Тази седмица в Music Point Младен Петков ще избори 20-те най-добре представили се песни за годината, които са успели едновременно да пробият и в Америка, и във Великобритания.
През 2014-а класациите от двете страни на Атлантика изобилстваха от нови артисти. Свежата кръв предложи на музикалните маниаци разнообразни стилове и нетрадиционни комбинации.
Америка е била съвсем малко по-отворена към нови артисти тази година. 15 от 40-те най-излъчвани на годината са били на новобранци. Във Великобритания най-силните дебюти са 12. Най-усърдно е работил Sam Smith. Той беше най-плодотворният нов артист на 2014-а. Stay With Me и I’m Not The Only One са едни от най-запомнящите се хитове. И ако Smith залагаше на класически поп, силни текстове и омагьосващ глас, други дебютанти наблегнаха на различното – канадците Magic достигнаха номер едно, благодарение на регето в Rude, австралийката Iggy Azalea ни изненада с развитието си от модел на рапър, британците, учили в Русия Clean Bandit вкараха цигулки в електронна музика, а Meghan Trainor върна ретрото и погали самочувствието на пълничките жени в All About That Bass.
Ed Sheeran и Sam Smith диктуваха модата на Острова
Две имена излизат на преден план, ако обърнем внимание на британската класация на радиостанциите през изминалите 12 месеца, съставена от Radiomonitor - Sam Smith и Ed Sheeran. Двамата славеи не само че доминираха чартовете в родината си, но си спечелиха и много фенове по целия свят. Sheeran пусна на пазара албума си X (или умножение) и пилотният сингъл от него ни го показа в една по-агресивна и по-интересна светлина. Става дума за Sing, записан с помощта на Pharrell Williams. Sing не слезе от върха в продължение на две седмици. Последваха Don’t и Thinking Out Loud. Последният се превърна и в най-успешния му хит до момента. Също с три хита се разписа и разочарованият от любовта Sam Smith. Албумът му In The Lonely Hour, вдъхновен от несподелена любов, която той е имал с мъж, ни напомни за разбитото сърце на Adele и нейният 21. Smith плени с баладата Stay With Me, с която остана три седмици на номер едно.
В изброяването добре се справиха и I’m Not The Only One и Money On My Mind. Британските станции тази година определено заложиха на поп стила, като дадоха предимство на артисти като Clean Bandit, финалиста от деветия сезон на британския X Factor Ella Henderson, Magic, One Republic и появилият се от изневиделица норвежки дует Nico & Vinz. Това обаче не означаваше, че денс музиката е минала на заден план. I Got U на майстора Duke Dumont и Jax Jones и Nobody To Love на дъб степ проекта Sigma са сред 20-те най-добри за изминалите 12 месеца. Ако следите тенденциите на Острова, сигурно сте попаднали още на галещото ухото Budapest на 21-годишния George Ezra – oще един от силните мъжки вокали на Англия.
Сред акцентите от годината във Великобритания е римейкът на Do They Know It’s Christmas? Благотворителният сингъл на Band Aid 30 e най-силният дебют. В края на ноември той атакува чарта направо на номер 4.
Най-големият скок е за Superheroes на The Script. През август песента скочи цели 35 места до номер 5. Няма как да пропуснем и скокът от 19 места до номер 1 миналата седмица за Uptown Funk – фънки възраждането на Mark Ronson и Bruno Mars.
Happy на Pharrell Williams е песента с най-много седмици на номер едно – 17 седмици на върха.
Феноменът Latch
Краят на декември за Америка се характеризира с пристрастеността на феновете към новия албум на Taylor Swift 1989. И двата излезли от него сингъла Shake It Off и Blank Space достигнаха номер едно и все още не са ни омръзнали.
2014-а в Щатите беше много пъстра. В ТОП 40 на Media Base 24/7 за годината има арендби и хип-хоп артисти като Jason Derulo, който вкара балкански ритми в Talk Dirty и така се озова на номер 2 в общото изброяване. Арендби музиката беше представена и от Justin Timberlake, чийто хит Not A Bad Thing остана 2 седмици на номер едно. Няма как да не споменем и чикагския рапър Jeremih с YG в Don’t Tell ‘Em. Голям отпечатък остави и Chris Brown, който беше най-здраво работещият арендби артист. В тази категория поставяме и дебютанта Tinashe. Нейният магически глас и експериментаторски подход я направи една от нашите любимки.
Алтернативната музика се популяризира благодарение на Pompeii на Bastille и ирландецът Hozier, който изгря наскоро с Take Me To Church. Hozier всъщност е интересно явление. Този артист стана популярен, благодарение на онлайн платформата Spotify, която го наложи и накара станциите да го включат в своите плейлисти. През тази година в Америка много песни надскочиха станциите, които пускат само стила музика, в който са те. Най-добре тук са се справили Pharrell Williams с Happy и All Of Me на John Legend. И двамата привлякоха към себе си фенове на различни стилове от арендби и соул до поп-рок.
Определено феноменалният успех в прескачане на границите направиха британският гаражен дует на братята Guy и Howard Lawrence Disclosure. Хитът им със Sam Smith Latch излезе през 2013-а, но в Америка окупира станциите през 2014-а. Това е най-дълго задържалата се в плейлистите на Щатите за годината, като сега е в ТОП 10 на станциите арендби и хип-хоп. Пленяващото по неясни дори за момчетата електронно изпълнение изведе на дансинга дори любителите на хип-хоп-а. Това си е истинско признание за Disclosure и Sam Smith. Не се случва често електронни бийтове от Европа да завладяват хип-хоп феновете. Още по-голямо признание за тях беше факта, че соул дивата Mary J. Blige избра именно тях за работа над новия си албум The London Sessions.
