Фискалният резерв не е резерв. Това просто е наименование. Това са всички наличности по сметки, които има в държавата, като това включва и наличностите по сметки, които има в държавата, като това включва и наличностите в общините, наличностите по наличните европейски средства и т.н. Тези наличности не могат да бъдат използвани изцяло за покриването на тези задължения, които има в момента към Фонда.
Според Дацов е по-разумно да бъде гарантиран един дълг, емитиран от Фонда. Финансистът коментира и бюджетния дефицит у нас:
Смятам, че малко се спекулира в момента с този свръхдефицит. Министерството на финансите публикува преди няколко дни много предварителни цифри за първите 10 месеца на годината. Официални данни има за първите 9. Като направите една проста математическа екстраполация, е много трудно да се обясни как се стига до дефицит от 3,7% от БВП. Данните за приходите и за разходите за тези 9 месеца, като тенденция, показват, че дори с допълнителните разходи, които бяха утвърдени от правителството, според мен дефицитът спокойно се движи между 2 и 2,5 млрд., което е между 2,5% и малко под 3% от БВП.
Дацов уточни, че процедура по свръхдефицит означава, че страната трябва да предприеме план за преструктуриране на разходите и увеличаване на приходите, но това може да стане в следващите 3 години преди ЕК да установи дали се справяме или не. В документите са предвидени и наказания – спиране на еврофондове, глоба до 0,2% от БВП. Българският закон задължава дефицитът да е до 2% от БВП, припомни експертът.
Огромният проблем е, че системите за управление на държавните финанси, на разходната част, може да се каже, че не функционират. Това с приходната част е малко хвърляне на прах в очите и отклоняване на вниманието.
България е единствената страна, която е развалила показателите си по отношение на дефицитите и управлението на публичните си финанси с утихването на кризата.