Възложителят на одита за безопасността на пътищата не е задължен да изпълни препоръките от доклада. Това каза в лицензираният одитор на пътища Живко Недев в интервю за предаването „Преди всички“ по повод на одите на опасните пътища в страната, които нареди министърът на регионалното развитие и благоустройство Николай Нанков.
„Възложителят е длъжен да вземе решение по одитния доклад, но не е длъжен да изпълни това, което предписва одитора. Част от мерките ги разглежда и казва: „Това е прекалено скъпо“, „Много се акцентира в тази част на безопасността, ние тези мерки в момента не можем да ги изпълним“. Има свобода на управляващата администрация пътя да вземе решение по отношение на одитния доклад.“
Одит за пътна безопасност е задължителен за републиканските пътища, които са част от трансевропейската пътна мрежа, като за останалите пътища от общинската мрежата може да се извършва такъв одит, но само по желание на възложителите, обясни Недев:
„Одитът оценява въздействието върху пътната безопасност на дадения път след неговата изграждане. Това е на ниво предпроектни проучвания, на ниво идейни проучвания, на технически работен процес и преди въвеждане в експлоатация. Следващият одит е в началния период на експлоатация на дадения път, когато се установява какво е състоянието на пътя. В следващите етапи се прави т.нар. "инспекция", която е по-често като действие и не е толкова всеобхватна като одита по пътна безопасност. Тя може да бъде извършена и от специалисти от пътна администрация, представители на КАТ, не е задължително да има лицензиран одитор по пътна безопасност. Одиторът е независимият поглед. Той няма правомощия да променя проекта. Той има правомощията да каже, че това решение, независимо че отговаря на изискванията, на нормите на проектиране, според него, по отношение на нормите на безопасността има нещо притеснително. Одитът приключва с доклад“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.