Екип от археолози и историци от Регионалния исторически музей – град Кюстендил в партньорство с Центъра за неформално образование и културна дейност „АЛОС“, дизайнери и занаятчии проучиха и създадоха възстановки на древна настолна игра. Нейният прототип е керамичен предмет с 16 полусферични ямички, намерен от археолога доц. д-р Стефан Чохаджиев в енеолитно селище край село Слатино, Кюстендилска област. „Това е интересна игра, защото е стратегическа. Намираме за доста ценно, че не става дума за игра на късмета, игра със зарове. За нас това е белег, че още в древността хората са искали да развиват ума си, уменията за стратегическо, логическо мислене през играта“, подчерта в интервю за Радио Благоевград Росица Маринова от Центъра за неформално образование и културна дейност „АЛОС“.
Изработени са два варианта на възстановка на играта - от дърво и кожа. Коженият вариант е с игралното табло от естествен велур, свиващо се в кесийка, лесна и удобна за носене навсякъде. Изрисувана е с 16 игрални кръга и орнаменти между тях, наподобяващи фигурите, издълбани на оригинала и на други предмети от същата епоха: предписмени знаци и знаци на съзвездията „Голяма мечка“ и „Лебед“. Дървеният вариант е изработен от масивна тъмна акациева дървесина, ръчно обработена и омаслена. Игрите са комплектувани с 32 малки каменни пула. Съвременен аналог на древната настолна игра е играта „Манкала“, разпространена в Африка и Мала Азия. „В център АЛОС имаме музейна образователна програма в над 20 музея в цялата страна, в това число в музеите в Благоевград и Кюстендил. Тази програма „Образование чрез изкуство“ отправя послание за занимания през игра, през забавление и по този начин сериозни теми, исторически теми, различни ценни обекти, както тази игра, достигат по-лесно до публиката“, разказа още Росица Маринова и препоръча: „следете, събитията, които организира РИМ – Кюстендил в семейните съботи, защото те са атрактивни и интересни, в които човек може да се включи, да поиграе, да пипне, да направи и може да си вземе играта за вкъщи“.
Интервюто на Росинка Проданова с Росица Маринова можете да чуете в звуковия файл:
През месец март отбелязваме прехода от зима към пролет и събуждането на природата с връзването на мартенички. Легендата зад мартениците и Баба Марта е богата на символика, която отразява вярванията на древните и тяхната дълбока връзка с природата. Но освен тази символика съществуват и много забавни народни приказки за баба марта и сърдития й..
Българи и сърби ще посрещнат заедно 1 март, празника, посветен на Баба Марта и Деня на самодееца в България, с голям концерт в сръбския град Бабушница. Организатори са Пътуващо читалище "Бащино огнище", Фондация „Македония“ и Домът на културата в град Бабушница. В събитието ще участват местни самодейци и музикантите от българския оркестър..
Оказва се, че хазартната зависимост става все разпространена и в по-малките населени места, където игралните зали и казината „никнат като гъби“. Липсата на доходна работа и нежеланието на младите хора да работят за малко пари, са една от основните причини да се наблюдава увеличена хазартна зависимост в България, която дори на места измества..
17-годишният Юлиян Димитров от кочериновското село Бараково спечели голямата награда в 11-ото издание на Националния литературен конкурс „И децата покоряват светове. Покажи, че можеш!“ . Ученикът впечатли журито със своето есе на тема "Бих се родил отново". „…Бих се родил, за да прощавам, защото е правилно. Прошката е освобождение за самия теб...
Във времето на социалните мрежи и живот в онлайн пространството, звучи като шега четвъртокласничка от Благоевград да е прочела 229 книги, но е истина. Само можем да се усмихнем и да кажем има и такива деца. Тя е Йоанна Терзийска на 10 години е , учи в Средно училище с изучаване на чужди езици „Свети Климент Охридски“ в областния град. А..
Започна турнето с екоигри в 7 града в страната, сред които Перник, Кюстендил и Петрич. Състезанията се организират от платформата „Пукльовците“, която цели да стимулира директното общуване и взаимоотношения между децата. И това не къде да е, а в училища среда – там, където започва тяхното истинско социализиране. Това сподели в ефира на Радио..
Всяка последна сряда от февруари се отбелязва Световният ден против тормоза в училище, известен като „Ден на розовата фланелка“. Тя символизира неприемането на тормоз и насилие в училищетo . За пръв път „Денят на розовата фланелка“ е проведен в Канада през 2007 година като протест, организиран от двама ученици – Дейвид Шепърд и Травис..