Туризмът безспорно е един най-засегнатите икономически отрасли в условията на пандемията от коронавируса. Съгласно данни на Евростат за Европа в периода януари-септември 2020 г. е регистриран спад в туристическите пътувания от 49% спрямо 2019 г., като през месеците март-юни 2020 г. този процент е достигал до 90 на сто. Нагласите за предстоящия летен туристически сезон коментира доцент д-р Гергана Ангелова от Стопанския факултет на ЮЗУ „Неофит Рилски“-Благоевград:
“Съгласно едно проучване, направено от огромния онлайн посредник „Трип Адвайзър“ през месец януари, проведено сред пътуващи от страни като Великобритания, Германия, Италия, Австралия, Япония и САЩ, се очертават няколко основни тенденции относно пътуванията през 2021 година. На първо място хората споделят, че планират да пътуват след втората половина на 2021 година, като най-нетърпеливи се оказва това да бъдат туристите от Германия и Великобритания. На второ място като тенденция се откроява ключовият фактор за увереността и спокойствието на пътуващите и това ще дойде от ваксинациите, както от страна на пътуващите, така и от страна на приемащата дестинация. Вътрешният туризъм или т.н. „домашен“ туризъм отново ще има значителен дял и през тази година. И последната тенденция, която се откроява в това проучване е свързано със заведенията за хранене. Потребителите споделят, че са нетърпеливи да се хранят отново навън, но въпреки това търсенето на заведения от типа „takeaway” (тейкъуей) , предоставящи храна за вкъщи ще остане високо и през 2021 година.“
Очакванията на туристическия бизнес у нас за предстоящия летен сезон са да бъде по-добър от 2020 г., но да остане по-слаб от този през 2019 г., като разликата ще бъде 20-23%. В ситуация на пандемия се очаква българинът да предпочете пътувания и почивки у нас. Вътрешният туризъм отново ще получи значителен тласък.
„На ниво настаняване се предпочитат къщите за гости и самостоятелните места за настаняване. Това , разбира се, е тенденция, която се наблюдава не само в България, но и в международен план. Дори Германия регистрира 56% активност във вътрешния туризъм за миналата година в сравнение с едва 36% през 2019 година.“
Освен България, другите две предпочитани дестинации за българите са Гърция и Турция. Гръцките власти вече дадоха яснота относно мерките и условията за посрещане на туристите с откриването на летния сезон на 14 май.
„Това, с което Гърция изпреварва и България и Турция като конкурентни дестинации е, че в нея протича много активно ваксиниране на персонала на заетите в туризма, което е много успокояващ фактор за всички туристи, които смятат да пътуват до Гърция. И това ваксиниране ще приключи до началото на сезона. Дори интересното е там, че дори към настоящия момент вече има цели острови, които се определят като свободни от COVID. Това, разбира се, са малки острови с местно население около хиляда души.“
Това явление се наблюдава и в Хърватия и в някои райони на Турция. В случай на заразяване, туристите в Гърция ще бъдат хоспитализирани, като разходите ще бъдат изцяло поети от държавата. Според доцент Ангелова, прогнозите са Гърция и Турция да поддържат по-високи цени на туристическите пакети. Причината е, че местата за настаняване ще работят с по-малък капацитет и повече персонал. Заведенията извън хотелите ще бъдат с капацитет до 30%, като престоят за чай или кафе ще бъде ограничен до 20 минути, а за основно хранене – 40-45 минути.
„В България цените също остават увеличени, но пък от бранша ни уверяват, че това ще бъде ма сметка на едно доста по-високо качество. Това, което България трябва да направи този летен сезон ,е да запази имиджа на здравословна и безопасна дестинация, тъй като тя получи печат за здравословна и безопасна дестинация от Световния съвет по пътувания и туризъм. А кризата колкото и неблагоприятно икономическо явление да е, тя се явява и възможност за промяна, за един ребрандинг на България или за изграждане и задържане на нов, положителен имидж на бранд „България“.
Чуйте в звуковия файл репортажа на Димитър Джаджаров.
ЮЗДП вече започна подготовка за отбелязване на Седмицата на гората. Инициативата тази година ще отбележи вековен юбилей и ще се проведе в първата цяла седмица на месец април. „Тази година събитието преминава под мотото „Век от вечността в опазване и грижа“. ЮЗДП планира мащабно залесяване на опожарените територии в община Струмяни в огненото бедствие..
Към превенцията на речните корита и водоеми трябва да се подхожда много отговорно и с конкретни действия. Още преди месец премиерът Росен Желязков разпореди областните администрации да извършат конкретни действия, за да се минимизира риска от подобни бедствия. Нашата администрация има шест готови идейни остойностени проекта, свързани с подобряване..
Природозащитната организация WWF дава нов старт на кампанията си „Абонирай се за природата“. Поводът е наближаващият празник на природата – Часът на Земята, който тази година ще настъпи точно в 20:30 ч. на 22-ри март. Фокусът на кампанията са влажните зони в България и безценната роля, която играят за поддържането на екосистемите. За да продължат..
Усукването на бели и червени конци е запазена традиция в България. Първият ден на пролетния март месец е посветен на мартеницата и Баба Марта. Има много поверия и предания за образа й, каза Тоьо Христов от Националния етнографски музей. Баба Марта е женски митичен персонаж от българския фолклор. В народните вярвания тя е..
В самоковското село Драгушиново Тодоровден се отбелязва и с приготвянето на курбан от речни раци - т. нар. "рачник". Историята на рачника е тясно свързана с историята на черквата „Св. Теодор Тирон“ в селото. Храмът е съграден през далечната 1868 г. и на няколко пъти е отнасян от бурните води на Искъра. Това разказа кметът на селото Георги..
За десета поредна година фолклорният фестивал „Зимна приказка в Пирин" дава сцена на самодейци от цялата страна, както и от Сърбия, Северна Македония и далечно Мароко. Събитието, което е чакано, се организира от Български фолклорен център „Нестия". В читалищата на Банско и Добринище на 7 и 9 март ще се съберат десетки народни изпълнители,..
Четвърти бойкот на големите търговски вериги е обявен за днес. За втори път ще има бойкот и срещу банките. Според организаторите на събитието, при последния бойкот на 27 февруари, големите хранителни вериги са „бойкотирали „бойкота на българите“ с промоциите, които пуснали в тези дни“. В останалите дни без бойкот, цените са били повишени видимо...