В много голямо музикално събитие се превърна премиерата на операта „Орфей и Евридика“ от Глук на сцената на Античния театър в Пловдив в програмата на летния фестивал Opera Open.
За него пътувах специално до Пловдив. Много обичам стария град! Много обичам да влизам във величествения Античен театър. Но когато той е препълнен с публика, с хора, която не спират да се снимат за спомен на фона на красивата гледка и разговарят на най-различни езици, усещането е наистина магическо! В този момент, въпреки всички досегашни неудачи, свързани с „Пловдив Европейска столица на културата 2019“, почувствах Пловдив наистина европейски културен център! Огромният зрителски интерес беше предизвикан – напълно заслужено, от премиерата на операта „Орфей и Евридика“ на Глук – постановка на италианския режисьор Стефано Пода. Един голям творец с изключително естетическо чувство. Той беше автор на режисурата, сценографията, костюмите и хореографията. Дори само снимките от спектакъла, които публикувах в социалната мрежа facebook, предизвикаха възторжени реакции. Използвайки цветовете бяло, бежово, червено и черно, естествените материали и енергии вода, пясък и огън, той пресъздаде много впечатляващо представата за света в мита за Орфей и Евридика. В навечерието на премиерата беше споделил: Защо митът за Орфей съществува вечно? Защото говори за корените на човека, за всекидневния цикъл, за мъката, за раздялата… За мен е много важно да използвам това изключително пространство и толкова символично, за да може зрителят да види на сцената не историята на Орфей и Евридика или моята работа, а да види историята на собствения си живот или може би една по-широка, по-универсална, по-дълбока история“. Наистина го постигна! Много красиво! Пластиката на древногръцкия хор /хора и балета на Пловдивската опера/ го преобразяваше в различни живи картини, сред най-впечатляващите беше визуализацията на огнените пламъци. Стефано Пода изгради един едновременно класически като естетика и съвременен като внушение спектакъл, истинско зрелище в добрия смисъл на думата. Музикантски, този спектакъл на Пловдивската опера също беше на европейско ниво. В главните роли на Орфей и Евридика гледахме италианския контратенор Антонио Джованини и българския сопран Мария Радоева, възпитаничка на школата на Райна Кабаиванска. Те изградиха силно и вокално, и артистично своите герои. Мога да кажа най-добри думи и за хора на Пловдивската опера, подготвен от маестро Драгомир Йосифов, и за цялостното музикално ръководство на диригента Лучано ди Мартино.
В звуковите файлове чуйте различни гледни точки от международната публика, сред които споделеното от втория диригент на хора на катедралния храм „Св.Александър Невски“ Татяна Христова и от изпълнителния директор на НБУ д-р Георги Текев, както и интервюто на Светлана Димитрова с италианския контратенор Антонио Джованини, записано след като той спечели престижна международна награда и в навечерието на премиерата на сцената на Античния Театър.