С 2% се е увеличил за година броят на децата, отпаднали от училище, и вече е 13%. Това съобщи председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. В Гоце Делчев тя участва в кръгла маса по проблемите, организирана от Икономическия и социален съвет.
Такева очерта тревожна тенденция при уязвимите социални групи и посочи като пример ромската общност, където 29% от децата изобщо не са стъпвали в училище, а завършилите само трети клас са 28%. Тя настоя всяка социална политика да бъде обвързана с образованието, а неговото качество да се обсъжда от всички заинтересовани страни.
Ако не се преодолеят причините за отпадането на учениците от образование, загубата на мотивация за учене и желанието за напускане на страната като масова алтернатива пред младите хора, още в средносрочен план ни очакват сериозни проблеми, само единият от които е бедността, категоричен бе проф. Лалко Дулевски, председател на Икономическия и социален съвет. Проф. Дулевски заяви още:
Първо, ние инвестираме средства пряко в образователната система, от които не излиза резултат. След това интегрираме отново средства по разни програми, от Бюрата по труда да ги обучаваме тези деца отново, т.е. два пъти правим разход за едно и също. Когато хората са без образование, достъпът им до трудовия пазар е изключително затруднен, много често невъзможен. Тези хора обаче трябва да живеят. Държавата трябва да отдели друг ресурс, социален ресурс, който трябва да плащаме всички. Другият въпрос - в момента България се напуска от млади хора, които имат образование, и това ще промени нашата политическа система, това ще промени, ако щете, интелекта на политическия живот.
Учители от Гоце Делчев предложиха вероучението да бъде трансформирано в часовете по история като история на религиите и задължително в гимназиалния курс да се въведе дисциплина безопасност на движението.