Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Децата ценят образованието, но не и начина на преподаване, сочи представително проучване сред щестокласниците

| обновено на 12.09.16 в 17:10
Снимка: Радио Видин

Децата в българското училище днес са все по-незаинтригувани от начина, по който им се представят знанията, а това се дължи на остарелите форми на преподаване. Това сочат данните от национално представително изследване на Центъра за приобщаващо образование, обобщени от неговия програмен директор Димитър Лазаров:

Не успяват да хванат интереса на децата. Класно-урочната система, при която учителят излиза и просто изплюва едно количество знания, вече не е достатъчно интригуваща.

На децата им е необходимо интерактивно преподаване, посочи Лазаров в интервю за "Хоризонт":

Тях ги интригува всичко, свързано с правене, с преживяване – те учат най-добре по този начин.

Изследвани са били тъкмо шестокласниците, защото това е ключов, преломен момент в средата на прогимназията, след шока на пети клас, уточни Димитър Лазаров. В коментар по новия закон за предучилищното и училищното образование той посочи, че на много места в текстовете се виждат заявки за по-иновативни подходи при преподаването.

Развенча се един мит, че децата не ценят образованието и училището. Те много ясно осъзнават необходимостта от образование, но не виждат как училището, в което ходят, им дава това, подчерта още Лазаров.

Проучването показва, че 95 на сто от шестокласниците смятат ходенето на училище за важно, а близо половината ученици в шести клас не харесват тези предмети, които са им трудни или скучни. Децата искат да учат, това не е изгубено поколение, както понякога чуваме, заяви Димитър Лазаров.

По-рано днес в интервю за предаването "Хоризонт до обед" социологът Живко Георгиев поясни методологията на изследването:

Изследването е проведено с непопулярния метод "пряка групова анкета". Това означава, че децата сами попълват въпросника. Има достатъчно много открити въпроси, за да уловим спонтанните им нагласи, а не да налагаме нашия език на възрастни върху тяхното мислене.

В изследването участват деца на 12-13 години, които са в шести клас. Това е възраст, в която децата напускат детството, на прага са на юношеството, младежката възраст, започва така наречената "тийнейджърска възраст". Тийнейджърите винаги са били интересна категория, защото точно при този преход ние виждаме онези "кълнове“ в настоящето, които до голяма степен задават бъдещето на поколението, на страната, на пазара на труда, на образованието, на всички съществени системи.

Двата разговора по темата можете да чуете в звуковите файлове.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!