Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

На 27 април, от 19 часа директно от зала „България“ – „Йоханес пасион“ от Й. С. Бах

| обновено на 26.04.16 в 09:50 БНР Новини

В навечерието на Великден Смесеният хор на БНР и Симфоничният оркестър на БНР под диригентството на Драгомир Йосифов ще изпълнят прекрасната творба на Й. С. Бах "Йоханес пасион". Солисти в концерта са Дарина Линкова, Антон Марков, Даниела Панчевска, Гернот Хайнрих, Младен Младенов, Васил Антов, Илия Илиев и Боян Василев.

Пасионите на Бах са едни от най-мащабните произведения на композитора. До нас са достигнали само 2 от написаните от него 4 или 5 пасиона. „Страсти по Йоан (Йоханес-пасион)“ (1724 г.) и „Страсти по Матея (Матеус-пасион)“ (ок. 1727 г.) са творби за хор и оркестър на евангелската тема за страданията на Христос, предназначени за изпълнения на вечерните служби на Разпети петък през Страстната седмица.
„Йоханес пасион“ е първият Бахов пасион. Предполага се, че пасионът е композиран  през 1724 г. и е изпълнен на 11 април, макар да има и други мнения. Текстът на „Йоханес пасион“ се основава на прочутия „Брокес пасион“ ("Der für die Sünde der Welt gemarterte und sterbende Jesus") на хамбургския общински съветник Бартолд Хайнрих Брокес, по който са писали музика и Йохан Матесон, Г. Ф. Хендел, Г. Ф. Телеман, Готфрид Хайнрих Щьолцел, Йохан Фридрих Фаш и Райнхард Кайзер. Бах обаче го използва само за някои арии. Прекомерно пресиленият разказ очаровал другите композитори, но Бах предпочел да заимства от четвъртото Евангелие. Смята се, че на композитора е помагал неизвестен поет с изтънчено творчество, което Бах ползва и при кантати BWV 65, 154 и 23. При първото си изпълнение на „Йоханес пасион“ звучи различно от познатото днес, тъй като Бах го редактира с оглед предстоящото повторно изпълнение през 1727 година.

СнимкаДрагомир Йосифов (1966) завършва диригентския клас на Държавната музикална академия в София при проф. Васил Арнаудов и доц. Димитър Манолов. Негови учители по композиция са проф. Лазар Николов и Божидар Спасов. Занимавал се е също с Тео Лувенди, Тон де Леув (по време на международни ателиета) и Анатол Виеру (специализация 1995 –1996). Участва и в композиционния семинар в Райнсберг, Германия, където работи с Паул-Хайнц Дитрих и Фридрих Голдман. От 1993 е диригент на хор „Проф. Васил Арнаудов” – Русе. През 1996 основава в Русе Младежки фестивален оркестър, с който участва в международния фестивал „Мартенски музикални дни“.
Драгомир Йосифов е член на българската секция на ISCM, многократно участва като композитор и изпълнител във фестивала „Музика нова – София”. Основател и диригент е и на ансамбъл „Musica Nova – София”. Негова музика е звучала в САЩ, Германия, Австрия, Чехия, Словакия, Швейцария, Румъния, Полша и Украйна на фестивали като „Московска есен”, Берлинското биенале, Musikprotokoll – Грац, Wien Modern, Ultraschall – Берлин, концертната поредица YOUrope together и др. Получавал е поръчки от ORF, Berliner Festwochen, Philharmonie Essen, Deutschland Radio – Köln, Bytom Festival и др.
През 1998 г. получава Първа награда на Международния конкурс по композиция „Проф. Иван Спасов”. През 1999 Драгомир Йосифов е стипендиант на Министерството на образованието, развитието и културата на областта Бранденбург. През 2003 получава награда за най-добър диригент на хоровия конкурс в Гориция (Италия). През периода 2003 – 2006 е редовен докторант към Института по изкуствознание при БАН. След защита на дисертация е назначен за научен сътрудник в същия институт. Автор е на студии и статии посветени предимно на новата музика.

СнимкаДарина Линкова е родена в Хавана, Куба през 1987. Тя завършва Нов български университет със специалност Класическо пеене през 2010. Линкова взема активно участие в студентските спектакли на НБУ. През 2008, 2009 се превъплъщава в ролята на Първа дама на Царицата на Нощта в операта „Вълшебната флейта” от Моцарт. През 2009 участва в камерната опера „Ливиета и Траколо” от Перголези като Ливиета. В репертоара й са още Кейт Пинкертон в операта „Мадам Бътърфлай” от Пучини (2010), Сузана в „Сватбата на Фигаро” (2010), Адина в „Любовен еликсир” от Доницети (2011) и Попея в „Коронацията на Попея” от Монтеверди (2012). Взема участие в майсторските класове на Райна Кабаиванска през 2008 и 2009. Отличена е с трета награда на международния конкурс „Короната на Търновград”, Велико Търново. Дарина Линкова е солистка и хористка в Детския радиохор с диригент акад. Христо Недялков от 1997 до 2006. От 2006 – 2008 тя е част от Фолк-джаз формацията при НБУ с диригент доц. Георги Петков. В момента работи като артист-хорист в състава на Смесения хор на БНР.


