Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Румен Йовчев: Инж. Лазаров не е единствен виновник за нарушения при обществена поръчка за отводняване на АМ "Марица"

Откриване на участък от АМ "Марица"
Снимка: Дора Атанасова

Нищо чудно бившият шеф на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров да излезе единственият виновник, въпреки че далеч не само той е виновен. Така бившият председател на Браншовата камара "Пътища" инж. Румен Йовчев коментира в предаването "Преди всички" вестта за разследваната от прокуратурата обществена поръчка за отводняване на автомагирстрала "Марица":

За съжаление нищо чудно сега Лазар Лазаров да излезе единственият виновник, но далеч не е само той виновен. Докато генерално не бъде решен въпросът за начина на строителство и поддържането на пътищата, ще продължаваме да нямаме хубави пътища в България.

Не може на ниски цени да се работи. Това важи и за строителите, и както излиза от този случай – за възложителите. Вероятно е пропуснато или има някаква геоложка изненада, допълнено е, може би с по-добри цени, за да се компенсират други цени… За мен като цяло качеството на тази магистрала в този участък (Оризово – Димитровград – бел.ред.) е слаб 2, но тъй като вече е построен, можем да пишем среден 3.

Йовчев обоснова необходимостта от формиране на т.нар. "девизни цени" в пътното строителство:

Не мога да разбера защо толкова години, след като в Пътната агенция има данни за стойности на километър, на квадратен метър съоръжения, не се възложи на един екип да направи едни девизни цени. Така и не се стигна до такова решение да има такива девизни цени. И когато един кандидат-строител подаде оферта, по-ниска от въпросните девизни цени, да бъде отхвърлен или да бъде поканен – какви гениални идеи – проектни или други – е измислил, за да му е толкова ниска стойността. Но това не се прави.

Не може 20 хиляди километра пътища да се поддържат с пари от винетки, категоричен бе Румен Йовчев:

В нашата държава има около 20 хиляди километра пътища, които трябва да се ремонтират през десет години. Което прави 2 хиляди километра на година, а в стойности – това прави 1 милиард и 200-300 милиона. Като се поддържат пътищата по този начин, цените след време ще спаднат, защото има други технологии – тънки настилки, топло рециклиране, при което стойността на километър е около 150 хиляди лева – това е около три пъти по-евтино. Но не можем да направим пътищата и да ги зарежем отново, както сега се прави.

Цялото интервю на Таня Милушева с Румен Йовчев чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна