Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Австрия се готви за отменяне на някои от ограничителните мерки в културната сфера

Виенската държавна опера

С обявяването на пандемията от COVID-19 и наложената карантина, Австрия се изправи пред вероятно най-голямото предизвикателство след Втората световна война. Сериозно засегнати тук са всички сфери на обществения живот - приблизително 600 000 е броят на регистрираните безработни до този момент вследствие на кризата, а около 900 000 души са преминали на съкратено работно време според системата “Kurzarbeit“ - мярка на австрийското правителство, която цели да запази работните места. 

Независимо от факта, че държавата постига отлични резултати в овладяване разпространението на вируса и започна от 1 май поетапно сваляне на ограничителните мерки, секторът на културата остава един от най-засегнатите от кризата. Всички театри и музеи тук затвориха врати от средата на март и ако допреди месеци тези културни изституции отчитаха забележителни приходи, то в момента се декларират загуби в размер на милиони евро. Със 72% са намалели туристите във Виена, а те са значителен контингент от посетители в музеите, театрите и концертните зали. 

Музеят за история на изкуството във Виена прогнозира 15 милиона евро загуби и отложи специално планираната експозиция по повод 250-годишнината от рождението на Бетовен за есента. Друг известен музей – "Албертина" - отмени дългоочакваната изложба на Модилиани дори за 2021 г., като директорът аргументира своето решение с факта, че при разходи от 2.5 милиона евро за изложбата, музеят трябва да разчита на минимум 300 000 посетители, за да има финансова възвращаемост, а при сегашните обстоятелства това е немислимо. 

Знакови за Австрия фестивали бяха отменени - Виенските фестивални седмици, оперетният фестивал на открита сцена “Mörbisch“, оперният фестивал “Steinbruch Margareten“ и др. Все още се очакват решенията на ръководствата на музикалните фестивали в Брегенц и Залцбург - за тотално отменяне или частично провеждане на фестивалите. Събитието в Брегенц е запланувано от 22 юли до 23 август, спектаклите се играят на открита сцена върху езерото Бодензее, а заглавието отново е “Риголето“ от Верди – успешната постановка от изданието на фестивала през 2019 г., в която триумфира българският баритон Владимир Стоянов. Според ръковоството в Брегенц, този факт би дал възможнист да се започне с по-късен репетиционен период от средата на юни. Но и в този случай възниква проблемът с числеността на публиката – основно чуждестранни туристи, зависими от забраните за международни пътувания, които в момента са все още актуални. 

Особено болезнена е темата за Летния фестивал в Залцбург, който е най-значимият ежегоден музикален форум в Европа, а през 2020 г. отбелязва и официален 100-годишен юбилей от своето създаване. Все още са актуални надеждите на ръководството през месец август да бъде осъществен мини формат на събитието с ограничен брой концерти. Президентката на фестивала в Залцбург Хелга Рабл Щадлер се ангажира със срок до края на месец май, когато ще бъде обявено окончателното решение за провеждане или отказ на юбилейтото стотно издание. Важен фактор ще бъде становището на министъра на културата на Австрия Вернер Коглер, както и евентуалното отменяне на някои от ограничителните мерки за физическа дистанция между артистите и оркестрантите.  

Въпреки разрешението на теория от месец май да се провеждат репетиции в ограничен състав, на практика това все още е спорно при сегашното доста абсурдно условие за 20 кв.м свободно пространство около всеки артист - мярка, която бе яростно критикувана от всички директори на театри тук. От министъра на културата на Австрия Вернер Коглер, както и от държавния секретар по културата Улрике Луначек се очаква да прояват отношение и към петицията за спешни мерки, подписана от артисти на свободна практика в Австрия. В момента функционира  специален социално-застрахователен фонд за творци и артисти от всички сфери на изкуството, разполагащ със средства в размер на  5 милиона евро, от който се изплащат индивидуални месечни финансови помощи между 500 и 1000 евро. Но все още липсва нормативно регламентирано решение по какъв начин да бъде предоставено обещетение на оперни певци с договори за гастрол във Виенската щатсопер, чиито ангажименти в момента са отменени. Директорът на операта Доминик Мейер заяви лично в интервю своето желание да компенсира тези изпълнители, изплащайки част от хонорарите, които те губят, но поради клауза в договорите за форсмажорни обстоятелства от извънреден характер, той няма това право и решението трябва да се вземе на политическо ниво от министъра на културата. 

В този тежък кризисен момент Доминик Мейер е в безпрецедентната ситуация да оглавява паралелно два от водещите оперни театри в света. До края на юни той приключва своя 10-годишен мандат като директор на Виенската щатсопер, а от началото на месец март пое и длъжността интендант на Миланската Скала. Както повечето театри, Виенската опера анулира всички събития до края на сезон 2019/2020 г. и започна да излъчва онлайн записи на спектакли от своя архив, наброяващ 350 представления, заснети от 2013 г. досега. Интересът към тези излъчвания е голям - 190 000 са новите регистрации в онлайн платформата на Щатсопер, а всеки от спектаклите е проследен от приблизително 100 000 интернет зрители. В момента, въпреки кризисната ситуация, всички щатни служители на Виенската опера - оркестър, хор, солисти, администрация и технически персонал запазват своите работни места, благодарение на мярката за съкратено работно време, получавайки всеки месец 80% от обичайното си  възнаграждение. Виенската щатсопер получава и при сегашните извънредни обстоятелства своята държавна субсидия в размер на 66 милиона евро, но не реализира приходи, тъй като за всяка вечер, в която не се играе спектакъл, театърът губи 130 000 евро, поради липса от продажба на билети. Пандемията отмени и два изключителни проекта, с които Доминик Мейер бе планирал да приключи своя мандат като директор на Щатсопер – премиера през май на операта “Така правят всички“ от Моцарт под диригентството на Рикардо Мути и нова постановка на “Бал с маски“ от Верди  с участието на истинско съзвездие от изпълнители:  Красимира Стоянова,  Франческо Мели и Людовик Тезие.  

Доминик Мейер винаги  е изразявал своя респект към българската прима Красимира Стоянова като изключителен вокален интерпретатор. Вече от позицията на интендант на Миланската Скала той покани сопраното за участие във видеопроект - запис на финала на първо действие на “Симон Боканегра“, в който й партнирт Лука Салси и Франческо Мели - всеки един чрез скайп връзка от домовете  си. Това изпълнение се излъчва от 7 май в онлайн  платформата на Миланската Скала, а Доминик Мейер вече планира истинското откриването на театъра през септември с творбата на Верди  “Реквием“ и  посвещение “In Memoriam“ за жертвите на COVID-19.  За това изпълнение като солисти отново са поканени специално Красимира Стоянова и Франческо Мели. 

След като Доминик Мейер напусне ръководството на Виенската щатсопер, от 1 юли длъжността ще бъде поета от новия директор Богдан Рошчич. Той направи презентация на своя репертоарен план  за предстоящия сезон 2020/2021 г., а сред солистите отново се открояват две български имена: Соня Йончева ще изпълни партията на Тоска от едноименната опера на Пучини, а Красимира Стоянова ще се представи в своята коронна роля на Маршалката от “Кавалерът на розата“ на Рихард Щраус.

  

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна