Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Деница Сачева:

Резултатите от работата на над 300 екипа за обхващане на децата в системата на образованието ясни до края на октомври

Снимка: БГНЕС

За миналата учебна година 21 хиляди деца и ученици са отпаднали от образователната система и едва 80 процента от съответната възрастова група на деца и ученици, които подлежат на задължително образование, са били записани в училище. Така заместник-министърът на образованието Деница Сачева очерта проблемите в национален план, които правителството планира да бъдат преодолени чрез мерки, целящи да обхванат и задържат в системата на образованието всички деца в предучилищна и училищна възраст. Сачева цитира данни, които илюстрират сериозността и дълбочината на проблемите, свързани с децата, които не посещават училище у нас:

Така че наистина говорим за доста стряскащи и тревожни числа и именно затова държавата предприе тези стъпки и постави това като един от основните си приоритети, а именно - работа по този механизъм (за обхващане и задържане на децата в образователната система – бел. ред.).

Заместник-министърът посочи, че в началото на септември от Пловдив пилотно ще тръгне информационна система, наречена „Посещаемо и безопасно училище“, за която ще работят 26 институции:

Тези 26 институции, те не се занимават всички с едно дете, а те просто очертават необходимостта по различни казуси и в различни ситуации да бъдат привличани онези институции, които могат най-адекватно да помогнат за решаването на конкретния проблем.

Основно разбира се работата с децата, които са отпаднали от училище, ще се извършва от образователната система в сътрудничество и координация със социалната система, но има определeни казуси, в които ще има необходимост от намесата на МВР и по други случаи ще е необходимо да работим съвместно със здравното министерство.

Говорим за пилотно тестване на информационна система, на първо място на територията на Пловдивска област, но съответно много бързо ще се опитаме да направим това и в цялата страна, посочи още Сачева, като очерта целите: 

За да сложим много силен акцент върху децата и върху учениците, защото изключително важно е наистина тези деца да бъдат интегрирани в образователната система от гледна точка не само на техните бъдещи шансове за развитие, но и от гледна точка на развитието на обществото като цяло.

Деница Сачева съобщи, че днес е първата среща на координационното звено по програмата под ръководството на вицепремиера Томислав Дончев: 

Сроковете се спазват и към момента вървим по план, така че се надявам до края на октомври да можем да излезем с резултати какво е извършено по линия на работата на повече от 300 екипа в цялата страна.

Сачева обясни още, че за да е ясно колко са и къде са децата, които не ходят на училище, ще се разчита на данните от служба ГРАО:

По тях ще идентифицираме съответните деца, които не са записани в образователната система, след като бъде направен преглед на национално ниво, за да се види съответно и включително да се отчетат вътрешномиграционните проблеми, така че да сме наясно на територията на една област колко са и кои са децата, които подлежат на записване и след това вече ще се направят съответните профили.

С колегите от Агенцията за социално подпомагане ще се види кои от тези семейства са на социално подпомагане, какви са проблемите там. При някои от тях може да се пристъпи към спиране на социалната помощ. При други може да се вземе решение например социалните помощи да бъдат дадени в натура и съответно тази натура да бъде такава, че да подпомага образователния процес - тоест, да се закупят учебници, тетрадки, дрехи, обувки на децата. Там, където е необходимо,  да има и по-строги санкции, ще търсим съдействието на всички правоохранителни органи, включително когато има случаи на деца, които са принуждавани да работят или пък да просят, или съответно големия проблем с ранните бракове. Също очакваме да имаме и проблеми, които са свързани с културни различия и предразсъдъци. Има родители от различни етноси, които например след 7-и клас не пускат момичетата на училище, защото момичетата трябва да пътуват в друго населено място и от гледна точка на техните културни предразсъдъци това е неприемливо.

Разнообразни са наистина проблемите и аз не бих искала за тях да се говори еднотипно и обобщено, отбеляза Деница Сачева, допълвайки:

Защото наистина палитрата от проблеми и различия, които ще открием в рамките на тази дейност, която ще извършим, ще ни представи може би и по-дълбоки проблеми в българското общество.

Деница Сачева, която отбеляза, че успехът може да се постигне само със съчетаването и на стимули, и на санкции, коментира и социалния проект за изграждане на „Библиотека за играчки“, в която над 130 деца от столичния квартал „Факултета“ играят и учат едновременно.

Библиотеките за играчки са иновативна форма за подкрепа на деца в предучилищна възраст, която им помага да развиват умения в пет области - обща моторика, фина моторика, общуване, познание и социално-емоционално развитие.

Репортажа и интервюто на Ирина Недева с Деница Сачева чуйте от звуковия файл.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна