„И без промяна в Конституцията можем да търсим много други начини да обвържем правото на образование с други неща. Общините, когато се опитват да обвържат определени общински услуги с това дали е заплатена глобата, се сблъскват обаче с конституционни решения“. Това коментира в предаването „Преди всички“ министърът на образованието Красимир Вълчев. Идеята за изменение в Конституцията, което да направи основното образование задължително, анонсира първоначално вицепремиерът Томислав Дончев.
Правото на образование на детето трябва да бъде задължение на родителите, категоричен е Вълчев и обясни:
„Образованието няма как да не бъде задължително, но ние трябва да гарантираме правото на образование на децата, което е задължение на родителите. Факт е, че имаме предизвикателство пред социално и икономическото развитие – може би най-голямото е да интегрираме децата от уязвимите групи, от семействата, в които няма отношение към образованието. За съжаление, тази група се увеличи – демографски, като процент. Особено през годините на прехода образователната система не успя в достатъчна степен да интегрира всички. Цел на образователната политика във всички страни е всички деца да завършат училищно образование, т.е. 12 клас. Това включва както елементи на подпомагане, на насърчаване, осигуряване на равен достъп чрез финансирането на образованието и различни инструменти, така и елементи на задължителност и принуда, макар и те да са до 16-годишна възраст. Всяко преждевременно отпаднало дете е дете, което е в риск да не бъде приобщено, да не бъде пригодно за пазара на труда, да няма пълноценен живот. Ако някой от нас увреди детето си физически, много вероятно е той да бъде съден. Ако обаче го увреди откъм житейски възможности, дори понякога не можем да го накажем“.
Според него инструментите, с които разполагат училищата и общините, не винаги са достатъчни. Има 3 инструмента на принуда – глобите, които кметовете могат да налагат, спиране на семейните помощи и наказание за самия ученик, каза просветният министър и подчерта, че обвързването с повече услуги и права би било добра мярка. Министърът изтъкна, че има случаи, когато няма как да не се прибегне до тях:
„Необходими са ни елементи на принуда. Не минава задължително през Конституцията, но повдигаме темата с кои други права можем да обвържем правото на образование на децата“.
"Най-големият риск пред обществото ни е да имаме голям процент изключени хора. Ако искаме да живеем в проспериращо общество, трябва да намалим делът на преждевременно отпадналите ученици", категоричен бе още Красимир Вълчев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.