Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какво да правим с нежеланите подаръци?

Коледно-новогодишните празници отминаха, но предстоят още много хубави поводи за да получим или подарим подарък до края на годината. Темата е още по-актуална, ако към подаръците прибавим модерните напоследък ваучери, карти за отстъпки и намаления, което допълнително ще ни затрудни при връщането на подаръка. Как да реагираме в една такава ситуация? Кога и как можем да върнем или заменим получения подарък?

Потърсихме съветите на Габриела Руменова, експерт в сферата на потребителската защита и създател на онлайн Платформата „Ние, потребителите“:

„Въпросът е комплексен, защото Законът за защита на потребителите задължава онлайн търговците да приемат по-голямата част от стоките, които са продали, в срок от 14 дни. Виждаме, че все повече онлайн магазини предлагат все по-дълги срокове -  до месец, до 90 дни. Затова е важно да проверим какъв е срокът, дали не сме го изпуснали и съответно, какви са условията. Защото, понякога онлайн търговците могат да поставят условие, връщането на стоката да бъде за сметка на потребителя. Това е едно от условията, на които трябва да обърнем внимание, освен срока. При физическите магазини обаче, няма такова условие и всеки търговец решавам сам, дали да предостави такава възможност на клиентите и при какви условия“, коментира за Радио Благоевград Габриела Руменова.

При подаряването на VIP карта за намаление като подарък, това което ние трябва да направим като поднасящи този подарък, е да проверим, тъй  като все повече магазини предлагат такава възможност, дали всички стоки можем да закупим с тези карти, както и срокът, в който може да се използва картата.

„По отношение на ваучерите в сферата на туризма, един от най-честите примери е по повод стоките или услугите, които не са били предоставяни по качествен начин, търговецът да предлага ваучер, с който да компенсира техния неизпълнен ангажимент. Много хора все по-често подаряват козметични процедури или посещения в туристически СПА обекти и тогава, много често самите търговци са склонни да заменят една услуга с друга, която е по вкуса на този, който ще получи подаръка“, уточни създателят на онлайн Платформата „Ние, потребителите“.

Според Габриела Руменова, има само една по-лоша опция да ти подарят нещо нежелано, а именно, да получиш дефектен подарък. Тогава, трябва да ползваме правото на рекламация. Често обаче, разходите са за сметка на потребителя.

„Когато избираме подарък е важно да спазваме три основни правила – да е надежден търговецът, след това да се уверим, че е безопасен и качествен продуктът и да проверим какви са условията, при които потребителят може да защити правата си при проблем – дефект, опасна стока, връщане или замяна. И още нещо важно – винаги да пазим платежния документ, защото той удостоверява покупката и без него не можем нито да я върнем, нито да я заменим“, допълни експертът по потребителска защита.

Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева с Габриела Руменова:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Илия Лазаров: САЩ рискуват да се превърнат в ненадежден партньор

Срещата между САЩ и Русия в Рияд беше „огромен успех за руската администрация“, коментира в предаването „Събития и личности“ евродепутатът от ГЕРБ/СДС и ЕНП Илия Лазаров. Според него Вашингтон на практика сам е предложил размразяване на отношенията, без Москва да полага сериозни усилия за това. „Предтекстът е, че трябва да се сложи край на войната,..

публикувано на 21.02.25 в 12:08
Настимир Ананиев

Настимир Ананиев: Повишение на заплатите в МВР трябва да има, но срещу реформи, а не „на калпак“

Бюджетът не е просто финансов документ и закон – той отразява приоритетите на управляващите и посоката, в която ще се развива държавата. Въпреки това, все още не виждаме ясно очертани политики и дългосрочна визия на кабинета "Желязков". Това коментира в предаването "Събития и личности" бившият депутат от „Продължаваме промяната – Демократична България“..

публикувано на 21.02.25 в 11:52
Калоян Методиев

Калоян Методиев: Бюджет 2025 – антисоциален, антибизнес и антиграждански

Проектът на Бюджет 2025 породи сериозни дебати относно неговото влияние върху социалната политика, икономиката и гражданските свободи. Политологът и бивш народен представител Калоян Методиев, анализира параметрите на бюджета и предупреди за тревожни тенденции в управлението на страната. Според него, България се намира в момент, в който се прави опит за..

публикувано на 21.02.25 в 11:25
Доц. Тодор Чобанов

Траките – кои са били и какво трябва да знаем за тях?

Какви тайни крие древната тракийска цивилизация? Какво ни разкриват следите, оставени от този народ? На тези и много други въпроси отговаря новата книга „Траките – какво трябва да знаете?“, създадена от екип от изтъкнати български учени. В интервю за Радио Благоевград доц. д-р Тодор Чобанов, един от авторите на изданието, разказа за значението на..

публикувано на 21.02.25 в 10:57

Производители представиха българския вкус на изложение в Португалия

България завърши успешно представянето си на международното специализирано изложение Lisbon Food Affair (LFA) - най-големият  хранителен панаир в Португалия, който събра повече от 200 компании и над 500 бранда в направленията „Храни и напитки“, „Хорека“ и „Технологии“ в  Лисабон.  Събитието отбеляза три дни на интензивни търговски разговори и..

публикувано на 21.02.25 в 09:55

Дупница помага на Слави

Вълна от съпричастност обедини дупничани. На призива за набиране на средства за лечението на Слави Керкенеков  се отзовават екипа доброволци от сдружение "Близо до теб" в Дупница. Кампанията успява да отвори сърцата на стотици негови съграждани. За по-малко от три дни с благотворителната инициатива е събрана сумата от 17 000..

публикувано на 20.02.25 в 20:29

Над 130 години Национален етнографски музей - съкровищница на българското културно наследство

1892 – това е годината на основаването на Народния музей, като един от отделите му е именно Етнографския музей в България.  А в ефира на Радио Благоевград –БНР директорът проф.д-р Владимир Пенчев предложи своеобразна екскурзия назад във времето, когато са положени усилията на видни  историци, етнолози и етнографи за създаването на сегашния Институт..

публикувано на 20.02.25 в 20:21