Очаквайте в рамките на годината нови изненади по отношение на работата на тол системата, каза пред БНР IT-специалистът и блогър Иво Мирчев.
„Първият модул от тази система – електронните винетки, не работи. Сега започва по-интересното. Очаквайте в рамките на годината нови изненади по отношение на работата на системата. Очевидно се пръскат изключително големи суми за тази система и въпреки това тя дори не работи. Според мен тол системата за товарните автомобили няма да работи коректно. Все още няма връзка между полицията и системата за винетките. В момента ако полицай ви спре на пътя, той няма как да провери дали имате електронна винетка, не се знае и това кога ще стане въобще“, обясни той в предаването „Преди всички“.
Фирмата, разработила системата за електронните винетки, има сериозна вина за случилото се, каза той и добави обаче, че по-сериозната вина е на държавата, АПИ и съответното министерство, които практически не са водили процеса по правилния начин.
„Останаха доста неотговорени въпроси. Един от най-важните – какви са загубите, които ще понесе бюджетът от нефункционирането на системата. Другият важен въпрос – какви проверки и последствия ще има за отговорните за този провал длъжностни лица. Тези оставки – това са редовните бушони. Големият проблем в системата се прикрива с оставки на хора на по-ниски нива“, изказа мнение IT-специалистът.
Мирчев определи като манипулация от страна на АПИ обясненията, че когато толкова голяма система тръгва, е нормално да има спънки и трябва да мине определен период, за да се наместят нещата. Системата използва налична информация, подчерта той и обясни, че единственото, което се е искало, е тази информация да бъде свързана помежду си:
„Тази система не е нищо особено. Един от много важните въпроси, на който няма отговор – колко е платено за нея. Убеден съм, че са платени стотици хиляди, а това е система, която се изгражда буквално за няколко месеца с доста по-малка инвестиция. Подозирам, че българските граждани ще останат в абсолютно неведение по отношение на реалната стойност, платена за системата. Тя ще бъде скрита в тези 180 млн., които бюджетът е платил за тол системата“.
Иво Мирчев очаква, че фирмата ще бъде освободена частично от отговорност. Според него цялата тази ситуация поставя въпроса за обществените поръчки и начина, по който те работят:
„Ако една фирма иска да спечели обществена поръчка, тя трябва да даде съответния подкуп на съответното място. Тя няма никакъв стимул да завърши проекта качествено в срок, тъй като тя знае, че хората, които я контролират, са получили пари от нея и те имат стимул тази фирма да продължи да работи с тях. Това е една от причините системата с винетките да претърпи това фиаско“.
Томислав Дончев трябва да поеме пряка отговорност за електронното правителство, смята Иво Мирчев.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.