Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Ниската изкупна цена на зърното принуждава земеделските стопани да го задържат в складовете

Ниската изкупна цена на борсата на зърното принуждава земеделските стопани да го задържат в складовете. Производители от ямболско са притеснени, че трябва да продават на безценица.  При големия пожар в района на село Воден пострадаха производители и от..

публикувано на 23.07.24 в 19:25

92-годишна жена спаси съборено от бурята щъркелче в Казанлъшко

Бурята, която премина през казанлъшко и Долината на розите, била невиждана, поне за последните 30 години, припомнят възрастни хора. На места в региона падналите дъждове били до 60 литра на кв.м. Ситуацията била подобна и в казанлъшкото село Овощник. А там..

публикувано на 23.07.24 в 16:45

Министър Тахов: Стопаните, засегнати от пожарите, ще получат подкрепа

Всички селскостопански производители, засегнати от пожарите в района на Воден и в цялата страна ще получат подкрепа. Това заяви земеделският министър Георги Тахов в Болярово, където се срещна със стопани от района. До две седмици на базата на..

публикувано на 23.07.24 в 15:10

Хотелиери и ресторантьори са заплашени от фалит заради цените на тока

Цената на тока за бизнеса достига 1500-2000 лв. за мегаватчас, което застрашава работата на сектора, алармират от Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация в писмо до министъра на туризма Евтим Милошев.   Т ова изправя ресторантьори и..

публикувано на 23.07.24 в 15:00

Около 700 безработни могат да участват в дейности по преодоляване на щетите от огъня

Около 700 безработни ще могат да се включат в дейности, свързани с гасенето на пожарите и преодоляване на нанесените от огъня щети в засегнатите общини. Това съобщиха от МТСП.  Средствата за сформирането на аварийните екипи в размер на 3,4 млн. лв. са..

публикувано на 23.07.24 в 13:41

Хранителна банка "Верният настойник" заработи в Стара Загора

Хранителна банка "Верният настойник" отвори свой клон в Стара Загора. За целта е ремонтирано  помещение от близо 80 кв. метра в кв. Казански. То е отдадено от Общината безвъзмездно за 3 години. "Около 5 месеца отне подготовката на помещението, за..

публикувано на 23.07.24 в 13:00

Физическа активност, футбол и игри в училищните дворове през лятото в Стара Загора

И през лятната ваканция малки и големи старозагорци с афинитет към физическия атлетизъм и здравословния живот могат да се възползват от спортните зони в училищните дворове. Това стана възможно със заповед на кмета на Община Стара Загора Живко Тодоров. Тя..

публикувано на 23.07.24 в 12:32

Тракийски университет – Стара Загора и университет „Майка Тереза" – Скопие подписаха договор за сътрудничество

Ректорите на Тракийски университет – Стара Загора и университет „Майка Тереза" – Скопие подписаха договор за сътрудничество Проф. Добри Ярков – ректор на Тракийски университет и господин Изет Закери - ректор на университет „Майка Тереза" в Скопие се..

публикувано на 23.07.24 в 10:44

Мъж е с опасност за живота след токов удар

22-годишен мъж е с опасност за живота в следствие на токов удар. От пресцентъра на ОД МВР - Стара Загора съобщават, че снощи около 20:40 часа на спешния телефон 112 е получен сигнал за лице пострадало от токов удар в павелбанското село Тъжа.  На място е..

публикувано на 23.07.24 в 10:39

Няма активни пожари на територията на страната

Пожарът в ямболските селата Воден, Крайново и Странджа е локализиран по всички фронтове. Днес ще бъде направен обход и ако няма активни огнища, техниката и личният състав ще бъдат предислоцирани, съобщиха от МВР, позовавайки се на информация от ГДПБЗН...

публикувано на 23.07.24 в 10:09