Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Тома Белев: За да развие Банско, държавата е изоставила всички останали места

Ако съоръженията на Витоша бяха общински, още в предишния планов период щяха да бъдат ремонтирани с евросредства, смята Тома Белев

Тома Белев
Снимка: БГНЕС

Държавата се е загрижила за Банско, а за Витоша и за много други места не се е загрижила. Ски-спортът не свършва, нито започва с Банско, каза в ефира на „Хоризонт“ Тома Белев, председател Асоциацията на природните паркове в България, който е и бивш директор на Природен парк „Витоша“.

Белев съобщи, че за последните 10 години държавата е ориентирала към Банско 130 милиона лева, специално за да може да се развие като курорт и е изоставила всички останали места.

По думите му, само за ски състезания в Банско са отпуснати над 20 милиона лева. С тези пари достъпът до Витоша, примерно, щеше да бъде гарантиран за 20 години напред, смята Белев.

Бившият ръководител на Природен парк „Витоша“ припомни на слушателите, че решението на Столичния общински съвет за приватизация на въжените линии в планината над столицата е взето с аргумента, че всяка година Общината ги е субсидирала с 300 хиляди лева и за сравнение подчерта, че само за едно спортно състезание за два дни държавата е субсидирала Банско с два милиона лева. Той допълни, че по същия начин са били спрени и ежедневните и редовни градски линии до планината – с цел икономия на годишна субсидия, която общината не е желаела да заплати:

И в момента 40% от посетителите на Природния парк „Витоша“ го посещават между понеделник и четвъртък и тези посетители нямат редовен градски транспорт.

Белев отбеляза, че преди сключването на договора за продажба - на 20 декември 2007 година са работили всички въжени линии с изключение на Княжевския лифт и след приватизирането от капитала на дружеството са спрели да функционират съоръженията Романски, Спас, Боби и Конярника, бил е спрян и достъпът до планината чрез градския транспорт.

Председателят на Асоциацията на природните паркове в България подчерта:

Не разбирам изобщо идеята да се приватизира инфраструктура, която е от ключово значение за планината и тя не е свързана със зимния ски туризъм. Защото в приватизационния договор нямаше изискване да се възстанови Княжевския лифт, в приватизационния договор нямаше изискване да работят през цялата седмица Симеоновския и Драгалевския лифт. Ние виждаме, че сега през пролетта, лятото и есента част от тези лифтове не работят, просто защото така решава собственикът им.

Белев цитира Плана за управление на планината, в който се предвижда подмяната на всички лифтове и влекове, които са морално остарели и представляват опасност. Той изрази убедеността си, че:

Ако те бяха общински, още в предишния планов период на Европейския съюз със средства по програмата „Околна среда“ можеха да се подменят изцяло и да бъдат нови и да създават една възможност всеки ден жителите на София да посещават планината.

Той заключи, че от 2003-та година и особено след 2007-а планината Витоша „беше практически затворена“ и Столичният общински съвет обърна гръб на Витоша и достъпа до планината и се случи това, което виждаме: всяка събота и неделя или през седмицата гражданите да се качват с личните си коли, защото не разчитат на градския транспорт.

Целия разговор с Тома Белев, председател на Асоциацията на природните паркове в България, можете да чуете от звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна