„Бъди себе си, каквото и да казват“ – този стих от песен на Стинг е заглавие на новата изложба на художника Стефан Николаев, отново като ключ към иновативните и интересни негови проекти през последните години. Изложбата се показва в пловдивската галерия „Сариев“, като авторът е превърнал белия куб на това пространство в изследване на различни културни митологии и вътрешни, подсъзнателни връзки с прочути произведения от изкуството и поезията. Стефан Николаев прави препратки или към стихове на Шарл Бодлер, като цитира началото на Бодлеровото стихотворение „Съответствия“, или ни насочва към гълъба на мира на Пикасо или творба на японски артист, със заглавие „Нищото“, или към маските от древногръцкия театър. По този интересен маниер или с особени, чисто негови интерпретации художникът търси да превърне митологиите в инструмент за изследване на нашето съвремие. Културни митологии, които служат и като основа за нови експерименти със свойствата на скулптурата.
Артистът използва различни материали – мед, гранит, желязо, злато и неон, и в „на пръв поглед набързо изковани, излети и сглобени творби, авторът не спира да задава въпроса – разпадат ли се тези митологии при това тяхно материализиране, или се превръщат в инструменти за осмисляне на съвремието?“ – казва за тези творби на Стефан Николаев изкуствоведът Десислава Милева.
Стефан Николаев от години живее и работи в Париж, завършил е Парижката академия за изящни изкуства, носител е на наградата за изкуство на ЮНЕСКО, след участието си на Биенале в Цетине, Сърбия. Той е първият българин с творба пред Гран Пале“, със заглавие на български език – „Осветяването на пътя“. Това е 4-метрова монументална скулптура, от една страна почит към Париж, и от друга почит към Марсел Дюшан, който е осветил един съвсем нов път в изкуството.