Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Кипарисът е свещено и гробищно дърво и в християнската, и в мюсюлманската траурна символика

Лидия Кирилова: Босилекът е най-често използваното растение в българските християнски погребални ритуали

В събота е Архангелова задушница, когато се отправяме към гробищата, за да почетем своите близки покойници. Какви са характерните компоненти в тъжните християнски ритуали, има ли сходни елементи при поклоненията и погребенията между християнската и мюсюлманската традиция в Източните Родопи? Лидия Кирилова, уредник в Природонаучния отдел на Регионалния исторически музей в Кърджали, поднася интересни данни по темата,в звуковия файл:

Лидия Кирилова: Растенията са неделима част от погребалната обредност. Те символизират безсмъртието на душата и са основен декориративен елемент в гробищните паркове. При много от обичаите в Източните Родопи ясно прозират следи от по-ранни вярвания и представи. Съществена роля в християнската погребална обредност се пада на босилека, като основно растение – апотропей, символизиращо цикъла на човешкия живот. Обикновено с него се извършва ритуалното изкъпване на мъртвеца, но той има приложение и в следпогребалното почистване на дома от зли сили, вероятно заради антисептичното действие на съдържащото се в него етерично масло. Това свойство на босилека е било познато още в Древен Египет, Гърция и Рим.

Традиционно мюсюлманите–сунити не използват растения в техния погребален ритуал, но изследването регистрира присъствието на черен бъз, слънчоглед, фасул и царевица. В последните години твърде променена е и традицията им в оформянето на гроба. В миналото само с надгробен камък,днес те, както християните засаждат различни видове цветя и дървета: рози, лалета, зюмбюли, хризантеми, хвойна, кипарис, чинар.

Мюсюлманите–алевии почитат дървото като символ и връзка с божественото. Около техните храмове – гробове на светци често могат да се видят вековни дървета: дъб, хвойна, бряст, клен, дрян, черница. Особено почитани са драката и глогът, като видове, скоито се предпазват от злото. Невенът се явява древен персйски (зороастрийски) елемент в традициите на алевиите за почитане на мъртвите и доказателство за връзка с тази древна религия. 

Виното (лозата) и до ден днешен продължава да бъде задължителен и незаменим обреден компонент в християнските погребални ритуали. С него се прелива мястото, определено за изкопаване на нов гроб, а при погребение в стар, костите на прежде погребаните в него се измиват с вино и отново се закопават на същото място. С вино се осъществяват и преливанията на гроба на третия, деветия, двадесетия и четиридесетия ден след смъртта на починалия, както и при всяко посещение срещу неделя, празник или задушница. В Евхаристията лозата и виното са символ на Христовата кръв

В наши дни житото е основен елемент в християнската погребална обредност, като продължава да символизира безсмъртието на човешката душата.До главата на покойника християните поставят съд с жито, в който се палят свещите. Жито се вари и раздава на всички помени

Един от най-древните и популярни символи на безсмъртието в цял свят е Кипарисът. У нас той е свещено и гробищно дърво, символ на вечна скръб, присъстващ с еднаква сила и в християнската, и в мюсюлманската (орто- и хетеродоксна) траурна символика. Кипарисът е открит като елемент върху четири релефни изображения от оградата на тюрбето на Демир баба.

В Източните Родопи цветята са задължителен елемент, когато се ходи на поклонение при починал християнин. Ако нямат, хората вземат от съседите, но винаги ги заплащат. В с. Пчеларово, когато някай почине през пролетта казват: „Ето, Господ те обича, толкова много цветя има напролет!”. На поклонение най-често се носят босилек, чемшир, мушкато, роза, хризантема, лале, маргаритка, зюмбюл и карамфил в по-ново време.

Съвременните турци–сунити често изграждат своите надгробия от мрамор, върху които може да се видят изображения на лале и роза, символите на Аллах и Пророка Мохамед. Те засаждат върху гробовете на своите близки различни видове цветя, основно луковични – лале и зюмбюл, хризантема, розови храсти.

В с. Мургово има традиция, когато се грее водата за ритуалното къпане на мъртвеца, първите съчки, с които се пали огънят задължително трябва да бъдат от черен бъз.

При алевиите от Източните Родопи, след установяване на смъртта, мъртвият се прикадява с „бухур” (тамян), поставен на керемида. Всички, които влизат при покойника също си накадяват ръцете и поглаждат лицето си.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Земетресенията на Санторини намаляват, отвориха училищата

На Санторини сеизмичната активност намалява. Днес бяха отворени училищата. Мерките и извънредното положение остават. Жителите на остров Санторини се опитват да се върнат към нормалния ритъм на живот, съобщи кметът на острова. Според комисията от експерти, която следи сеизмичната активност, в последната седмица броят на трусовете е..

публикувано на 04.03.25 в 17:50

Всеки четвъртък - бойкот на хранителните вериги

Организаторите на инициативата за бойкот на големите хранителни вериги съобщиха, че такъв ще бъде организиран всеки четвъртък. Бившият омбудсман и председател на партия "Изправи се.БГ" Мая Манолова, която е сред организаторите на инициативата съобщи, че са внесли законопроекти в парламента за таван на надценките и таван на банковите такси...

публикувано на 04.03.25 в 13:22

До 2050 г. – 1/3 от децата и 60% от възрастните ще са със затлъстяване

Близо 60% от възрастните и една трета от децата в света ще бъдат с наднормено тегло или затлъстяване до 2050 г., ако правителствата не вземат мерки, показват данните на ново мащабно проучване. В изследването, публикувано в медицинското списание Lancet, са използвани данни от 204 държави, за да се очертае мрачната картина на едно от..

публикувано на 04.03.25 в 10:42
Самодейците от читалището организираха честването на Трети март

Пчеларовските самодейци с кауза – подготвят се за 100-годишнината на читалището си

В Пчеларово отбелязаха националния празник. Жителите и гостите на селото поднесоха венци и цветя на признателност ппед Войнишкия паметник, за да почетат героите, загинали за свободата на България. Кметският наместник произнесе слово за праззника. Деца от училището в Черноочене представиха свой проект. Читалищните дейци се включиха с художествена..

публикувано на 04.03.25 в 00:12

Георги поиска ръката на Весела навръх Трети март

Навръх националния празник, на върха на свободата, пред Паметника Шипка, кърджалиецът Георги Батуров поиска ръката на любимата си Весела Стефанова. Изкачването към върха било изключително трудно. Били "на косъм" от това да се върнат и да не стигнат до горе. Но все пак стиснали зъби, преодолели снежните капани и стотиците хора наоколо, за да..

публикувано на 03.03.25 в 23:34
При откриването на изложбата посетителите имаха възможност да се снимат с униформите

Директорът на музея в Смолян: Трети март не е ден за спорове, критики и гняв

"Независимо от различните оценки за историческото значение на 3-и март, днес е нашият национален празник. Не ден на България, не държавен празник, а национален. На тази общност, която е исторически създадена, която има общ език, обща територия, общ икономически живот и обща култура. Празник е! Не ден за спорове. Не ден за критики. Не ден за..

публикувано на 03.03.25 в 23:02

Над 50 килограма наркотици хванаха на "Капитан Андреево"

Над 50 килограма наркотици, включително близо 24 кг кокаин и малко над 27 кг синтетичен канабиноид MDMB-4en-PINAKA - са открити при проведени съвместните оперативни действия от ГД „Борба с организираната престъпност“, ГД „Гранична полиция“ и Агенция „Митници“.  Акцията е предприета на митически пункт "Капитан Андреево" на 1 март.  В хода на..

публикувано на 03.03.25 в 17:00