“Следващата година за първи път средната учителска заплата ще надвиши средната за страната от, може би, над две десетилетия“, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев в интервю за предаването “Неделя 150“ на БНР.
И поясни дали вече има увеличение в търсенето на професията учител от младите хора:
“При всички случаи увеличението на възнагражденията увеличава желанието за включване в професионално направление в системата на висшето образование, които приключват със завършване на педагогическа правоспособност. Увеличава желанието на хора, които са придобили такава педагогическа правоспособност, но са напуснали системата“, коментира той.
“450 милиона са допълнително средствата с източник държавния бюджет, от тях 330 милиона са за увеличение на заплатите на педагогическите специалисти. Това са учители, директори и други педагогически специалисти, като психолози, педагогически съветници, логопеди и т.н. Отделно имаме 30 милиона за увеличение на възнагражденията на непедагогическия персонал с минимум 10%. Що се отнася до увеличението на възнагражденията на учителите, ще подпишем анекс към колективния трудов договор заедно със социалните партньори - това са синдикалните организации и организациите на директорите в системата. Във всички случаи ще имаме общо увеличение и това общо увеличение най-вероятно ще бъде 20%. С общото увеличение е много важно да мотивираме не само днешното поколение учители, но и бъдещите учители“, поясни министърът относно изразходването на отпуснатите 300 милиона повече средства в бюджета за образование за 2019 година.
“Що се отнася до диференцираното заплащане, ние имаме и такова заплащане в системата. Последната година и половина увеличихме два пъти с половин процент неговата тежест. То в момента е над 4%, но отделно въведохме със Закона за предучилищното и училищното образование ежегодна атестация, от която ще зависят учителските заплати и кариерното развитие в бъдеще. Тази атестация включва различни критерии, тя е на ниво учител. Много е трудно да оценим, да имаме система от обективни и измерими показатели, която да оцени труда на всеки един учител, още повече, че работата на един учител допринася и за резултатите по друг предмет, примерно учителят по математика допринася за резултатите по физика и обратното“, коментира министърът.
Красимир Вълчев посочи дисциплините, по които липсват преподаватели:
“Традиционно липсват по езици и информационни технологии. Особено остър се оказа недостигът по математика и по физика. По химия също очакваме това да се случи. Ресурсни учители, дори за начални учители имаме недостиг. Ние трябва да имаме повече учители, отколкото е необходимо на системата, за да можем да имаме подбор“, поясни той. И допълни, че относно областите, в които има липси“, в момента няма такъв видим недостиг, защото "все още имаме резерви на пазара на труда“.
Вълчев посочи още, че “ежегодно 4000 учители се пенсионират, от 90 000 в нормална възрастова структура, трябва ежегодно да се пенсионират 2000 и няколко“, посочи още Красимир Вълчев.
Липсата на дискусии и противоборства в сферата на образованието при обсъждането на първо четете на бюджет 2019 година министърът коментира така:
“Обяснявам си го с относителния консенсус, който имаме - политически и обществен, че трябва да инвестираме в образование, трябва да увеличаваме възнагражденията на учителите. Имаме този консенсус, защото вярваме в образованието“, каза той.
“Няма как да имаме добре развито общество, ако нямаме добро образование. Ако днес не инвестираме в учители, ако не направим така, че да включим всяко едно дете в образователната система. Ако не обвържем това, което учим като съдържание и като профилна структура с потребностите на пазара на труда, ако не модернизираме образованието“, допълни още той.
Цялото интервю можете да чуете в звуковия файл.