Eмисия новини
от 18.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гражданско обединение иска по-добра инфраструктура в Северозападна България

Държавата обвързва новите пътища с изграждането на Тол - системата

Снимка: Жоро Александров


Гражданско обединение „Единни за промяна“ започва протестни действия в защита на правото на жителите на Северозападна България за достоен живот. За предаването „12+3“ по „Хоризонт“ Росица Кирова от движението обясни, че за всеки в Северозападна България основният проблем е инфраструктурата:

Най-потърпевши от състоянието на пътната мрежа и натовареността са гражданите на област Видин - крайната точка - най-отдалечена от София. Естествено, всички там са най-потърпевши както поради състоянието на трасето,  така и поради тази натовареност, която през последните 4 години е изключително висока поради изграждането на Дунав мост – 2.

Имаме обещания от 10 години за много неща – скоростен път, интермодален терминал, летище, клъстъри, заводи и всякакви чудеса. Аз смятам, че е време да престанем да слушаме обещанията! Инициативата е изцяло гражданска и за нас е много важно да ни чуят всички живеещи в Северозападна България. Инфраструктурата е предпоставка за икономическо развитие. Всъщност, тя е задължителна абсолютно необходима предпоставка, без която икономическото развитие е невъзможно. За голямо съжаление, да бъде изградена такъв тип инфраструктура не е по силите и възможностите на общините, както и на гражданите на тези населени места. За тази цел е необходимо да има държавна политика. Явно по отношение на Северозападна България държавна политика няма

От началото на годината по Е-79 има повече катастрофи, отколкото са дните ѝ, алармира Кирова и припомни, че трасето е строено през 50-те и 60-те години на миналия век и не е пригодено за тежкия трафик.

Нашего първо искане е за конкретен и точно разписани график за начало на строителството на магистрален път до Видин. Ясен график, при който завършване на строителството да бъде до средата на 2020 година, а не през 2039 или 2057, когато се съберат достатъчно пари от някой. Има хиляди механизми, за които Българската държава би могла да кандидатства, да осигури заем и да изгради въпросното съоръжение, ако има желание.

Второто, в случай че това правителство няма желанието да го направи, както и предишните 5 преди него, да забранят преминаването на тежкотоварни автомобили през Дунав мост -2. Така поне живеещите в региона на Видинска и Монтанска област няма да се притесняват всеки ден, когато отиват до селата си или пътуват в едно населено място за живота с.

От движението организират протест на 27-и януари, събота. Шествието им започва в 10 часа от единия край на Видин и ще завърши на другия. Възможно е да бъде спяно движението при входа на Дунавци.

Искрен Веселинов - председател на Комисията по регионално развитие  е категоричен, че липсва политика за развитието не само на Северозападна България, но и политика за регионално развитие на страната.

Има едно системно насочване на публичния ресурси само в един определен малък брой региони, най-вече София. Има едно оттласкване в развитието на тези региони за сметка на всички останали.

Веселинов изтъкна, че скоростният път до Видин е сред приоритетите на правителството и ще бъде изграден „в срокове много близки до тези, които г-жа Кирова каза“.

За нас основният проблем - с финансирането, ще бъде разрешен със създаването на Тол системата, защото действително могат да се изтеглят пари авансово, когато има откъде да се генерират и да се възстановят.

Ударното изграждане на този път, както и на магистрала „Хемус“, както и на магистралата от Русе към Велико Търново – все изключително важни обекти за развитието на Северна България, ще станат.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени