За съжаление нищо чудно сега Лазар Лазаров да излезе единственият виновник, но далеч не е само той виновен. Докато генерално не бъде решен въпросът за начина на строителство и поддържането на пътищата, ще продължаваме да нямаме хубави пътища в България.
Не може на ниски цени да се работи. Това важи и за строителите, и както излиза от този случай – за възложителите. Вероятно е пропуснато или има някаква геоложка изненада, допълнено е, може би с по-добри цени, за да се компенсират други цени… За мен като цяло качеството на тази магистрала в този участък (Оризово – Димитровград – бел.ред.) е слаб 2, но тъй като вече е построен, можем да пишем среден 3.
Йовчев обоснова необходимостта от формиране на т.нар. "девизни цени" в пътното строителство:
Не мога да разбера защо толкова години, след като в Пътната агенция има данни за стойности на километър, на квадратен метър съоръжения, не се възложи на един екип да направи едни девизни цени. Така и не се стигна до такова решение да има такива девизни цени. И когато един кандидат-строител подаде оферта, по-ниска от въпросните девизни цени, да бъде отхвърлен или да бъде поканен – какви гениални идеи – проектни или други – е измислил, за да му е толкова ниска стойността. Но това не се прави.
Не може 20 хиляди километра пътища да се поддържат с пари от винетки, категоричен бе Румен Йовчев:
В нашата държава има около 20 хиляди километра пътища, които трябва да се ремонтират през десет години. Което прави 2 хиляди километра на година, а в стойности – това прави 1 милиард и 200-300 милиона. Като се поддържат пътищата по този начин, цените след време ще спаднат, защото има други технологии – тънки настилки, топло рециклиране, при което стойността на километър е около 150 хиляди лева – това е около три пъти по-евтино. Но не можем да направим пътищата и да ги зарежем отново, както сега се прави.
Цялото интервю на Таня Милушева с Румен Йовчев чуйте в звуковия файл.