Изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров, главният финансист на компанията Филип Алексиев и третият член на Съвета на директорите – Велик Занчев са подали оставка. В началото на този месец Желязков назначи пълен одит на Държавните железници, като според информация в медиите причината са съмнения за злоупотреби на най-високо ръководно ниво.
Може би най-тежките проблеми на БДЖ са задълженията на компанията, които според ръководството възпрепятстват нейното модернизиране, припомни репортерът на БНР Мила Младенова. Заради тези задължения беше поискана европейска нотификация за държавна помощ и Еврокомисията разреши на правителството да подпомогне БДЖ с 224 милиона лева безвъзмездна помощ за завършване на реформите. През юни 2018 г. кредиторите на компанията запорираха сметки и обявиха публична продажба на сградата на улица „Шести септември“. В крайна сметка не се стигна до разпродажбата на 25 мотриси на 1200 вагона. Може би най-тежките съмнения обаче бяха свързани с обществените поръчки за ремонт на локомотиви и на подвижен състав. Значителни проблеми за пътниците пък създаде нова електронна система за издаване на билети, припомни Младенова.
Председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев коментира в предаването "12+3" по "Хоризонт":
"Смятам, че в последните 1-2 месеца се получи раздор в самия Съвет на директорите и основно имаше конфликт между г-н Занчев и г-н Владимиров. Може би това е предизвикало да си подадат и тримата оставките. Подаването не значи, че министърът ще ги приеме и трите. Поне аз така мисля".
По данни на Бунев, раздорът е бил заради техническото състояние на железницата, а Владимиров е изпратил доклад "до министъра и до ДАНС за това, че безопасността е под всякаква критика и има опасност". БДЖ не бива да изпуска момента за модернизация и ако не заеме полагащото ѝ се мястото в транспортната схема, "това ще бъде пагубно и наистина ще бъде краят на железницата", каза синдикалистът.
Транспортният експерт Варужан Апелян допълни, че в последните 15 години често има разместване на пластовете в БДЖ, но системата е доказала, че не може да се реформира:
"10 години се реформираше и в крайна сметка нищо реформаторско не се случи с нея. За да се реформира, трябва да се започне с промяна на договора за обществен превоз – начинът, по който се финансира системата, трябва да бъде променен. Трябва европейското право да бъде приложено в България".
Апелян вярва, че трябва да се приложи "интервенцията на диетата" – да се плаща за превозени пътници:
"Трябва да бъде в посока на един слоган – "Пари срещу резултати", а не просто гарантирани пари всяка година, срещу които няма никакви резултати".
Експертът е убеден, че министърът на транспорта трябва "да обяви един публичен конкурс за изпълнителни директор и за управители на дружествата в БДЖ. Това ще промени политическата намеса в дружеството. Украинските железници – на една страна извън на ЕС, обявиха конкурс и назначиха управител от полските железници... Това е единственият път за спасение на България. Докато има политическа намеса, нещата няма да бъдат по кой знае колко по-различен начин".