Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Наши студенти избират Аляска и Юта за лятна бригада

Продължава приемът на документи за лятна бригада в САЩ по програмата Work and Travel. Аляска е популярно място сред българските студенти с високо заплащане, традиционно между 18-20 долара на час. Напоследък се наблюдава засилен интерес и към щата Юта,..

обновено на 28.01.25 в 13:10

Детското отделение на болницата в Елхово ще бъде ремонтирано

Ремонт и модернизация на детското отделение на елховската  болница „Св. Иван Рилски“ планират от общинската администрация. Стойността на дейностите е за половин милион лева, като средствата ще бъдат осигурени по европейски проект.   Елховската болница е..

публикувано на 25.01.25 в 10:25

В Сливен проиграха авария в предприятие с висок риск

В Сливен беше направена тренировка за готовността на институциите при авария в предприятие с висок рисков потенциал – Петролната база, която е близост до града. Целта на тренировката беше да се провери готовността на Общината за защита здравето и живота..

публикувано на 24.01.25 в 17:50

Нова система улеснява старозагорци при боравенето с общински нормативни актове

Нова електронна система интегрира общинските нормативни актове и осигурява коректна и актуална информация към административните актове на Община Стара Загора. Системата ще улесни гражданите при търсене на съответната информация, съобщават от общинския..

публикувано на 24.01.25 в 16:27

Базар „Предай нататък“ организират в събота в Стара Загора

Базар за ненужни вещи и дрехи под надслов „Предай нататък“ организират тази събота в Стара Загора. Инициатори са Ваня Найденова и Йоана Дечева. Базарът ще се проведе от 10ч. до 14ч.. на пазара „Васил Шаханов“. Това е поредна подобна инициатива на..

публикувано на 24.01.25 в 15:51
Радостин Танев

Радостин Танев: Стара Загора има потенциал да привлича работна ръка от съседни области

Около 1000 души и близо 50 работодатели са се регистрирали и използват приложението Vibe Jobs, което Община Стара Загора въведе през есента на 2024г.. Платформата във Вайбър заработи през есента на миналата година и е напълно безплатна. Близо 40% от..

публикувано на 24.01.25 в 14:54

Община Нова Загора ще подпомага и тази година бъдещи лекари за болницата си

Община Нова Загора е предвидила 10 000 лв от бюджета си за тази година за да продължи  да подпомага финансово  бъдещи лекари, сестри, акушерки и здравни специалисти, които след завършване на образованието си да работят в Многопрофилната общинска..

публикувано на 24.01.25 в 14:50

Близо 40 точки в дневния ред на общинската сесия в Болярово

Първото си за новата година заседание ще проведе през следващата седмица Общинският съвет на Болярово.  На вниманието на съветниците общинска администрация предлага 16 докладни записки за изменение на свои наредби, в който са заложени цени и такси за..

публикувано на 24.01.25 в 13:24

Няма да обявяват грипна епидемия и грипна ваканция в Старозагорско

Към днешна дата няма основание да бъде обявявана грипна епидемия или грипна ваканция за учениците в областта. Това показват данните, обсъдени на проведената работна среща при о бластния управител Методи Марков. В нея участваха директорът на РЗИ – Стара..

публикувано на 24.01.25 в 13:02

Ще обучават старозагорски зрелостници как успешно да търсят работа

За седма поредна година Център за подкрепа за личностно развитие с подкрепата на Община Стара Загора, в партньорство с Дирекция „Бюро по труда" – Стара Загора и педагогически съветници и психолози от училищата в град Стара Загора, провежда динамичен..

публикувано на 24.01.25 в 12:45