Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Артисти дискутираха на тема "Как театърът разказва днес" ден преди връчването на наградите "Икар"

"Как театърът разказва днес" беше темата на дискусия, организирана от Съюза на артистите в България, която се проведе в навечерието на утрешния Международен ден на театъра и беше включена в съпътстващата програма на Софийския театрален салон, в който се представят спектаклите, номинирани за наградите "Икар". 

Близо две десетилетия след началото на новото хилядолетие сякаш не повтаряме с толкова голяма увереност една от мантрите на постмодерността - че всички истории са вече разказани и че могат само да бъдат повтаряни. Удоволствието от разказването на истории, откривателският нюх за търсене на нови сюжети се завръщат отново в театъра. Тези тези обединиха участниците в днешната дискусия, в която се включиха предимно режисьори, направили едни от хитовите спектакли този сезон. Явор Гърдев стои над постановката "Чамкория" на сцената на Театър "199" по едноименния роман на Милен Русков. Самият Гърдев, казва, че е привърженик на свръхинтерпретацията на текста и че е напълно възможно част от цялото да даде представа за произведението:

"Човечеството се върна към традиционния си начин да образува смисъл, а именно чрез разказ. Това възвръщане сега, то е очевидно и то е свързано с някакъв дух на времето, с общ и политически, и социален процес, и затова ми се струва, че ние никога всъщност не сме излизали толкова много, а по-скоро бяхме силно изкушени от това да си правим илюзия, и то такава силна, колективна илюзия, че такова връщане към разказа няма да има. Завоят в България не беше много силен и от тази гледна точка разказът, в случая един белетристичен разказ, който е пренесен в театъра, на мен ми се струва ортодоксално мейнстрийм по тотално категоричен начин. В него няма абсолютно нищо алтернативно освен това, че - и това, което за мен е интересния феновен и според мен, голямо постижение на белетриста Милен Русков, че той сам в себе си е драма, но аз твърдя, че неговият монолог, неговият белетристичен нератив е драма сама по себе си. Той е драматичен и няма нужда от драматизиране в този смисъл. Той има нужда само от много голяма степен на съкращение. Мога и точно да кажа относително колко. Става дума 196 800 думи, редуцирани до 18 400".

Според театроведа Камелия Николова, съвременният театър се завръща към разказа. Тя открива и още една тенденция. Тя е европейска и е свързана с визуализацията:

"Това е от една страна един силно визуален театър. Един театър, който много силно разчита на образа и който съвсем адекватно и естествено така да се каже, се вписва в днешната култура, в която ние искаме или не искаме се движим сред образи, мислим основно чрез образи, възприемаме света преди всичко чрез образи. Просто съвременният свят е такъв. От една страна в този смисъл театърът, който е минал в своето развитие едно силно време на вглеждане в образа, на работа чрез образа, на използването на образността като инструмент, той използва това свое наследство, това свое богатство и бихме могли да кажем, че го прави силен елемент от спектакъла".

Камелия Николова се интересува и от темата за ролята на актьора и даде пример с Деян Донков за участието му в постановката "Палачи" по Мартин Макдона в театър "София", режисиран от Стоян Радев:

"Аз гледах представлението два пъти, защото много харесвам пиесата, харесвам работата на екипа, но Деян в първото представление, което гледах, някак си ми се видя много неравен и някак си имаше какво да се до уточнява. В следващото представление, което гледах, видях вече един съвършено различен или доста друг Деян Донков, който спокойно и уверено, като актьор-майстор, преминаваше от едната територия в другата, от желанието на своя персонаж да разказва истории и самото разказване на историята на този персонаж".

Самият Стоян Радев също се включи в дебатите и отдаде разликата в играта на Деян Донков на претовареност:

"Когато преди това е играл Калигула, е по-неравно, а когато си е починал е по-сигурно. Това е историята на българския репертоарен театър и добрите актьори, които са, така да се каже разпънати между четири до понякога шест коня, които ги дърпат в различни посоки, но аз искам да кажа така - в една седмична тяхна програма нека им прощаваме, ако не знаят къде са и откъде да започнат".

Дискусията, организирана от Гилдията на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България, се случва в навечерието на утрешния Международен ден на театъра 27 март, когато в Народния театър ще бъдат връчени годишните награди "Икар".

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Паметникът на Тодор Мазаров в Павел баня

Спомен за Тодор Мазаров

На 2 януари се навършиха 120 г. от рождението на големия тенор Тодор  Мазаров – артист, запомнен с мощния си глас и впечатляващи височини, певец с внушителна международна кариера. Той е роден в Павел Баня, в семейство със скромни финансови възможности. Обича да пее, но на 8-годишна възраст, след боледуване от коремен тиф, губи изцяло гласа..

публикувано на 10.01.25 в 21:14

Резултати от третото издание на литературния конкурс "Вълшебното перце"

Приключи 3-ия сезон на литературния конкурс "Вълшебното перце ", който се организира от програма "Хоризонт" и сдружение "Българче" , а имената на наградените деца бяха съобщени  в ефира на "Закуска на тревата" на 28 декември от Розалина Златкова, съпредседател, член УС на сдружение "Българче" , с което повече от 10 години се реализира радио-играта..

публикувано на 07.01.25 в 16:34
Теодор Койчинов

Теодор Койчинов за мистиката на радиоводещия

Ивановден е един от най-обичаните зимни празници, защото на този ден всеки има кого да поздрави. Ивановците са много, да се готвят да почерпят за здраве и да им върви през годината.  Празникът е в чест на Свети Йоан Кръстител . В народната традиция се свързва с игри и много музика. В този ден в традицията е хората да си стават побратими и..

публикувано на 07.01.25 в 14:51
Андриян Асенов и Радостина Павлова

Любовта е това, което е на сърцето

"Дали любовта е „сляпа“ или е от „пръв поглед“ – това могат да кажат хората, които виждат. За нас любовта е това, което е на сърцето и на душата“. Така незрящият актьор Андриян Асенов описа любовта в предаването "Любими празнични истории".   Заедно с него беше любимата му Радостина Павлова, преподавател по пеене и пиано, също незряща...

публикувано на 06.01.25 в 11:26
Бойко Ламбовски

Бойко Ламбовски: Може би на земния свят не му е съдено да бъде божествен

Kак празниците осмислят живота ни , как ни свързват с традицията и ни дават сили да вървим напред? С поета Бойко Ламбовски разказваме за връзката между духовното и материалното , за литературата като прозорец към душата и как в творчеството можем да намерим утеха и вдъхновение. Бойко Ламбовски е поет, преводач и есеист, човек, който с думите си..

публикувано на 06.01.25 в 10:50

Актьорът Георги Ангелов: Когато нещо е направено със сърце и любов, зрителят го приема

"За всеки влак си има пътник, но когато нещо е истинско, когато е направено със сърце и любов, зрителят го приема ". Това каза пред БНР един от най-обичаните актьори в Плевен Георги Ангелов. "С годините театърът се е променял. Всяко поколение носи своето ново. Всяко поколение, което идва, носи новите изразни средства, новото..

публикувано на 06.01.25 в 10:16

На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм "Клас 90"

На 24 януари е премиерата на новия български игрален филм „Клас 90“. Наскоро излезе и трейлърът на лентата, в която участват все известни наши актьори.  Съученици, дипломирани от гимназията през 1990 г., празнуват годишнина от завършването си в малък хотел в планината.  Очакваният купон, на който да си спомнят младостта, за много от тях се..

публикувано на 05.01.25 в 07:49