"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
Продължава приемът на документи за лятна бригада в САЩ по програмата Work and Travel. Аляска е популярно място сред българските студенти с високо заплащане, традиционно между 18-20 долара на час. Напоследък се наблюдава засилен интерес и към щата Юта,..
Ремонт и модернизация на детското отделение на елховската болница „Св. Иван Рилски“ планират от общинската администрация. Стойността на дейностите е за половин милион лева, като средствата ще бъдат осигурени по европейски проект. Елховската болница е..
В Сливен беше направена тренировка за готовността на институциите при авария в предприятие с висок рисков потенциал – Петролната база, която е близост до града. Целта на тренировката беше да се провери готовността на Общината за защита здравето и живота..
Нова електронна система интегрира общинските нормативни актове и осигурява коректна и актуална информация към административните актове на Община Стара Загора. Системата ще улесни гражданите при търсене на съответната информация, съобщават от общинския..
Базар за ненужни вещи и дрехи под надслов „Предай нататък“ организират тази събота в Стара Загора. Инициатори са Ваня Найденова и Йоана Дечева. Базарът ще се проведе от 10ч. до 14ч.. на пазара „Васил Шаханов“. Това е поредна подобна инициатива на..
Около 1000 души и близо 50 работодатели са се регистрирали и използват приложението Vibe Jobs, което Община Стара Загора въведе през есента на 2024г.. Платформата във Вайбър заработи през есента на миналата година и е напълно безплатна. Близо 40% от..
Община Нова Загора е предвидила 10 000 лв от бюджета си за тази година за да продължи да подпомага финансово бъдещи лекари, сестри, акушерки и здравни специалисти, които след завършване на образованието си да работят в Многопрофилната общинска..
Първото си за новата година заседание ще проведе през следващата седмица Общинският съвет на Болярово. На вниманието на съветниците общинска администрация предлага 16 докладни записки за изменение на свои наредби, в който са заложени цени и такси за..
Към днешна дата няма основание да бъде обявявана грипна епидемия или грипна ваканция за учениците в областта. Това показват данните, обсъдени на проведената работна среща при о бластния управител Методи Марков. В нея участваха директорът на РЗИ – Стара..
За седма поредна година Център за подкрепа за личностно развитие с подкрепата на Община Стара Загора, в партньорство с Дирекция „Бюро по труда" – Стара Загора и педагогически съветници и психолози от училищата в град Стара Загора, провежда динамичен..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net