Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Артисти дискутираха на тема "Как театърът разказва днес" ден преди връчването на наградите "Икар"

"Как театърът разказва днес" беше темата на дискусия, организирана от Съюза на артистите в България, която се проведе в навечерието на утрешния Международен ден на театъра и беше включена в съпътстващата програма на Софийския театрален салон, в който се представят спектаклите, номинирани за наградите "Икар". 

Близо две десетилетия след началото на новото хилядолетие сякаш не повтаряме с толкова голяма увереност една от мантрите на постмодерността - че всички истории са вече разказани и че могат само да бъдат повтаряни. Удоволствието от разказването на истории, откривателският нюх за търсене на нови сюжети се завръщат отново в театъра. Тези тези обединиха участниците в днешната дискусия, в която се включиха предимно режисьори, направили едни от хитовите спектакли този сезон. Явор Гърдев стои над постановката "Чамкория" на сцената на Театър "199" по едноименния роман на Милен Русков. Самият Гърдев, казва, че е привърженик на свръхинтерпретацията на текста и че е напълно възможно част от цялото да даде представа за произведението:

"Човечеството се върна към традиционния си начин да образува смисъл, а именно чрез разказ. Това възвръщане сега, то е очевидно и то е свързано с някакъв дух на времето, с общ и политически, и социален процес, и затова ми се струва, че ние никога всъщност не сме излизали толкова много, а по-скоро бяхме силно изкушени от това да си правим илюзия, и то такава силна, колективна илюзия, че такова връщане към разказа няма да има. Завоят в България не беше много силен и от тази гледна точка разказът, в случая един белетристичен разказ, който е пренесен в театъра, на мен ми се струва ортодоксално мейнстрийм по тотално категоричен начин. В него няма абсолютно нищо алтернативно освен това, че - и това, което за мен е интересния феновен и според мен, голямо постижение на белетриста Милен Русков, че той сам в себе си е драма, но аз твърдя, че неговият монолог, неговият белетристичен нератив е драма сама по себе си. Той е драматичен и няма нужда от драматизиране в този смисъл. Той има нужда само от много голяма степен на съкращение. Мога и точно да кажа относително колко. Става дума 196 800 думи, редуцирани до 18 400".

Според театроведа Камелия Николова, съвременният театър се завръща към разказа. Тя открива и още една тенденция. Тя е европейска и е свързана с визуализацията:

"Това е от една страна един силно визуален театър. Един театър, който много силно разчита на образа и който съвсем адекватно и естествено така да се каже, се вписва в днешната култура, в която ние искаме или не искаме се движим сред образи, мислим основно чрез образи, възприемаме света преди всичко чрез образи. Просто съвременният свят е такъв. От една страна в този смисъл театърът, който е минал в своето развитие едно силно време на вглеждане в образа, на работа чрез образа, на използването на образността като инструмент, той използва това свое наследство, това свое богатство и бихме могли да кажем, че го прави силен елемент от спектакъла".

Камелия Николова се интересува и от темата за ролята на актьора и даде пример с Деян Донков за участието му в постановката "Палачи" по Мартин Макдона в театър "София", режисиран от Стоян Радев:

"Аз гледах представлението два пъти, защото много харесвам пиесата, харесвам работата на екипа, но Деян в първото представление, което гледах, някак си ми се видя много неравен и някак си имаше какво да се до уточнява. В следващото представление, което гледах, видях вече един съвършено различен или доста друг Деян Донков, който спокойно и уверено, като актьор-майстор, преминаваше от едната територия в другата, от желанието на своя персонаж да разказва истории и самото разказване на историята на този персонаж".

Самият Стоян Радев също се включи в дебатите и отдаде разликата в играта на Деян Донков на претовареност:

"Когато преди това е играл Калигула, е по-неравно, а когато си е починал е по-сигурно. Това е историята на българския репертоарен театър и добрите актьори, които са, така да се каже разпънати между четири до понякога шест коня, които ги дърпат в различни посоки, но аз искам да кажа така - в една седмична тяхна програма нека им прощаваме, ако не знаят къде са и откъде да започнат".

Дискусията, организирана от Гилдията на театроведите и драматурзите към Съюза на артистите в България, се случва в навечерието на утрешния Международен ден на театъра 27 март, когато в Народния театър ще бъдат връчени годишните награди "Икар".

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 22-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Интервю със знаменития мексикански тенор Роландо Вийязон по повод предстоящия му рецитал “Белканто“ в партньорство с пианистката Сара Тизман в поредицата “Съкровени гласове“ в зала “България“ на 2-и април -..

обновено на 10.03.25 в 18:11

Спомени за български музиканти, творили преди Освобождението

В рубриката за българското музикално минало "Помните ли..." на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" почитаме с дълбоко уважение личности от историята, оставили диря с постиженията си във времена, когато не е имало българска професионална школа.  Антон Панов и Никола Мутев са получили образованието си в чужбина. Панов е роден през 1787 г. в..

обновено на 10.03.25 в 14:47

Да израснеш с Владигеров - новият проект на Антонина Бонева и нейните ученици

Пианистката и изявена клавирна педагожка Антонина Бонева за пореден път подготвя съвместна изява със свои възпитаници.  След успеха на компактдиска "Да израснеш с Рахманинов" и концертите, които всички изпълнители представиха преди няколко години из България и в чужбина, сега на дневен ред е аналогичен проект, озаглавен "Да израснеш с Панчо..

публикувано на 10.03.25 в 14:07

"Последният страстен любовник" в афиша на Драматичния театър в Русе

Традиционната комедия на Нийл Саймън "Последният страстен любовник" е най-новото репретоарно попълнение в афиша на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. В деня, в който театърът обяви, че ще представи "Последният страстен любовник", свършиха билетите за първите две февруарски дати. И имаше защо. Много смях заради..

публикувано на 09.03.25 в 08:00
Китари на Джими Хендрикс и Ерик Клептън в Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк

Рок бандата "Белканто" се събра отново

В Кърджали трима приятели възстановяват хитова музикална банда от 80-те години на миналия век. Някогашните момчета, покорили с китарите си сърцата на стотици почитатели, сега отново се събраха. Репетират всяка вечер, а амбицията им е през май да изнесат първия си концерт след десетки години затишие. Кои са те? Ще разберете от..

публикувано на 09.03.25 в 05:50
Венета Нейнска

Концерти с история - вече и на английски език

Поредицата "Концерти с история" на Венета Нейнска става все по-популярна. Както подсказва заглавието, в нея пианистката предпочита близкия контакт с аудиторията, на която разказва за авторите и пиесите, които изпълнява. През февруари за първи път бяха представени и "Концерти с история" на английски език. Идеята е уникална, но не е изненадваща, предвид..

публикувано на 06.03.25 в 14:50

Клавирният конкурс "Панчо Владигеров" - за първи път в София

От 1 до 9 март 2025 г. в София ще се проведе Международният конкурс за пианисти "Панчо Владигеров". Той ще бъде открит с концерт на ученици от училищата по изкуствата в страната, които ще свирят музика от Панчо Владигеров. Конкурсът е под патронажа на Наталия Киселова - председател на Народното събрание на Република България, и с подкрепата на..

обновено на 05.03.25 в 20:22