Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Академия по предприемачество в земеделието с награден фонд 5000 лв. ще се проведе в Тракийски университет – Стара Загора

Академия по предприемачество в земеделието с награден фонд 5000 лв. ще се проведе в Тракийски университет – Стара Загора в периода 25-28 март. В продължение на успешно провелата се „Акселераторска програма за стартиращи предприятия в областта на..

публикувано на 25.02.25 в 16:41

Казанлъшко сдружение ще работи и с извършители на домашно насилие

По нов проект казанлъшко сдружение ще предлага възможност за работа с извършители на домашно насилие. Целта е предотвратяване на бъдещо насилие и злоупотреби, както и намаляване на риска от рецидиви. Сдружение „Жените на Казанлък“ започва работа..

публикувано на 25.02.25 в 16:35

Кметовете от община Гурково платиха своите данъци с призив към жителите

Кметовете в община Гурково платиха своите данъци за 2025 година , апелирайки и жителите да заплатят своевременно дължимите данъци и такси. „Призоваваме жителите да  подходят с гражданската си отговорност, оценявайки значението на събираемостта на..

публикувано на 25.02.25 в 16:22

Лекция на тема „Превенция на трафика на хора“ се проведе в ОДМВР-Стара Загора

Дванадесетокласници от Търговска гимназия “Княз Симеон Търновски“, от Професионална гимназия по компютърни науки и математически анализи „Проф. Минко Балкански“ и СУ “Васил Левски“ в Стара Загора присъстваха на лекция на тема „Превенция на трафика на..

публикувано на 25.02.25 в 16:15
Община Стара Загора

В Стара Загора ще се проведе събитието „Бизнес за бизнеса“

Нови възможности за партньорства открива пред предприемачите и представителите на местния бизнес Община Стара Загора. Отдел „Инвестиции, енергийна ефективност и зелен преход“ е организатор на интересното събитие, ориентирано към работодателите. То е..

публикувано на 25.02.25 в 15:39

Организират първа акция за предаване на опасен битов отпадък в община Тунджа

Първата кампания за предаване на опасен битов отпадък започна днес от град Средец, съобщи д-р Ралица Ангелова, директор на оторизираната фирма, която събира този вид отпадъци. В мобилния пункт на фирмата могат да се предадат старите лекарства,..

публикувано на 25.02.25 в 15:24

Мъж от село Загоре заплаши родителите си с убийство

30-годишен мъж от старозагорското село Загоре е обвинен в закана за убийство спрямо родителите си , съобщават от пресцентъра на прокуратурата. Районна прокуратура – Стара Загора привлече като обвиняем И.Й., на 30 г. за това, че на 22 февруари в с...

публикувано на 25.02.25 в 15:20

Тракийският университет организира базар в помощ на Мони

По случай светлия и обичан български празник „Баба Марта“  студентите от Педагогически факултет - Стара Загора  на Тракийски университет се включиха в благотворителен базар, посветен на каузата „Ангели на Мони“. Ръчно изработените мартенички от..

публикувано на 25.02.25 в 15:05

Зам.-кметът на Стара Загора Радостин Танев: Бизнесът да се развива в сигурност, че търговските марки няма да бъдат копирани

Стратегията за развитие на нашия регион ясно показва, че Община Стара Загора трябва да развива младежкото предприемачество, а то върви ръка за ръка с иновациите, защото младите хора са новаторите в живота ни. С тези приветствени думи зам.-кметът..

публикувано на 25.02.25 в 14:42

Кръводарителска акция организират в боен клуб "Атила" в Стара Загора

Кръводарителска акция ще се проведе в Стара Загора в петък. Тя се организира от боен клуб „Атила“, сдружение „Самаряни“ и Кръвния център в Стара Загора. Акцията ще се проведе от 8 до 11,30 в залата на бойния клуб на ул. „Пазарска“, съобщи Соня..

публикувано на 25.02.25 в 14:16