От 13 до 15 април в зала “Берио“ на Концертхаус за втори път се проведе фестивалът за съвременна музика “Bridges“ ("Мостове"). Успешното пилотно издание на форума през 2016 г. потвърди необходимостта от създаване на нов фестивал като част от стратегическата културна политика в Австрия за още по-широко пропагандиране и разпространение на съвременна музика, паралелно с вече утвърдени и мащабни формати като 30-годишния фестивал “Wien Modern“, концертния цикъл на “Klangforum Wien“ и др.
Тази година като участници във фестивала бяха поканени камерни музикални формации от Белгия, Испания, Германия, Чехия и България. Нашата страна беше представена от своя най-реномиран и иновативен състав за съвременна музика – ансамбъл “Музика Нова“ с диригент Драгомир Йосифов.
Концертът на българската формация беше на 15 април, в третия ден на фестивалния афиш, и премина много успешно. Зала “Берио“ в Концертхаус беше пълна, открои се ерудираната публика, която откликваше с емоционален аплауз за диригента и изпълнителите след всяко произведение. Впечатляващ бе и подбора на интересна, оригинална програма за ценителите на съвременната музика. Бяха включени творби от Антон Веберн, както и от съвременните австрийски композитори Бернхард Гандер и Йоханес Мария Щауд. Роденият през 1974 г. Йоханес Мария Щауд е в момента едно от най-известните имена сред съвременните автори, носител на много отличия, сред които и наградата “Хиндемит“ през 2009 г. Той бе представен с произведението “Donum“ за соло виолончело.
Централно място в програмата на концерта на 15 април имаха и две български имена – Владимир Панчев и Симеон Пиронков-младши. Двама талантливи, оригинални автори, които 30 години живеят и творят в Австрия и са членове на Съюза на австрийските композитори. Владимир Панчев беше представен с творбата “Импулс I“ за кларинет, пиано и ударни инструменти. Симеон Пиронков-младши има много успешна кариера като композитор, диригент и професор в Университета за музикални и сценични изкуства във Виена. Той е отличаван с престижни награди в Австрия, има множество изяви на международните музикални сцени. Основател е на австрийския ансамбъл за съвременна музика “PHACE“, който има свой абонаментен цъкъл в Концертхаус и чиито изяви се разгръщат като мултидисциплинарни проекти, включващи танц, театър, пърформънс, арт инсталации и др. На концерта в неделя Симеон Пиронков-младши беше представен от “Музика Нова“ с две оригинални произведения със заглавия “Entwirrung“ за соло акордеон и “skin.double“ за флейта, кларинет, акордеон, перкусии и виолончело.
Безспорна звезда в интерпретацията и на двете творби бе акордеониста Красимир Щерев - много известно име, със световно признание като изпълнител. В анонса на фестивала “Bridges“ той бе определен за ключова фигура в музикалния живот на Австрия. Красимир Щерев има блестяща кариера като акордеонист, свирил е с прочути международни състави като Виенската филхармония, Австрийския радиосимфоничен оркестър и др., а от 2003 г. е член на Klangforum Wien. Неговият талант и виртуозност допринасят за привилегията изтъкнати съвременни автори да композират творби за акордеон, които специално му посвещават - сред имената са Олга Нойвирт, Пиерлуиджи Билоне и др.
Минути след края на концерта и преди своята среща-разговор с почитатели, Красимир Щерев отдели време за слушателите на предаването “Алегро Виваче“ по Хоризонт. Чуйте интервюто и интересните размисли на музиканта от звуковия файл.
С два дни се отлага началото на фестивала за имерсивни арт инсталации SOFIA LIGHTS, който ще се проведе в парк-музей "Врана". Това съобщи пред БНР Ясен Гешев от организаторите на събитието. Фестивалът трябваше да започне днес, но заради метеорологичните условия и опасността от падането на мълнии ще започне в събота сутрин и ще продължи..
Идеята на д-р Илиев беше фестивалът в Банско (сега в Боровец) като дух да се доближава до този в Монтрьо. Това е много висока топка . Това каза пред БНР Николай Захариев, музикален директор на международния джаз фестивал "Д-р Емил Илиев". Вече трета година фестивалът се провежда в планинския курорт Боровец. Захариев е дългогодишен музикален..
Сила. Това е думата, която обединява седемте героини в новия роман на Виктория Бешлийска – "Нишка" . Женската сила като совалка на стан свързва съдбите на Скарлада, Ана, Зорка, Дана, Ружа, Мария и Йова. Няколко смели български жени, които принадлежат на различни времеви периоди. Седем жени – дъщери, съпруги, майки, носещи отговорност..
Броени дни остават до откриването на Олимпийските игри в Париж. Но преди да бъде запален олимпийския огън в Париж на 26 юли, 4 500 деца и младежи от цял свят участваха в конкурса на ЮНЕСКО на тема „Олимпийските игри от древна Гърция до съвременните игри. Спортни таланти със споделени ценности“. Изключителен успех и престижни награди заслужиха деца..
"Вещица беше Виола" е един много интересен и полезен сборник с разкази на писателката Людмила Данова. Разказите в преобладаващата част не са необичайни, не са езотерика, но са почерпени от действителни случаи и събрани в образа на Виола - гадателка, лечителка, билкарка, която има мисията да помага на хората и иска, и Бог й дава шанса да остави..
Петнадесетото издание на музикалния фестивал "Дни на класиката" започва на 20 юли, събота , в Балчик. Тази година в центъра на вниманието е клавирната музика, защото Община Балчик се сдоби с два нови рояла . Средствата за тях бяха събирани в дългогодишна кампания, която започна през 2017 г. Големият концертен роял пристигна през есента на..
Темата за историята като шарж, през живота и творчеството на родоначалника на българската карикатура Александър Божинов представяме в "Нощен хоризонт" с проф. Ваня Добрева . С нея говорим за човека, който положи основите на политическата карикатура в България и остави незаличима следа в историята на нашата култура. Самият Александър Божинов..
"Убеден съм, че инцидентът е следствие на някаква случайност, непреодолима сила, форсмажор - нещо се е случило, което не е нормално. Не вярвам това да е..
Конституционният съд взе правилното решение и отмени една значителна част от направените промени. Справиха се по един много сложен въпрос,..
Ако се прави обединение на лявото, то трябва да е качествено ново. Корнелия Нинова си представяше лявото като Варшавския договор – БСП в ролята..