Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Парадоксите в учебните програми

Снимка: Радио ВИДИН, архив

Учители, ученици и родители от Природо-математическата гимназия в Ловеч поискаха проверка, която да повдигне въпроси относно парадоксите в учебните програми.

Приетата преди началото на новата учебна година от Министерството на здравеопазването Наредба 10 относно разпределението на учебните предмети в седмичните програми на училищата предизвика сериозно недоволство в Ловеч. Учителите от профилираната Природо-математическа гимназия в града дори организираха подписка и изпратиха протестни писма до Регионалното управление на образованието, Министерството на образованието и науката и Регионалната здравна инспекция. Началникът на регионалното управление на образованието Еленко Начев обясни:

Тази наредба на Министерство на здравеопазването в някои училища създава проблеми във връзка с групирането на двойни часове, например по история, по химия, по математика. Двата часа за седмицата се вземат за един ден, т.е. един ученик трябва да готви два урока за този ден. Това създаде известно напрежение.

Заместник-директорът на Природо-математическата гимназия в Ловеч Венцислав Георгиев посочи причините за недоволството от въпросната наредба:

Има разнозначно тълкувание на членовете на наредбата, където се получава струпване на часове. Има един текст, който казва „и“/ „или“. В нашата област този т.нар. член се тълкува като „и“ и не ни позволява да включим повече от два предмета от тази предметна група, искат от нас часовете да бъдат разпределени в блок , т.е два часа седмично география – учат в един ден. На децата им е трудно.

Училищата и Регионалното управление на образованието, и Здравната инспекция в Ловеч очакват становището на Министерството на здравеопазването - ще бъде ли променена въпросната Наредба 10 или просто тя ще се тълкува еднакво от всички в цялата страна.

Заместник-министърът на образованието Таня Михайлова коментира:

За мен, особено, когато казвате математика, не е нормално да има струпване на три часове математика един след друг, защото нормално е след часовете да има часове за упражнение, но има предмети, при които, когато има часове, разпределени в блок, един след друг – така, както наредбата позволява, но със задължителна почивка между тях, няма никакъв проблем тези предмети да бъдат така структурирани в седмичното разписание. Ще ви дам пример – електротехника - два часа седмично, съвсем спокойно могат часовете да бъдат един след друг. Основният проблем, за който те сигнализират е в резултат на изменението на Наредба 10  за здравните изисквания при изготвяне и спазване на седмичните учебни разписания. Изменението има за цел да определи как да бъдат разпределени учебните часове по класове в седмичното разписание, така че да осигурява най-малка степен на умора и опазване здравето на учениците. В наредбата никъде не е записано изрично, че часовете трябва да се групират в блок. Тълкуванието на „и“ /“или“ – това са чисто логически функции.

Повече подробности можете да чуете в звуковият файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна