Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Венцислав Караджов: Тройно се увеличиха жалбите за лични данни след GDPR

Председателят на КЗЛД посъветва бизнеса внимателно да чете европейския регламент, защото той защитава и него

Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).
Снимка: Татяна Величкова

Поне три пъти се увеличиха жалбите след 25 май тази година, когато влезе в сила Европейският регламент за защита на личните данни GDPR, заяви днес пред БНР Венцислав Караджов, председател на Комисията за защита на личните данни (КЗЛД).

„До 25 май жалбите бяха в порядъка до 200, а в момента имаме 800 жалби, подадени в КЗЛД“, каза той в предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“.

Според него това е нормално с оглед на сериозната разяснителна кампания, в която на физическите лица и администратори на лични данни са били обяснени правата и задълженията им. В резултат на което гражданите са проявили по-голяма активност.

„Бих казал, че около 80% от жалбите са основателни“, каза Караджов, но посочи, че има и жалби, които показват неразбиране – например, към кого да се обърнат при документни измами, тъй като това не е КЗЛД, а компетентните органи на прокуратурата.

От тези 80% има известна част жалби, неоснователни по своето съдържание. В тях органът правилно е адресиран, но има неразбиране на правото на защита на личните данни от физически лица, обясни той.

„Те, например, не желаят да заплатят разходите, направени за определена услуга – комунална или свързана с телефонията. И това, че са успели да се крият години наред да не плащат, считат, че където е изтекла погасителната давност, администраторът – т.е. фирмата, няма право повече да им обработва личните данни. Но ние не се произнасяме за давност, а дали администраторът има право да им обработва данните, а той има, защото има интерес да възстанови тези средства, които е изразходил, за да им предостави услугата“, каза Караджов. И посочи, че за изтекла давност трябва да се произнесе съд, а не административен орган като КЗЛД.

Караджов посъветва администраторите по-внимателно да прочетат общия регламент на GDPR, защото той защитава и бизнеса. „Да, трябва да отговориш как обработваш данните на физическо лице. Срокът е един месец, а преди това бе 14 дни, а при сложни казуси може да се увеличи с още месец“, посочи той. „Отделно GDPR казва, че физическо лице, въпреки че му е отговорено, продължава да подава искания до администратора, и те очевидно се явяват неоснователни, то администраторът може да въведе такса за обслужване на този клиент или да му откаже, като подчертае, че вече е отговорил“.

Според Караджов у администраторите има един неоснователен страх от GDPR, тъй като регламентът не се чете в детайли, а се разчита на консултанти. „За съжаление в България липсват достатъчно добре подготвени консултанти. Да, има такива, но не всички разполагат с необходимата компетентност, за да дадат съвет“.

Тъй като има такива, които съветват граждани да си спестяват плащането на режийни под претекст, че се използват личните им данни, изниква въпросът дали не може да се оформи добър бизнес около регламента.

„Той се оформи, и то първоначално поради факта, че КЗЛД започна сериозна разяснителна кампания, но в нея не можем да обслужим индивидуалните интереси на всеки бизнесмен… В резултат се установи, че бизнесът не познава правилата за обработване на лични данни с изключение на определени видове бизнеси, които обработваха лични данни в големи обеми и поради факта, че постоянно подаваха жалби срещу тях, бяха сложили в ред начина на обработка на личните данни. Но останалата част, включително малък и среден бизнес… сериозно не обръщаха внимание на правилата“, каза Караджов.

Той посочи, че обработката на всяка една жалба отнема между месец и три месеца, за да се произнесе в КЗЛД по нея и че напролет очаква първите съдебни решения по резолюциите на комисията според новия регламент.

Чуйте цялото интервю в звуковия файл.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Община Балчик представи календар за 2025 г. с теми от миналото на града

Календар за 2025 г. с теми от миналото на града за период от 100 години представи Община Балчик. В него са поместени важни събития от Кримската война до 1944 г.  Календарът е кратка версия на излезлия по-рано фотоалбум "Един век визуална история Старият Балчик 1850-1945". Календарът, който ще стигне до партньори, приятели и институции у нас и в..

публикувано на 21.12.24 в 16:17
Станислав Попдончев

Бизнесът е за диференциран подход при увеличението на заплатите в бюджетния сектор

Бизнесът настоява за диференциран подход при увеличението на заплатите в бюджетния сектор. Повече пари трябва да се насочват приоритетно към недофинансираните сфери, а доходите да растат поетапно през годината, смятат работодателите. Обратният подход създава предпоставки за ръст на инфлацията.  Бюджетът трябва да дава приоритет на увеличението на..

публикувано на 21.12.24 в 16:01
Александър Вучич

Вучич заяви, че няма да отстъпи пред протестите в Сърбия

Президентът на Сърбия Александър Вучич заяви, че няма да отстъпи пред продължаващите вече месец протести в цялата страна заради срутването на козирката на железопътна гара, при което загинаха 15 души. Александра Томанич: Протестите в Сърбия са коренно различни от предишните Възмущението от трагедията в Нови Сад се разпространи в цяла Сърбия,..

публикувано на 21.12.24 в 16:00

Километрична опашка от автомобили на АМ "Хемус", в посока София

Километрична опашка от автомобили се е образувала на магистрала "Хемус", в посока София, между тунелите "Ечемишка" и "Топли дол".  Причината е организацията за пропускане на движението в единствената работеща тръба на тунела "Топли дол", като и в двете ленти се движат коли в посока Варна. След тунел "Ечемишка" движението в посока Варна се нормализира...

публикувано на 21.12.24 в 15:58

Кипърските граждани са в несигурност и стрес заради личните им финанси

Кипърските граждани са в несигурност и стрес заради личните им финанси и недостатъчни спестявания, показва представеният "Индекс на финансовото благосъстояние“ за 2024 г. Общата му стойност е едва 51,4 (при база 100). 57% от участниците в проучването, проведено от "Института за финансово благосъстояние" (Financial Wellbeing Institute), смятат, че..

публикувано на 21.12.24 в 15:51

НСИ: Близо 17 600 са свободните работни места в страната

Близо 17 600 са свободните работни места в цялата страна, сочат предварителните данни на Националния статистически институт към края на третото тримесечие на годината. Те са с почти 1000 позиции по-малко в сравнение с края на второто тримесечие.  Преди дни от Агенцията по заетостта съобщиха, че сред най-търсените професии са персонал, полагащ..

публикувано на 21.12.24 в 15:44

Кипър ще получи заем от 200 млн. евро от ЕИБ за изграждане и модернизация на пътна инфраструктура

Кипър ще получи заем от 200 млн. евро от Европейската инвестиционна банка за изграждане и модернизация на пътна инфраструктура, първият транш от който е за 100 млн. евро. Споразумението за него бе подписано в петък в Никозия от министрите на финансите и на транспорта на страната заедно с вицепрезидента на европейската финансова институция..

публикувано на 21.12.24 в 15:36