Спектакъл с известния цигулар ще открие фестивала Opera Open 2017 на 10 юни в Пловдив

Марио Хосен за Орфей и "новия Орфей" Паганини

Кристален орган, реставрирани константинополски ръкописи по тракийски мистични теми от Георги Арнаудов, впечатляваща програма

Снимка: архив
Марио Хосен безспорно е един от най-интересните цигулари днес. Роден в Пловдив, учил във Виена, специализирал в Париж.

София, Пловдив и Виена са трите важни града за него днес, но е артистичен директор на фестивал в Несебър, организира лятна академия всяка година във Виена, конкурс за цигулари във Варна. Концертният му график е изключително динамичен и на него това му харесва. Един ден свири във Варшава, на следващия - във Виена, няколко дни по-късно - в Париж,  после долита до София, преподава с плам на учениците и студентите си в НБУ и отново е на самолета.
Междувременно записва дискове, последният (засега) е със създадената от него
Camerata Orfika. Свири на изключителен инструмент, създаден от Giovanni Battista Guadagnini (от 1749 година), предоставен му след спечелване на конкурса от Австрийската национална банка...
В края на миналата година Марио Хосен напълни зала 1 на НДК с един истински спектакъл,  посветен на неговата "голяма музикална страст" - Паганини. В момента цигуларят работи по два ексклузивни проекта, свързани с нотите и музиката на ненадминатия виртуоз. И му предстои друг грандиозен проект, в който "събира в едно" любовта и пиетета си към Паганини и мечтите, свързани с фигурата на Орфей.

Спектакълът "Орфей и Паганини" ще открие фестивала Opera Open 2017 в Пловдив на 10 юни.
"Роден съм в Пловдив - разказа той в сутрешното ни "Радиокафе", - а знаем, че там (Тракия, Родопите, Пловдив) е центърът на тракийската мистериална цивилизация. Орфей е от Тракия и това винаги е възбуждало моето въображение - искал съм да си представя къде е бил, какво е правел, как с музиката си, със своята лира, с двойния авлос, с пените си е омагьосвал както хората, така и природата". И продължава с увлекателен разказ за Паганини, който "като една комета" преминава през европейското музикално статукво в началото на ХІХ век. Първият дръзнал да излезе от дворцовото обкръжение, да не е придворен музикант, да бъде независим, сам да си организира (и продуцира) концертите, да свири без да се интересува от мнението на академичните среди, на другите композитори, професори, капацитети... "Паганини е бил убеден, че неговият музикален език е толкова силен, колкото и потребността му от срещи с публиката и откриването на нови измерения в цигулковото изкуство. А харизматичната му личност е омайвала както широката публика, така и композитори като Лист, Шопен, Шуберт, Рахманинов, Брамс... всички те по една или друга форма са повлияни от Паганини". И неведнъж е бил наричан "новия Орфей".

Марио Хосен е убеден, че Античният театър в Пловдив е точното място за проекта "Орфей и Паганини". Програмата също е замислена смело и интригуващо - "започваме с големия наш композитор Георги Арнаудов, който е реставрирал стари константинополски ръкописи върху тракийски мистични мелодии, направил ги е за глас и ударни, като деликатно включва и цигулката. Продължаваме с древна форма на реконструкция на ритуална музика на Мишел Деньов  за кристален орган, инструмент, който за първи път идва в България...". И още - фрагменти от операта "Орфей" на Монтеверди, както и от "Орфей и Евридика", хорови сцени, мултимедия... Марио Хосен обещава музикално събитие, което ще се помни - чуйте!

print Отпечатай
Още от категорията
Музика от фестивала. Обърнете внимание и на прекрасната двойна плоча, с която водещият на „Аларма“ се сдоби вчера. За нея ще си говорим, пък ще я и слушаме следващата седмица

„Аларма“ пряко от 26-ия Международен джаз фестивал „Варненско лято“

„Ако говорим за форми, тук водата всъщност дори не е в чаша, а чашата дори не е и на масата, а се намира в един момент, точно преди да падне…“ – дефиницията касае музиката на квартета „Метаформоза“ и е на китариста Мирослав Иванов. И описва именно неуловимото. И после да не се чудите, защо точно „Метаформоза“ откриха 26-ото издание на Международния джаз..

публикувано на 28.07.17 в 18:05

„Корпорациите са като гангрена за независимата музика“ – интервю с Tzii

Няма шанс да се интересувате от съвременна експериментална музика и да не сте попадали на белгийския проект Tzii . Цяло чудо е, че досега не сме го чували на живо в София. Е, беше веднъж във Варна, но преди години... На 30 юли Amek Collective ще поправят тази несправедливост. Tzii пристига в България заедно с швейцарския проект NuR и ate на живеещия..

публикувано на 28.07.17 в 15:40
Анелия Шуманова и Арон Аронов в „Една нощ във Венеция“.

Честит юбилей на Арон Аронов!

В двата последни петъка на юли „Звездният експрес“ на програма „Христо Ботев“ предлага на слушателите вълнуващо пътешествие в компанията на една от най-ярките звезди на българския музикален театър от близкото минало с красив глас, завидна артистичност и бляскава кариера. На 12 юли Арон Аронов навърши 80. Репертоарът му включва почти всички централни..

обновено на 28.07.17 в 15:35

Излезе юбилеен сборник „20 години международен джаз фестивал Банско”

Сборникът ще бъде представен по време на юбилейния международен джаз фестивал, който предстои в Банско от 5 до 12 август. В него са включени 20 интервюта, сто снимки и колоритни репортажи, които ни връщат към историята на джазфеста през годините. За фестивала в Банско разказват журналистите Августа Манолева, Антоанета Титянова, Веселина Филипова,..

публикувано на 28.07.17 в 12:00
Тамара Мъмфорд и Ерик Оуенс в сцена от операта.

На 29 юли от 20 часа – „Любов отдалече“ от Кая Саариахо по либрето на Амин Маалуф, запис от спектакъла на „Метрополитън“ (16 декември 2016 г.)

„Любов отдалече“ е една от четирите опери на Кая Саариахо , всичките по либрето на Амин Маалуф и всичките омагьосващи. В постановката на Метрополитън басбаритонът Ерик Оуенс е в ролята на трубадура Жофре, който идеализира жена, която никога не е виждал. Сопраното Сузана Филипс е Клеманс, обектът на неговата любов, а мецосопраното Тамара Мъмфорд е..

публикувано на 28.07.17 в 10:40
Аглика Генова и Любен Димитров на фестивала „Мартенски музикални дни“ в Русе

Аглика Генова и Любен Димитров - отличени с престижната германска музикална награда "Ехо Класик 2017"

Клавирното дуо Аглика Генова -  Любен Димитров спечели престижната германска награда "Echo Klassik 2017" в категория "Запис на концерти от 20/21 век" за компактдиска им с музика на Бела Барток и Виктор Бабин. Записът е осъществен със Симфоничния оркестър на БНР с диригент Йордан Камджалов . Концертът на Бабин се записва за първи път в света. В..

публикувано на 28.07.17 в 10:36

„Любов отдалече“ (L’Amour de Loin), опера в пет действия (съдържание)

Музика: Кая Саариахо Либрето: Амин Маалуф Действащи лица: Жофре Рюдел – провансалски княз и трубадур Клеманс – графиня на Триполи Пилигрим Действието се развива през ХІІ век във Франция и Ливан. Операта е за трубадура Жофре Рюдел и неговата „любов отдалече“ Клеманс. Основава се върху действителния живот на френския княз от 12-и век, който пише..

публикувано на 28.07.17 в 09:55