Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Назначаването на училищни психолози в училищата и детските градини е наложително, каза Татяна Предова, държавен експерт от дирекция "Приобщаващо образование" в просветното министерство.
Няма как едно академично познание да достигне до едно дете, ако в момента то има някакви други потребности или емоции, които не са получили отговор. Това е за всеки човек.
Присъствието на психолозите е заложено в Закона за училищно и предучилищно образование, но освен това то е важно и с оглед на изпълнението на политиките за приобщаващото образование, както и за превенция на агресията и насилието, допълни Предова.
Агресивното поведение е част от нашето функциониране. Утопия е да смятаме, че можем да го изкореним съвсем, но е необходимо да търсим причините за това и да се опитваме да го канализираме в социално-приемливи граници.
От 4362 образователни институции – училища и детски градини – у нас са назначени 988 психолози, уточни Предова. Най-голям е недостигът във Видин, Враза, Добрич, Кюстендил, Перник, Разград и Силистра.
МОН поощрява назначаването на училищни психолози в училищата с над 400 ученици (62 на брой) със 7 млн. лв. от 1 януари, допълни Предова.
Ирена Найденова, която от 12 години работи от като педагогически съветник в столично училище, но по образование е психолог, коментира, че в много случаи на позицията "педагогически съветник" се назначават педагози, но когато тя е заета от психолог, той съвместява и двете длъжности.
Директорите така го разбират – че нямат нужда да назначават втори човек, когато на тази длъжност имат и психолог, който да върши и нормативно това, което се изисква от него.
Според Найденова е парадоксално, че наредбите изискват психологически опит, но допускат назначаването на хора с педагогическо образование. Според нея в училището трябва да има експерти и на двете длъжности.
Навсякъде в новата наредба за приобщаващо образование пише, че работата се върши от съветника или психолога, само че това са абсолютно различни длъжности. Като съветник, се занимавам с училищни политики, не се занимавам с единицата, която има нужда от подкрепа. Работя предимно с класовете като цяло, с учителките като цяло. Ролята на психолога е конкретно да работи с единицата "дете". Просто така е въведено нормативно.
Интервютата на Александра Михайлова с Татяна Предова и с Ирена Найденова можете да чуете от звуковия файл.