Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Очаква се комисията по избор на нов тип боен самолет да препоръча рестартиране на процедурата

Самолет "Грипен" на шведската компания СААБ
Снимка: ЕПА/БГНЕС
Временната комисия за проучване на изпълнението на процедурата по избор на нов тип боен самолет ще представи препоръките след няколкомесечната си работа. Докладът вече е готов, сподели за "Хоризонт" председателят ѝ Емил Христов:

Има доста неща, които ни карат да бъдем изключително внимателни и при формулировките, и при предложенията си. Спомняте си, че по време на заседание на Комисията говорихме за едни поверителни документи, които биха хвърлили допълнителна светлина.

Очаква се Комисията да препоръча частично рестартиране на процедурата:

Ние не връщаме и не предлагаме да бъде върната процедурата от самото начало, а просто оттам, където смятаме, че има някакви неточности, някакви изкривявания, някакви съмнения.


Проверката на процедурата започна, след като служебният кабинет "Герджиков" класира на първо място офертата на шведската фирма за новите самолети "Грипен" и декласира португалската оферта за втора ръка американски изтребители F-16, по признак "схема за плащане". В доклада си Комисията е установила, че това е промяна на критериите, която не е одобрявана от парламента.


Дни преди оповестяването на доклада президент и премиер влязоха в задочен спор. Румен Радев каза, че решенията на комисията са лобистки, процедурата се протака, а премиерът бил подведен от своите съветници. Борисов пък обясни, че купуването на нови изтребители не е първостепенна задача за държавата. А шведските самолети се съмнява, че са най-добрите. Засега министърът на отбраната остава дистанциран от диалога. Той посочи, че дори и при частичен рестарт на процедурата за купуване на нов тип боен самолет, не означава, че декласираната оферта ще спечели.

Красимир Грозев
, журналист от специализираното списание за авиация „Аеро”, коментира за предаването "Преди всички" по "Хоризонт", че тиражираните от министър Каракачанов разходи от около 5 милиарда лева за нова ескадрила и въоръжение са силно завишени.

Миналото правителство, миналият парламент отпусна 1,5 милиарда лева за 8 изтребителя и към тези изтребители има пълен пакет самолетообслужваща техника, има въоръжение - както въздух-въздух, така и въздух-земя. Всичко това, заедно с тренажори, обучение на екипажа и т.н., трябва да влезе в сумата от 1,5 милиарда за 8 самолета. Публична тайна е, че и трите оферти, които България има, са под тази сума, тоест, и трите участника могат да решат тази задача за под 1,5 милиарда. Когато тръгнем да купуваме, някой ден евентуално, следващите 8 самолета, много голяма част от това оборудване, което ние ще купим в първата част на сделката - за първите осем, ние не трябва да ги купуваме отново, тоест, ние нямаме нужда от втори тренажор, той вече е купен от първата сделка, така че 16 изтребителя ще бъдат доста под 3 милиарда лева, особено ако се направят добри преговори с потенциалните кандидати.


Журналистът коментира, че закупуване на нови изтребители F-16 би било прекалено скъпо:


Без цялата техника, за която говорихме по-рано, която на България ѝ трябва допълнителна, без въоръжение - за тези "голи" самолети, вероятно, може би, ще се впишат в бюджета на България от 1,5 милиарда. Ако България тръгне да купува новопроизведени Ф-16 и купи всичко необходимо за тях, сумата ще набъбне много. Новопроизведеният самолет е много скъп. Ако България тръгне да купува авиационна техника на подобна сума, вече има други оферти, не само нови Ф-16, и тогава вече целият конкурс, бих казал, ще се промени из основи, ще трябва да се пренаписват условията.


Грозев коментира и мотивите на Комисията в НС да поиска рестартиране на процедурата:


Според Комисията, нещо никъде не е било отбелязано в документа, че трябва да бъде задължително условие, а в инвестиционният проект, който е приет от предишното Народно събрание, а дори и от някои от депутатите, които сега са в комисията, тогава са били в комисията по отбрана, тогава са били в парламента те приемат този инвестиционен проект, в който инвестиционен проект има подточка 5,2 е разписано, че трябва да се изисква разсрочена схема за плащане. В момента депутатите твърдят, че това не е задължително, а то в инвестиционният проект е записано едва ли не като задължително. Има много голямо разминаване между начина,  по който някои неща са разписани в документите и начина, по който комисията ги вижда. Лично за мен това е много, много притеснително.

Поддръжката на МиГ-29 в "Авионамс" не е нито лесно нито евтино, категоричен е Грозев:

Трябва да се вложат сериозни средства и да мине не малко време, за да може този завод да прави една сериозно поддръжка на този изтребител, да се вложат пари за машини, за оборудване, за обучение и най-вече за лицензи. Всичко това трябва да дойде от Русия, а там цените въобще не са ниски.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!