„Човек не е много склонен да жертва комфорта си, може би по-скоро ще се разчита на иновации в козметичната индустрия, на по-зелени производства, „claim friendly“ серии, към които да се насочат потребителите. Защото само промяна на потребителското мислене не е достатъчно. Необходимо е да се вложи интелект в създаването на нови продукти“, коментира за Радио Благоевград д-р Зорница Спасова от Националния център по обществено здраве и анализи към Министерството на здравеопазването. Като автор за платформата „Климатека“ и част от проекта „Лаборатория: Наука и журналистика за климата“, д-р Спасова изследва темата за климатичните промени и козметичната индустрия. Изборът е продиктуван от факта, че „козметичните продукти се използват от всеки човек. Така както не можем без въздух, вода и храна - не можем и без сапун. Освен това темата не е толкова проучена и исках нещо ново да вложа в работата си. А и скоро преминаха коледно-новогодишните празници, а козметичните продукти са един от предпочитаните подаръци. Те особено вълнуват младите хора и затова искахме да стигнем до по-широка аудитория“, подчерта д-р Спасова.
Радио Благоевград също участва в проекта „Лаборатория: Наука и журналистика за климата“. Поканата дойде от екипа на платформата „Климатека“. Проектът е международен и в него освен България, участват Сърбия, Унгария и Румъния. Сформираните екипи от учени и журналисти избраха разнообразни теми, но всички насочен към климатичните промени. Екипът: д-р Зорница Спасова и Росинка Проданова се спряха на темата „Климатичните промени и козметичната индустрия“.
Анкетата, която направихме в Благоевград категорично потвърди нейната актуалност. Според част от участниците в анкета, връзката между климатичните промени и козметичната индустрия е негативна. Други не са се замисляли, защото „този въпрос не е бил на дневен ред“. Но нито един от анкетираните не е готов да се лиши от козметичните продукти, които използва в момента и не може да си представи времето, в което ще бъдат ограничени ресурсите дотолкова, че да не можем да си позволим да се къпем, например.
Глобалният козметичен сектор е мащабна индустрия, която причинява редица екологични проблеми: пластмасово замърсяване; замърсяване на въздуха, химическо замърсяване на океана, загуба на биоразнообразие, потребност от голямо количество енергия, използване на детски труд, опити върху животни. „Друг съществен проблем, свързан с парниковите емисии, е обезлесяването, като на първо място се освобождават големи територии за производството на суровини за козметичната промишленост. Изчислено е, че заради опаковките от дървесни продукти, всяка година се изсичат 18 млн. акра гора. Според американката Джесика ДеФино - репортер и критик на индустрията за красота и автор на бюлетина „Непубликуемото“, дори в „устойчиви“ продукти са внедрени съставки, които са направени въз основата на изкопаеми горива“, разказа още д-р Зорница Спасова. Младият учен коментира и обратната връзка на въздействие: климатичните промени върху козметичната индустрия. Оказва се, че засушаванията, екстремните климатични явления са се увеличили 3-4-кратно през последните десетилетия. Всички те влияят върху селскостопанското производство не само за храни, но и на суровини за козметичната промишленост. „Също така самите кремове, червила, всяка козметична продукция се разваля по-бързо при високите температури. Особено уязвими са кремовете, така например хиалуроновата киселина започва да се разгражда при около 37 ℃. Високитетемпературиса причина за повишаване нивата на приземенозон, койтоумножавасвободнитерадикали, увреждаклеткитеисесвързаниспояватанабръчки, преждевременнопобеляванеикосопад“, посочи д-р Зорница Спасова.
Цялото интервю с д-р Зорница Спасова чуйте в звуковия файл.
На 21 ноември православната църква отбелязва празника Въведение Богородично, а в българския народен календар е отреден за Ден на християнското семейство. Ден, в който напомняме за важността на семейството като основна ценност, обединена около вярата, обичта и добротата. По повод днешния празник вече от няколко години екипът на детска градина..
През последните години политическото говорене у нас става все по-неслушаемо, защото отдавна вече медийните аудитории и публиката го възприемат като демагогско, лъжливо, като послания, на които не може да се вярва. Това означава, че една от най-важните тенденции по отношение на говора на политиците е, че фактите и логиката са изместени от стила на..
На 20 ноември повече от 140 държави отбелязват 25-ия Световен ден на Географските информационни системи (ГИС). У нас националното събитие е международната конференция „Обединени в ГИС решенията създаваме по-добро бъдеще“, която дава възможност да се научи всичко най-ново от света на Географските информационни системи и тяхното приложение...
Хората забравихме какво е да се радваме на цветовете, защото самите ние станахме едни такива безцветни, апатични и навъсени. Защото все някой ни е крив пред погледа, защото вместо да се усмихнем на вятъра в косите ние се дразним, че ни се е развалила прическата. Ей такива работи, хлапе... Добре, че не ги разбираш. И ако утре или след време някой..
Планините в България издават албум всеки ден. Време е да подкрепим техните артисти. С това послание кампанията на WWF „Абонирай се за природата“ ни призовава да вдигнем за миг очи от виртуалния свят и да обърнем внимание на живата планета, която ни заобикаля. Нейните артисти нямат почивен ден, но въпреки това изпълненията им сякаш остават..
Природозащитната организация WWF България постави началото на своята кампания „Абонирай се за природата“. С любопитна заигравка с някои от популярните стрийминг платформи и хитови сериали, WWF отправя посланието, че изчезването на дивата природа не е кино. То се случва в нашия живот и всички ние участваме в него с ежедневните ни решения...
Нова услуга за плащане на местните данъци и такси заработи в Петрич. С него се осигурява бърз и лесен достъп до информация и възможност за плащания от всяко място, по всяко време. „Това е нова разработка на софтуер за местни данъци и такси, който е държавен софтуер. Той е безплатен за общините. Този терминал дава възможност на гражданите,..