Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

МОН дава на учителите повече творческа свобода при планирането на учебния материал

Снимка: БГНЕС

Министерството на образованието и науката предлага промяна на наредбите за общообразователната и профилираната подготовка, с която делегира повече самостоятелност на учителите при методическото планиране и преподаването според възможностите на учениците в класа.

Става дума за годишното тематично разпределение, което сега се предлага да отпадне като задължителен елемент, поясни пред БНР експертът от МОН Силвия Кънчева.

Отпада формалното структуриране и разписване в началото на учебната година, в което досега се залагаше в кой час какъв материал ще бъде преподаван.

“Когато анализирахме, стигнахме до извода, че учителят не иска да се чувства контролиран непрекъснато за всяка една промяна, която ще направи, тъй като той е преценил тя да бъде направена точно в конкретен момент. Досега, въпреки че бяха намалени графите, които трябва да се попълват, всяка една промяна изискваше заверка от директора. Такава една заверка означава, че може да даваш обяснения защо, има допълнителен контрол – те се чувстваха контролирани“, посочи експертът.

Никой учител няма да спре да планира, но частта с планирането е преминала в частта за учебните програми, а изискването за годишното тематично разпределение отпадна като такова в наредбата, уточни Силвия Кънчева.

Първоначалният отзвук сред учителите бил изцяло положителен. „Ясно е, че даваме повече самостоятелност, повече права на учителите. Всеки учител ще си планира. Въпросът е да не е формално.“

Има знания и умения, без които не може да продължи качествено обучението и ако учителят е забавил темпото в такива важни теми, трябва след това да прецени как точно ще успее да ускори процеса, така че да не остане неусвоен материал от учебната програма, отбеляза още Кънчева.

Експертите от МОН са отчели, че за усвояване на ключови компетентности са нужни и дейности извън учебния час, които трябва да бъдат планирани предварително – например посещения на музеи и провеждане на учебни часове в друга среда.

Целта е учителят да работи по-спокойно и по-творчески в училище, обобщи Силвия Кънчева.

Предстои обществено обсъждане на предлаганите промени, което ще продължи месец.  

Интервюто на Таня Милушева със Силвия Кънчева можете да чуете от звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна