Общият индекс в страната има съвсем леко повишение от едва 3 стотни. Промяната в челните позиции също не е твърде значима – само една от цитираните три водещи общини леко понижава своя индекс. Промяната в края на класацията обаче е по-съществена. Там имаме две нови общини и една, която, за съжаление, запазва част от предпоследната си позиция – Община Варна.
Като цяло има понижаване на оценките на общинските съвети, уточни Христова. Това се дължи на по-прецизната методика на оценяване, както и на това, че съветите са в първата година от мандата си. Само една община е предоставила на сайта си информация за основните приоритети на общинските си съветници и тяхната дейност.
И тази година се забелязва синдромът "Добрият кмет и лошият Общински съвет", допълни Христова.
Това е, за съжаление, ситуацията, при която кметът наистина не дооценява ролята и смисъла на Общинския съвет и не работи във взаимодействие с Общинския съвет. Това не е ситуация, която се регистрира само в общини, където кметът е избран от една политическа сила, а мнозинството е от друга. Малко са добрите примери, но все пак те съществуват. Такъв е примерът на Бургас, на Габрово, където прякото взаимодействие и доброто сътрудничество между кмета и Общинския съвет дават водещи стойности на прозрачност и на публичност в работата и ефективност дори в работата на двете институции.
Като цяло хората са недоволни от механизмите за обратна връзка с органите на местната власт. Медийните разкрития за корупционни схеми и за пропуски в работата на администрацията са валидни основно за територията на София, допълни тя. Регионалните медии са твърде слаби, за да извършват тази изключително важна функция.
Някои общински съвети все още поддържат, а други сега въведоха практиката на прякото излъчване на заседанието на Общинския съвет. Но, въпреки всичко, всички сме наясно, че в забързаното ежедневие, в което всеки от нас е ангажиран със своите професионални ангажименти, проследяването на всички тези компоненти от дейността на Общинския съвет в реално време не е достатъчна предпоставка за неговата прозрачност. В същото време имаме абсолютно ясни дефицити, свързани с това, че, например, по закон се очаква именно институциите, които прилагат основно нормативни документи, да ги поддържат на своите интернет страници като достъпни за обществеността. Това, например, е Законът за местното самоуправление и местната администрация. От всички изследвани общини само две поддържат тази нормативна рамка на своя интернет портал.
Изследването показва, че местният омбудсман е единствената инстанция, която може да повлияе върху местната администрация, към която може да се обърне за съдействие, ако има съмнение за корупционни практики или други нередности.
От изследваните 27 общини само в 5 функционират местни омбудсмани.
Интервюто на Силвия Великова с Катя Христова можете да чуете от звуковия файл.