Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Театър в Израел привлича децата да станат участници в пиесите чрез виртуална реалност

| обновено на 29.05.18 в 12:46
Снимка: ЕПА/БГНЕС

В театър "Гешер" в израелския град Яфо са намерили начин да задържат вниманието на малчуганите поне за час и половина, докато се развива действието на сцената. На входа всеки зрител получава очила за виртуална действителност и детето вижда представлението, сякаш се намира в центъра на действието. То може да гледа нагоре и надолу или да се върти на 360 градуса. Изобретател на виртуалната платформа, която става декор или свят, в който да играят актьорите, е Алекс К. Сам. За "Преди всички" той сподели:

"Мисля, че на актьорите не им е по-лесно да играят сред декор, който самите те не виждат. Всичко е ново. Практикува се за пръв път в театър. Изискваха се доста сложни репетиции и прекрасно владеене на тялото от страна на актьорите. Само така зрителят приема присъствието на живи хора във виртуалната действителност като истина, а не като кръпка. Самият режисьор ръководеше репетициите, гледайки през очилата за виртуална действителност. По-младите зрители са във възторг от това, което се е получило. За съжаление, има баби и дядовци, довели внучетата си на театър, които мърморят, но това е неизбежно. Най-бързо свикнаха с играта във въображаем за тях декор децата от студиото.  Често те самите нахлузваха очилата, за да разгледат ту как изглежда светът на лилипутите, част от който са те в спектакъла, ту да надникнат при великаните. Актьорът, който играе самия Гъливер, е необикновено пластичен и за него не беше проблем да се опитва да се измъкне от невидими въжета, с които лилипутите са го завързали, или от клетката, в която великаните са го настанили, дори когато той няма никакъв реквизит или нещо материално, на което да се опре във въображението си. Израснал съм в театъра и знам какво е значението на реалните декори, но времето на този театър вече е минало. Наистина нашият експеримент е с една пиеса, която изисква вълшебство при превъплъщението, но в скоро време зрителят няма да се опитва да си представи как изглежда дворецът, къде живее Хамлет, докато актьорът се движи през почти празната сцена, а наистина ще го вижда".

Повече чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна