Това каза пред БНР председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Светослав Глосов, който изтъкна, че има поне четири начина, по които човек може да закупи винетка. Анализ на приходите от винетки е показал, че те са съизмерими с тези за същия период от миналата година, когато е имало само книжни, изтъкна той и се извини на потребителите за неудобството:
„Винетка се купува не за изминато разстояние, а за време. Дали те ще я купят на един пункт, или на следващия, където работи, това няма да промени системата. Единственото е затруднението и неудобство на гражданите … Работят вече безотказно, както терминалите за самотаксуване, така и за плащането кеш на гише по граничните пунктове. Мрежата се разширява достатъчно много, за да може хората да плащат там, където решат, че им е най-удобно. В понеделник ще бъде и в повечето бензиностанции. Работи се по софтуер, който да позволява и през автоматите на Борика да могат да си купуват винетки. В „Български пощи“ от следващата седмица започва превключване за местата, където няма наблизо бензиностанции или пунктове за самотаксуване. Над 4500 ще бъдат точките, в които ще бъде предлагана услугата в рамките на до седмица“.
Системата за винетките не е чисто информационна, а „сложна система, която свързва много институции“. Това е и причината, въпреки че не е имало проблеми при пробите, да се появят бъгове при въвеждането ѝ в реални условия, подчерта той за предаването „Неделя 150“:
„След анализ на проблемите най-вероятно ще бъдат предявени претенции към изпълнителя за това, че не е спазил някои графици. Специално за терминалите ще предявим претенции към изпълнителя…. В същото време бяха получени и много атаки към системата и затова бяхме принудени да спрем конвертирането, което по закон не е и задължително, но искахме да облекчим хората“.
Продуктът не е завършен, тъй като въвеждането на тол системата - основната му част, предстои, заяви Глосов:
„ Електронната винетка е част от този продукт, бих казал - по-малко от 50% от продукта. Когато бъде завършен целия продукт, тогава ще разговаряме дали е могло или не е могло. Искам само да кажа, че другите оферти бяха с 50 милиона по-висока цена от тази, която подаде изпълнителят, който е избран. Договорът не позволява допълнителни разплащания, а плащанията се извършват, когато продуктът бъде въведен в нормална експоатация и докаже своята ефективност. Тоест, към момента не сме платили една стотинка на изпълнителя“.
Винетките и тол системата работят абсолютно самостоятелно, но се изготвят единно, тъй като начинът на контролиране е един и същ, обясни експертът.
Запитан дали се чувства заплашен от следващата вълна на отговорност, ако нещата не се случат в желаните срокове, Глосов заяви:
„За мен оставката е най-лесното нещо и винаги ми е в джоба, ако тя бъде поискана, така че за миг мога да я подам. Приел съм покана да бъде екипа на МРРБ. Считам, че мога да бъда полезен с над 35-годишния ми опит“.
Той не се съгласи с обвинението на БСП, че чиновниците ревизират закона заради това, че не се налагат глоби на хората без винетки до 15 януари, а им се оказва съдействие да си закупят такива. Хартиените винетки важат без нужда да бъдат конвертирани до изтичане на техния срок, припомни той.
„До 15 януари няма да налагаме глоби за хора, които реагират и си купят винетки. Ще бъдат спирани и ако контролът установи, че са нарушители, ще бъдат принудени да си купят винетки. Ако бъдат спрени повторно, ще бъдат вече санкционирани“.
Надплатените средства ще бъдат възстановени на хората, които са опитали да си купят винетка по електронен път, но са им били взети пари два пъти или повече.
„Чисто на механична причина - повреда в кабел, забавяше сигнала от плащането до обявата, че имате винетка. По този начин хората са се заблуждавали, че не са направили добра транзакция“.