СнимкаАнтон Марков (баритон) завършва оперно пеене в Нов български университет. По време на обучението си в университета дебютира в няколко роли – Траколо от „Ливиета и Траколо“ на Перголези, Папагено от „Вълшебната флейта“ и Антонио от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт, Белкоре от „Любовен еликсир“ на Доницети, Ямадори и Имперския комисар от „Мадам Бътерфлай“ на Пучини. През 2012 г. участва в международния музикален фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе, където дебютира в ролята на майор Ковальов от „Нос“ на Шостакович. Същата година е приет и в майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет и получава стипендия от Фонд „Райна Кабаиванска“ за двегодишно обучение в Музикалния институт „Веки-Тонели“ в Модена. По време на обучението си в Модена изучава италиански език, посещава лекции в музикалната академия и учи вокална техника и интерпретация при Райна Кабаиванска, участва в оперни концерти и конкурси в Италия. През 2014 г. подписва договор с италианската импресарска агенция Music Center Domani, участва в Росиниевия фестивал в Пезаро, Италия в ролята на барон Тромбонок от „Пътешествие в Реймс“ на Росини, където работи с Алберто Дзеда и Хуан Диего Флорес. През октомври 2014 г. прави своя дебют в ролята на Фигаро от „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт в Орадя, Румъния под диригентството на Джулиан Смит и режисурата на Кармело Аниело.


СнимкаДаниела Панчевска (алт) е родена през 1984 година. Нейният творчески път започва през 1993 година като солист и хорист в Детския радиохор. Панчевска завършва през 2008 година Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ в класа на проф. Мила Дюлгерова.
Участвала е в майсторските класове на Стефка Евстатиева и Анна Томова-Синтова. Нейният репертоар включва роли от „Вълшебната флейта“ на Моцарт, MusikalischeExequien – Хайнрих Шютц, „Цигански барон“ от Йохан Щраус, „Травиата“ от Верди, „Джани Скики“ и „Сестра Анджелика“ от Пучини.
Работила е с диригенти като Ролф Бек, Кристоф Ешенбах, Хелмут Рилинг, Андрес Орозко-Естрада, Кери-Лин Уилсон и др.
Гастролирала е в Германия, Италия, Франция, Китай, Гърция, Южна Корея и Бразилия. От 2010 година е част от състава на Смесения хор на БНР.



СнимкаГернот Хайнрих е роден в Айзенщат  и израства в Бургенланд, Австрия. Хайнрих започва своя музикален път като солист в Хора на виенските момчета, с който изнася множество концерти по цял свят. Той завършва с тромпет в Университета за музика в Грац, след което изучава оперно пеене в Университета за музика и сценично изкуство във Виена. Неговият репертоар включва творби от Ренесанса до съвременни музикални образци. Тенорът участва в над 35 оперни и оперетни продукции по цял свят, между които главните роли „Спящия брат“ от Херберт Вили и в „Камилио Хамелеона“ от Макс Нагл.
Гернот Хайнрих работи с диригенти като Хелмут Рилинг, Мартин Хазелбьок, Кристиян Ярви, с режисьори като Хелмут Лонер, Щефан Брукмайер, Александра Франкман, както и с оркестри като Tonkünstlern Niederosterreich, Бароков оркестър на Карлсруе, Bach-Collegium в Щутгарт, Bach Consort във Виена и др.
През 2012 и 2015 Хайнрих осъществява успешни концерти и турнета с „Матуес пасион“, „Йоханес пасион“ и „Си-минорната меса“ от Бах във Филипините, Португалия, Германия и Италия. Участията на тенора в „Месия“ от Хендел в катедралата „Свети Стефан“ и в Концертхаус във Виена, в „Кармина Бурана“  в замъка „Графенег“, Австрия и в концертния цикъл „Бах XXI“ в Грац получават отлични отзиви в пресата.
През лятото на 2016  Гернот Хайнрих ще участва за първи път на Музикалния фестивал в Брегенц.
През 2012 Гернот Хайнрих жъне големи успехи с изпълненията си на произведения от Бах, като Си-минорната меса под диригентството на Андреа Маркон, Йоханес пасион с Филипо Мария Бресан и Фрийдман Йоханес Виланд, както и Матеус пасион с диригента Паоло Парони в Италия и Германия. Много успешни са серията от концерти с Баховите кантати във Виенския Концертхаус и в Швейцария.



Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени