Пет държавни институции ще получат наградите на фондация "Граждани срещу бюрокрацията", с които се отличават добрите примери в администрацията. Церемонията ще се състои в представителството на Европейската комисия в София. Това каза за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" председателят на фондацията Стефан Христов.
Категориите са за добри електронни услуги, за подобрение на обслужването в администрацията, за защитник на гражданските права, за добър интернет сайт, който обяснява процедурите, които самата институция извършва доста подробно на разбираем език. Голямата награда е "Държавна институция на годината", която вече е комплексна оценка и там наистина самата институция, която ще бъде наградена заслужава със сигурност.
Числата за процента одобрени мерки за облекчаване на административната тежест се пишат само за да могат да бъдат използвани в доклади. За хората е важно какви услуги могат да ползват, заяви Христов и даде като добър пример промените за свидетелството за съдимост и удостоверенията за данъчни задължения, но посочи и недостатъци:
Знаете ли, че човек, когато трябва да получи достъп до класифицирана информация в ДАНС или да получи лиценз за търговия с оръжие, за да мине проверката в ДАНС, ДАНС искат служебна бележка от следствието. Те всъщност трябва да са толкова силен орган, който да има достъп до най-различни регистри. Те нямат връзка помежду си. Основният проблем в администрацията е, че самите системи нямат връзка помежду си. Направена е всяка сама за себе си и оттам идва основният проблем.
Започването на бизнес у нас не е по-различно и по-трудно отколкото в Европа, категоричен е Христов:
Там може да има някои по-лесни процедури, но ако видим цената за стартиране на бизнес, тя е изключително висока, докато в България цената е изключително ниска. Да, електронното правителство не работи, работи се на парче, но нещо се прави. Не сме изцяло интегрирани, както е например Естония, но нещо се прави. За един стартиращ бизнес, когато човек си намери добър счетоводител, не би трябвало да има кой знае какви проблеми.
Над 1 млн. души са използвали платформата "Писар" от създаването ѝ през 2015 г. Най-често използваният документ е "предизвестие за напускане на работа":
Според мен най-добрият начин за намаляването на бюрокрацията - там, откъдето трябва да се започне - е от нас. Първо, да се осведомяваме, преди да ходим да губим времето на служителите, защото, в крайна сметка, и те са хора и тяхното време е ограничено. Излишно да създаваме опашки - няма смисъл, когато можем да използваме електронни услуги. По този начин ще намалим до някаква степен натовареността, съответно ще доведе до някаква оптимизация на бюрокрацията.