Повишаването на таксите за движение по пътната мрежа чрез тол системата ще доведе до сериозни загуби на транспортните фирми. Това каза в предаването „Преди всички“ Койчо Русев, председател на Съюза на организациите в автомобилния транспорт, Националната транспортна камара и член на УС на АЕБТРИ. Според него продължава да има неизяснени въпроси.
Основната причина е недостигът на пари за ремонт на пътищата. Съгласни сме, че състоянието на пътната мрежа, извън магистралите и някои от първокласните пътища, все още е плачевно. Но трябва да се потърси справедливо решение. Трябва да се намери такъв начин, който да разпредели тази потребност справедливо сред всички участници в транспортния процес, да се види кой какво внася в бюджета и да се прецени.
Русев подчерта, че в Европа – където е въведена, тол системата обхваща средно около 15% от общата пътна мрежа, а при нас се говори за 50 и до 80%. По думите му, трябва да се изясни дали въобще има нужда от тази тол система. Според него има форми и средства да се реши въпросът без тази система, например чрез акциза.
Една от причините е, че през България минава голям транзитен поток и този поток плаща много по-малко, отколкото в други държави. Какво пречеше да се направи така, че тези, които минават през България, да имат условия да зареждат гориво на по-ниска цена, като от тази цена ще остане акцизът, който е 33% върху цената, на която се добива горивото, и допълнително 20% ДДС – стотици милиони ще дойдат само от това хората да си пълнят резервоарите в България, ще се създаде допълнително производство и това ще е положително за цялата държава. Има варианти, трябва да се мисли.
Според Русев браншът е готов за диалог, но никой не чува неговия глас.
Тази седмица ще бъдат отворени финансовите оферти на кандидатите за изграждане на тол системата у нас, които имат по-голямата тежест в крайния резултат - 70 процента. Участниците в търга са общо шест чужди и български консорциуми. Досега се оценяваха техническите параметри в предложенията. По темата за тол системата в Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Пътната агенция твърдят, че са изправени пред параграф 22. Ползите – въвеждане на по-справедлив модел на заплащане за преминаване по пътищата, ще се таксуват тези, които разрушават най-много и амортизират повече. С тол системата България ще се възползва от стратегическото си географско положение. Транзитният тежкотоварен трафик ще се таксува адекватно, а не както сега – 21 лева на фона на цената в Сърбия, която е до 180 лева за преминаване.
Има и съпротива срещу новата система - 14 обжалвания на процедурата по обществената поръчка. Държавата ще заведе иск срещу най-често обжалващите обществената поръчка фирми. Одиторска компания оценява пропуснатите ползи за държавата от забавянето. Според регионалния министър става дума за 1,5 млн. лева на ден постъпления и приходи. Миналата седмица ответни искове все още не бяха заведени. Беше обявено и структурирането на държавна компания, която да оперира тол системата, без да бъде прекратена обществената поръчка за избор на изпълнител.
Стойността на тол системата се очаква да бъде около 200 млн. лева. Предстоят споровете колко и кои пътища ще бъдат включени.
Още по темата чуйте в звуковите файлове.