Няма как да пропуснем…
И тази година не минахме без песни, които, като чухме от първия път, се оцъклихме, но после се отдадохме на ритъма им и забравихме за това какво се пее в тях. Манията по селфитата накара The Chainsmokers да пуснат #Selfie. По-късно темата за задни части и анаконда беше водеща в Anaconda на Nicki Minaj и наскоро Beyonce пя, че се върти с вдигнати ръце в 7/11.
Промяна в модела за откриване на нова музика
Какви са тенденциите в музикалния бизнес от 2014-а? Стриймването на песни започва да заема важно място в критериите на станциите при определянето на това какво да пускат. На пазара има различни приложения, които следят какво се нрави на музикалните маниаци. Независимо дали сте харесали страницата на някой артист във Facebook, гледали сте клип в YouTube или сте потърсили някое заглавие с aпликация за разпознаване на песни, вашето поведение се записва. Дори отскоро класацията за продажби на Острова започна да взема предвид и онлайн излъчванията на песните. Предпочитанията ви ще бъдат все по-точно напипвани от музикални директори, които разполагат с данни за това какво аудиторията харесва и какво не. Тези събрани данни ще дават възможност и на различни стрийминг платформи да ви рекламират нови артисти, които се предполага, че сте ви харесат. И като се има предвид наличието на множество платформи за промотиране на нова музика, ще се стигне и до преосмисляне на ролята на звукозаписните компании. Радиото не би трябвало да загуби ролята си на първоизточник на новата музика, защото вече директорите инвестират в събиране на информация от онлайн платформите и внимателното я анализират. Пример за това е бумът на Hozier. До скоро той можеше да се чуе само по Spotify и след като музикалните директори видяха положителните резултати от представянето му онлайн нямаха друг избор и го завъртяха на тежка ротация.
20-те най-добри на 2014
Още една година отлита от календара. За музиката 2014-а беше добра благодарение на много млади артисти, които имат все повече възможности за пробив в класациите и да се наредят рамо до рамо с ветерани като Taylor Swift, Pharrell Williams и Katy Perry.
Кои са 20-те най-силни песни от двете страни Атлантика въз основа на радиокласациите на Америка и Великобритания - можете да разберете този петък от 19.00 до 21.00 часа в специалното издание на Music Point по Хоризонт.
Скулпторът, художник и преподавател в УАСГ Йордан Леков представя в галерия-книжарница "София прес" своята изложба "Маврографии" . Заглавието съдържа думите мавро – от гръцки черно, графо – отново от гръцки: форма на писане, изписване , обясни художникът в интервю за БНР. В творбите си той е използвал хартия, туш и вода. "Самите рисунки..
В шестото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Музикално събитие на седмицата: “Реквием“ от Верди на сцената на Софийската национална опера и балет под диригентството на Даниел Орен - Отзвук от оперната гала на Анджела Георгиу със Софийската..
Мартина Табакова (пиано), Стоимен Пеев (цигулка) и Атанас Кръстев (виолончело) - това е ансамбълът, който представя своята концертна програма „Романтични съкровища“ с успех на различни сцени в България. Турнето, което стартира от София с концерт на 23 октомври в рамките на поредицата „Музикални вторници“, сега се отправя към черноморските..
На 21 ноември от 19 ч. в галерия "Vivacom Art Hall Оборище 5" музикантите от трио „Дивертименто“ ви канят на концерт-спектакъла „В годината на чешката музика“. Той е пореден в творческата биография на състава, който получи наградата в категория "Музикален проект на годината" на националната анкета след слушателите на БНР "Музикант на годината 2022"...
Предстои поредната среща на публиката със Симфоничния оркестър на БНР - в петък от 19:00 ч. в столичната зала "България". На диригентския пулт ще бъде Константин Илиевски, а солист – първият виолончелист на Радиооркестъра Христо Танев. Главният диригент на Радиооркестъра Константин Илиевски поставя като български акцент в програмата музиката..
"В моите спомени те са неразривно обединени . Като изпълнител на безкрайно много съвременни произведения съм щастлива, че можах да живея край тях, да дишам техния въздух, да усещам тяхното отношение към музиката и да взема максимално много от това, което те знаеха и можеха", казва пианистката Стела Димитрова – Майсторова пред БНР. По..
На 20 ноември, сряда, в Първо студио на БНР в 19 ч. ще започне един специален концерт, посветен на трима големи композитори - представители на българския авангард, които през 2024-та закръглят годишнини: акад. Васил Казанджиев, който през септември отпразнува своя 90-и рожден ден и продължава да създава музика, както и двама автори, от чието рождение..
БСП не е вече БСП! Не ние си тръгваме от БСП, а БСП си тръгва от нас! Това каза пред БНР Петко Тюфекчиев, който заедно с други членове на три..
Увеличаването в цената по премията е в пъти – от 200 до 1100%. Това е удар върху бранша , каза пред БНР Красимир Цветков, председател на Национален..
"Възраждане" искат да се замразят социалните плащания и увеличението на заплатите в МВР, МО и в университети, които вече са обещани да бъдат от..