, но и смисълът на съвременното облекло. Той представлява едно своеобразно изследване на взаимоотношенията между личността и визията ѝ.
"За да имаш отношение към облеклото, трябва да познаваш себе си", казва Гемишева и тъкмо това познание се опитва да провокира с "Изглеждам и съм".
Замислен като форма на представяне и "консумация" на концептуалната мода извън традиционната конвенция и функция на модния дизайн, пърформансът ѝ представя модата като медия и експериментално поле, в което облеклото е само средство за игра със собствената личност.
"Модата, която аз познавам - като функция, феномен и присъствие в нашия живот - е редно, така реших за себе си, да я употребявам като медия или средство за моите арт проекти. Тоест на 18 октомври между 18.00 и 20.00 часа в галерия "Структура" хората ще видят едно художествено произведение, а не толкова модно шоу", разяснява Мариела Гемишева.
"Изглеждам и съм" се появява 22 години след емблематичният автопортрет на модната дизайнерка като акция, изследваща т.нар. устойчива или бавна мода.
"Проблемът обличане – събличане в съответните тенденции и в съответната консумация на облекло е твърде важен. Особено напоследък, по простата причина, че светът се превърна в изключително консумативен и ми се струва, че ние, като модни дизайнери, които даваме идея за начин на употреба на облекло, е редно да се замислим малко повече", допълва Гемишева.
Според нея не е редно да имаме огромни гардероби и значително количество аксесоари, а трябва по-скоро да притежаваме облекло, което да носим изключително и само с удоволствие.
"Аз, естествено, нямам нищо против функцията, защото като дизайнер се занимавам основно с функция, но за да провокираме обществото или изобщо хората, които все пак биха могли да имат малко повече внимание към самите себе си, нека да внимаваме с начина си на обличане. Нека употребяваме облекло, което има смисъл за нас, нека личността наистина да присъства в обществото със съответното правилно присъствие и като визия, а не само като функция."
Целия разговор чуйте в звуковия файл.
В "Разговорът" ни гостува Людмила Калоянова, вицепрезидент на Лигата на българските писатели в САЩ и по света. Тя е автор, който от години не живее в България, но въпреки това поддържа силна духовна връзка с родината си. Последната ѝ книга, "Американски триптих", е посветена на темата за емиграцията и разглежда живота на няколко поколения..
Ако искаш да разсмееш Господ, разкажи му за плановете си, гласи позната поговорка. Навярно Марк Камолети е напълно наясно с нея, защото пиесата му "Не се обличай за вечеря" сякаш следва този принцип. В нея персонажите като че ли за да объркат всичко и да въвлекат публиката в разказаната ситуация, правят точно каквото са си намислили. В..
В рубриката "Темите на деня" на предаването "Нашият ден" се разгледа тазгодишното издание на ученическия литературен конкурс "Бодлите на таралежите", който отличава най-добрите млади пера в България. Специален гост в ефира беше социологът Кънчо Стойчев, който е и председател на фондация "Братя Мормареви". Той разказа за 18-то поредно издание на..
Националната художествена академия представя юбилейната изложба на специалност "Рекламен дизайн" – "50 години по-късно" в галерия "Академия". Експозицията включва проекти за рекламни пана и пластики, рекламни витрини, рекламно-експозиционни щандове, проекти за търговско-промишлени изложения, за търговско-рекламни пространства, изложбени..
Фабриките на Оскар Шиндлер в Полша, Варшава, са мястото, където филмите придобиват реално изображение и също едно по-тризмерно и реално осъзнаване за реалните събития. Едно от културни места, които посетихме, заедно с младите победители от ежегодния литературен конкурс на Центъра за еврейско- българско сътрудничество "Алеф", оставили у..
В рубриката "Културен отпечатък" на предаването Terra Култура ви представяме един от емблематичните музеи на България – Музеят на родопския карст в..
Разкритията за източването на огромни суми пари от два държавни театъра осветли много от системните проблеми във финансирането на държавните театри въобще...
Публикуването на стари кадри, които нямат нищо общо с актуални събития, или такива, които са заснети на различно място, е обичаен похват на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg