Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Игнат Арсенов: При пътуване със самолет, багажът се счита за загубен, ако не бъде доставен до 21 дни

Игнат Арсенов

Ако вещите в багажа Ви са на стойност под 1200 евро, може да не правите допълнителна застраховка.

При какъвто и да било проблем с полет, превозвачът задължително дължи на пасажерите информация. В зависимост от естеството на проблема, тя може да бъде свързана с това кога реално ще се осъществи полетът, какво е очакваното закъснение и пр. Това каза за Радио Благоевград Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП).

„Ако се очаква закъснението да е над два часа, за пътника възниква правото на грижи – може да получи храна и напитки, а при закъснение повече от един ден – настаняване в хотел и превоз от летището до хотела и обратно“, припомни Арсенов. В случай че авиокомпанията не изпълни тези свои задължения, е важно пътниците да пазят всички касови бележки и документи за закупена храна, или заплащане за хотел, за да претендират тези разноски от превозвача.

При закъснение над пет часа не сме длъжни да изчакваме следващия полет, който е по-късно или на следващия ден. Можем директно да се откажем от пътуването и в рамките на седем дни да получим обратно парите си за платения билет, обясни още Арсенов. 

„Когато закъснението е по вина на авиокомпанията, а не е причинено от извънредни обстоятелства – буря, обилен снеговалеж, заплаха за сигурността, тероризъм или др., пътниците имат право на допълнително парично обезщетение, като то може да варира от 125 до 600 евро“, добави Игнат Арсенов. Той уточни, че за реализирането на правата ни да се откажем да пътуваме, да получим грижи и т.н., се брои закъснението спрямо часа на заминаване. Докато за паричното обезщетение, то се пресмята от часа, в който самолетът е трябвало да пристигне, до този на неговото действително кацане. Счита се, че самолетът е пристигнал, когато пътниците могат да излизат, а не когато реално са излезли. „Самолетът може да е закъснял два часа и петдесет минути, а ние до третия час да стоим, за да получим обезщетение. Това няма значение, щом той вече е на паркинг, вратата е отворена и всеки може да слиза, се счита, че е пристигнал“, обясни Арсенов.

Когато след кацането на лентата за багажа не намираме куфара си или пък той е повреден или има липси, в никакъв случай не трябва да напускаме летището, а веднага да отидем на гише „Рекламация на багажа“, да попълним и подадем т.нар. протокол за забавен или загубен багаж. В противен случай повечето авиокомпании няма да ни изплатят обезщетение. След това – задължително писмено, като може и по имейл, е необходимо да уведомим авиокомпанията за възникналия проблем с багажа. Ако той е забавен, е добре да посочим още в кои хотели и къде ще пребиваваме, за да може да ни го донесат. „Ако багажът не бъде доставен до 21 дни, той се счита за загубен“, каза още Игнат Арсенов.  

При забавен багаж за повече от 24 часа пътниците имат право на обезщетение до определена сума под формата на различни стоки от първа необходимост – тоалетни принадлежности, дрехи, бельо и т.н., които да им бъдат предоставени или да закупят сами, и впоследствие да им се възстановят похарчените за тях средства. Когато обаче куфарът е загубен, може да получите до 1200 евро. „Това означава, че ако нашият багаж е по-скъп от 1200 евро, е удачно да си направим допълнителна застраховка. Ако е по-малко от тази сума, няма смисъл от такава застраховка, тъй като авиокомпанията ще ни изплати щетата“, разясни Арсенов. „Но ако ние се прибираме в къщи, се предполага, че имаме всички вещи от първа необходимост и в този случай няма да ни се плаща обезщетение за забавянето, а само ако багажът е загубен или повреден“, обърна внимание той.

