Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

ГИСДИ с 16 предложения за промени в Изборния кодекс

Снимка: БТА

Най-силно впечатление в предизборна кампания прави едно голямо лутане между платеното и безплатното отразяване. Това беше изключително драматично и при последната предизборна кампания. Това каза в предаването "12+3" д-р Катя Михайлова, ръководител на медийния мониторинг на организацията ГИСДИ (Гражданска инициатива за свободни и демократични избори).

Заехме се сериозно да регистрираме това колебание на медиите между едното и другото и да регистрираме поведението им при двете ситуации. Стигнахме до 16 предложения за промени в Изборния кодекс, с които смятаме, че ситуацията ще се олекоти от гледна точка на административен процес, защото изборите и участието на медиите в тях в крайна сметка са и един административен процес.

В името на малките партии се постарахме да изработим, да изведем от практиката един механизъм да влезеш в медиите, ако си малка партия. Единият начин е, когато си платиш, но сумата е непосилна, защото се оказа, че по време на предизборна кампания медиите завишават с 20 до 150% тарифите за отразяване, за реклама. Другият начин да влезеш в медиите, ако си малка партия, е като си поръчаш социологическо проучване специално за теб, но ни се оплакаха, че за да те включат – 30 000 лева, за да ни включат във въпросника.

ГИСДИ наблюдаваше и поведението на социологическите агенции и отразяването в медиите на електронните проучвания и как те се използват от политиците, посочи Михайлова:

Забелязахме, че медиите не са изрядни в своето отношение към избирателите, политиците и към социолозите. Липсват два задължителни аксесоара – възложител на изследването, за което се говори, и второто – начин на финансиране на изследването, за което се говори. Изборният кодекс има такова изискване.

Михайлова посочи и конкретните предложения за промени в Изборния кодекс. Според нея не е сложно да се постигне консенсус по предложенията.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!