Отлагането на тол системата с 3 месеца може би е разумно. Като цяло имаме практиката всяка реформа, която нормално се подготвя в съответното министерство, да се среща сериозен отпор и сме свикнали подобни реформи дори да отпадат, заяви пред БНР икономистът Петър Ганев от Института за пазарна икономика.
Според него съгласието да има тол такса е сравнително широко, спорът е колко да бъде облагането. Тежест върху превозвачите ще има и тя ще се пренесе върху цените на превозваните стоки, макар и не драматично:
„В рамките на тези 3 месеца, в които системата ще се прилага симулативно, т.е. вижда се какви биха били приходите и плащанията, без те да се правят, ще се види как на практика работи системата и каква ще реалната картина“, посочи Ганев в предаването „Нещо повече“ на програма „Хоризонт“.
Според него ситуацията ще бъде тежка през следващите месеци, защото, ако се преразгледа обхватът на пътищата, ако се преразгледат самите тол такси, особено за тежките камиони, тъй като там е голямото оскъпяване – всичко това ще доведе до много по-малко приходи.
„Ако в преговорите се окаже, че превозвачите са съгласни на едни параметри, които обаче водят до приходи наполовина, ще има голям конфликт и е трудно да се прогнозира кой ще спечели в него“, каза Ганев.
Преговорите отлагат проблема, ще бъде тежко да се постигне компромис, отбеляза той.
„Не трябва да забравяме, че в това обсъждане всеки се бори за своето, бизнесът ще се опита да направи така, че да плаща максимално малко, а държавата ще се бори да вземе максимално много“, отбеляза икономистът.
„Въвеждането на изцяло нова система създава големи възможности за провал“, предупреди той.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.