Игнат Арсенов препоръча пасажерите да носят всички ценни вещи – пари, бижута, важни документи, животоспасяващи или поддържащи лекарства, в ръчния си багаж. Що се отнася до регистрирания – всяка авиокомпания има списък на забранените вещи, с който пътниците трябва да се съобразяват. Поставянето на чупливи предмети при всички положения крие рискове от увреждане на останалия багаж в пътната ни чанта.

При всеки проблем във връзка с ползване на услугите на транспортна компания потребителите следва да се обръщат първо към превозвача. В случай че казусът не се реши, да търсят съдействието на институциите – Европейски потребителски център, ГВА, ИА „Автомобилна администрация“. 



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

“В сърцето на Граово” се събират животновъди и производители от цялата страна

В края на седмицата ще се проведе Шестото издание на Църногорския събор “В сърцето на Граово”. На поляните край манастира над брезнишкото село Гигинци ще бъде представена над 20-часова фолклорна програма. Предвидени са много изненади за гостите, срещи, ателиета, фермерски пазари, на които ще бъде показано всичко най-добро от труда на животновъдите..

публикувано на 11.07.24 в 10:31

Банско се справя с бездомните кучета с насърчаване на осиновяването

Перманентната кампания на Община Банско за осиновяване на бездомни кучета донесе радост в още едно семейство. Синът на сем. Дурчови вече си има четириног приятел, за когото обещава да се грижи сам и да го води навсякъде със себе си. Кампанията Осинови ме: БезДОМен или ДОМашен - ти решаваш! стартира в края на миналата година. „Три..

публикувано на 10.07.24 в 14:41

Цветанка Гаврилова: Мечтая България да бъде домакин на световен танцов конкурс

Мечтая България да бъде домакин на световен танцов конкурс. Имаме всички дадености за това – отношение към танцовото изкуство и много талантливи деца и млади хора. Страната ни показа изключително присъствие на Световната танцова купа в Прага, състезание, което си е извоювало славата на лятна танцова олимпиада. Това заяви д-р Цветанка Гаврилова,..

публикувано на 10.07.24 в 12:44

Иван Узунов: Борбата с дезинформацията става все по-трудна

Проектът “Млади разбивачи на градски митове” обедини усилията на  Сдружение “Безопасни детски площадки”,  “ВАМО” ЕООД – Благоевград и Асоциацията по дигитален активизъм с ученици от Професионалната гимназия по строителство, архитектура и геодезия “Васил Левски” и Национална хуманитарна гимназия  „Св. св. Кирил и Методий“ (Бивша Солунска) в..

публикувано на 10.07.24 в 10:06

Учител по народно пеене с банска песен на „Пирин фолк“

Преподавателката по народно пеене към НЧ "Никола Вапцаров" в Банско Нели Михайлова спечели най-високата оценка в селекцията на участниците за тазгодишното издание на фестивала „Пирин Фолк“. Това е първото участие на изпълнител от Банско в конкурса за песен на македонска фолклорна основа в Сандански. Нели Михайлова ще се представи с автентична..

публикувано на 09.07.24 в 13:37

Труден, но много успешен сезон с пълни зали за Кукления театър в Благоевград

Започна дългоочакваният ремонт на Куклен театър - Благоевград. В следващите два месеца изцяло ще бъде преобразен салонът на театъра, така че актьорите и малките зрители да посрещнат новия театрален сезон в по-приветлива и уютна обстановка.  Местата ще бъдат увеличени от 90 на 130. „Изминалият сезон за театъра беше труден, но много..

публикувано на 08.07.24 в 15:38

"Еко кът - обитателите на кестеновите гори" изграждат в петричкото село Коларово

"Еко кът - обитателите на кестеновите гори", предназначен предимно за игра на децата, ще бъде една от новите придобивки за жителите и гостите на петричкото селото Коларово. Съоръжението ще бъде изградено по проект, финансиран по Националната програма „Чиста околна среда-2024“. Съоръжението ще допринесе и за по-добра визия на входа и изхода на..

публикувано на 08.07.24 в 14:16