„Това, което не се направи, са тактилни ограничители, които не спъват хората, но маркират зоната за сигурност, и обезпечаване на трамваите с технология, която да гарантира сигурността на пешеходците при тяхното хаотично движение в пешеходното пространство, каквито технологии имат съвременните автомобили и това е технологичен, а не административен проблем“, посочи тогава архитект Паскалев. По думите му инерцията със слагането на колчета, с които София е залята "по един много дискусионен начин", маргинализира представата ни за демократичността на публичното пространство и за свободата, която то демонстрира, и "показва, че сме още в период на адаптация".
Сега, след като вече има „ухапани“ от акулите граждани с наранявания, можем ли да съдим общината?
„Пострадалите, които са паднали и са се наранили върху т.нар. акули, имат право да търсят обезщетение или възмездие за това, което им се е случило. Отговорна ще бъде общината, а не проектантът, защото общината е тази, която трябва да се погрижи за доброто състояние на общинските градски пространства, включително ограничители, тротоари и т.н.“ Това обясни в предаването "Преди всички" адвокат Димо Господинов.
Обезщетение обаче може да се търси, ако по нормативната уредба поставянето на подобни ограничители е незаконно, подчерта той. „Няма как да се изведе някаква отговорност на общината просто защото не ни харесват колчетата. Но аз смятам, че с поставянето на такива колчета, които са остри и създават някаква опасност за преминаващите, няма как да няма нарушение на някакъв нормативен акт.“
В конкретния случай колективните искове са неприложими за търсене на обезщетение, защото всеки увреден има индивидуално право да иска общината да го обезщети за претърпени страдания или увреждания вследствие на падането, поясни адвокатът.
„Но ние всички заедно като жители на града или на някакъв квартал, като група, като колектив имаме колективно право да имаме здравословна и безопасна околна среда – правя препратка с чистотата на въздуха.“
В този случай, ако търсим колективно право, подобен колективен иск би бил удачен, ако гражданите като колектив поискат общината да премахне колчетата, които създават опасност от нараняване, уточни Димо Господинов.
Юристът прогнозира, че „по политически път“, с граждански натиск проблемът може да се разреши по-бързо, отколкото юридически.
Темата е разгледана в звуковия файл.