Работещите в Държавна опера - Стара Загора започват протести от понеделник с искане към директора ѝ за увеличаване на заплатите. Това стана ясно от организиран от КСНБ форум за заплащането на културните дейци и финансирането на сектора. Участниците във форума се обявиха за промяна в методиката на финансиране на държавните културни институти.
На форума председателят на Съюза на българските музикални и танцови дейци Станислав Почекански представи разликите в заплатите на културните дейци в София и в другите части на страната:
„Заплатите на българските музиканти извън столичните оперно, филхармонични и държавни културни институти в музикално-сценичния бранш са изключително ниски, бих казал на много места обидни. Колегите от Стара Загора ме алармираха, че от понеделник започват протестни действия, именно във връзка с ниските заплати, които се движат някъде около 700-750 лева. Същевременно за столичните театри това не е така. По наши данни както в Националната опера в София, така и в националния институт Софийска филхармония заплатите са вече доста по-добър порядък, може би двойни на тези, които получават нашите колеги в Стара Загора“.
Почекански каза, че методиката за финансиране е неефективна:
„Парите не достигат до този, който прави културния продукт, до този, които създава благата, до този, който прославя музикалното и танцовото изкуство и в България, и в чужбина. Променяхме през годините методиката. Във всички извънстолични театри и предвид публиката, която е с ограничен капацитет, и предвид механизмите на разпределение, тази методика се оказва неефективна от гледна точка на това, че се създават предпоставки, макар да се формира приход от билети, той да не е достатъчен за обезпечаване на едни заплати, които достойно биха гарантирали на нашите колеги живот и труд“.
Почекански предлага:
„Да бъдат обособени средствата за Фонд „Работна заплата“ като едно сигурно перо, а не да зависят от дейността на съответния културен институт, а другите – останалите, които са за ремонти, да бъдат по някаква система на финансиране, която да стимулира дейността. Далеч сме от мнението да се върнем към старите „заковани“ бюджети“.
Елианка Михайлова от Министерството на културата коментира относно методиката за финансиране:
„Предимно имаме положителни отзиви от директорите на институтите в областта на сценичните изкуства. Разбира се, че има и такива, които се произнасят по друг начин, и ние затова сме тук, за да можем да чуем какво искат да ни кажат. Проблеми има различни във всеки институт. Обикновено проблемът е недостигът на средства“.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.