Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Манру“ от програмата на OperaVision

Много приятна изненада за мен бе спектакълът на Полската национална опера, включен в платформата „OperaVision“. Това бе напълно непознатата опера “Манру“ от Игнаси Ян Падеревски, едно произведение с красива музика и колоритен сюжет от композитор, когото мислех, че познавам. Знаех, че той е бил един от най-големите пианисти в световен мащаб в началото на 20 век, че е  композитор,  известен обаче с един менует за пиано, както и  виден политик. Покрай операта “Манру“ се запознах подробно с биографията на този музикант, който всъщност е една от големите личности на Европа.

Като пианист Падеревски е свирил на всички континенти, по-голямата част от изявите му са били в САЩ. Там той е развил мащабна дейност като филантроп - подпомагал е  децата на поробената си родина Полша, активно се е включил в борбата за нейното освобождение. След Първата световна война Падеревски е  начело на  полската делегация на мирната  конференция във Версай, където Полша е обявена за суверенна държава. Той е първият министър председател на страната, след това е  представител на Полша в ООН. Бил е много популярна личност в Европа и САЩ, обаятелен оратор, полиглот - знаел е 7 езика, бил е патрон  на изкуството и архитектурата, ярък хуманист, даже се е изявявал като филмов актьор. Въобще - една невероятна личност!

Като композитор Падеревски е създал обемно творчество, 70 опуса и то произведения не само за пиано. Единствената му  опера „Манру“ е създадена по либрето на Алфред Носиг по едноименната новела на Игнаси Крашевски. Сюжетът засяга въпросите на  расовата дискриминация, предразсъдъците. Историята се развива в малко селце, където младата Улана се влюбва и омъжва за циганина Манру. Цялото село се отвръща от нея, дори и собствената й майка. Въпреки че бракът им е щастлив и имат дете, Манру започва да се отегчава от спокойния живот, копнее за свободата си. И когато таборът пристига в селцето и неговите сънародници също го отблъскват и го смятат за предател, той тръгва с тях. Отчаяната Улана опитва да се самоубие, но се намира верен другар, който я спасява и се получава щастлив край.

Либретото не е особено сполучливо, доста наивно е, но музиката е великолепна и си струва да се чуе. Операта „Манру“ е поставена за първи път в Дрезден на 29 май 1901 г., първата полска постановка е същата година през юни в Лвов, после е поставена в  големите оперни театри по света. Премиерата в Метрополитън е на 14 февруари 1902, играна е в Прага, Цюрих, много оперни театри в САЩ, Москва, Киев и постепенно се забравя...

Заслужава уважение фактът, че националният оперен театър на Полша е поставил тази забравена опера. По този начин, предлагайки я в платформата „OperaVision“, запознава любителите на оперното изкуство в Европа не само с историята на своя оперен театър, с непознати оперни произведения от миналото, но  и с техните творци.

Спектакълът на „Манру“ в Полската национална опера или както по-често я наричат театър Виелки Варшава е под диригентството на Гжегош Новак, който също е главен асоцииран диригент на Кралския филхармоничен оркестър в Лондон. Има изяви по цял свят, дирижира  много от най-известните оркестри. Под негово ръководство операта прозвуча много баласирано, оркестърът бе точен, хорът много звучен и спят.

Главната роля на Манру бе поверена на словашкия тенор Петер Бергер, редовен солист на много от оперните театри на континента. Неговият герой бе убедителен гласово и актьорски. В ролята на Улана бе  солистката на операта във Вроцлав Ева Траш - с красив лиричен глас, изразително и музикално пеене и затрогващ артистизъм.

С най-богата международна кариера може да се похвали баритонът Миколай Жаласински, който изпълни ролята на Юрок -пее в Италия, Испания, Португалия, Израел, Словакия. Изнасял е концерти с Берлинската и  Мюнхенската филхармонии, във Франция. Всъщност неговият герой бе с най-сложно сценично поведение и той се справи много артистично, а и певчески беше безупречен. Въобще всички, които пееха на сцената, дори и в малките роли, се изявиха  много добре, достойно за  театъра, в който пеят.

Въпреки че постановката  беше пренесена в наше време, всичко на сцената беше ярко, колоритно и приятно за гледане. Много ефектно бе представен циганският табор в третото действие - на сцената беше пълно с рокери и това беше напълно приемливо. Всичко това се дължи на известния театрален и оперен режисьор Марек Вейс и на художника Каспар Гларнет.

Препоръчвам този спектакъл - визията и музиката са прекрасни, както и певците!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините на Програма „Хоризонт“ - вече и в Instagram. Акцентите от деня са в нашата Фейсбук страница. За да проследявате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Последният страстен любовник" в афиша на Драматичния театър в Русе

Традиционната комедия на Нийл Саймън "Последният страстен любовник" е най-новото репретоарно попълнение в афиша на Драматичен театър "Сава Огнянов" в Русе. В деня, в който театърът обяви, че ще представи "Последният страстен любовник", свършиха билетите за първите две февруарски дати. И имаше защо. Много смях заради..

публикувано на 09.03.25 в 08:00
Китари на Джими Хендрикс и Ерик Клептън в Metropolitan Museum of Art в Ню Йорк

Рок бандата "Белканто" се събра отново

В Кърджали трима приятели възстановяват хитова музикална банда от 80-те години на миналия век. Някогашните момчета, покорили с китарите си сърцата на стотици почитатели, сега отново се събраха. Репетират всяка вечер, а амбицията им е през май да изнесат първия си концерт след десетки години затишие. Кои са те? Ще разберете от..

публикувано на 09.03.25 в 05:50

Клавирният конкурс "Панчо Владигеров" - за първи път в София

От 1 до 9 март 2025 г. в София ще се проведе Международният конкурс за пианисти "Панчо Владигеров". Той ще бъде открит с концерт на ученици от училищата по изкуствата в страната, които ще свирят музика от Панчо Владигеров. Конкурсът е под патронажа на Наталия Киселова - председател на Народното събрание на Република България, и с подкрепата на..

обновено на 05.03.25 в 20:22
Георги Атанасов

Георги Атанасов - отвъд пътя на думите и пътуване през времето в търсене на истината

" Не гледайте, а слушайте, за да ни чуете , защото тук в "Нощен Хоризонт" се отпускам повече и хората има какво да чуят в ефира на БНР, сподели за "Нощен Хоризонт" Георги Атанасов , поет, писател и редактор.  Атанасов е автор на седемнадесет книги , в които историята, човешката същност и дълбоките философски размишления се срещат , за да..

публикувано на 05.03.25 в 11:09
Лъчезар Кацарски

Музикантът Лъчезар Кацарски: Винаги съм бил леко бунтарски настроен!

Лъчезар Кацарски  е изключително даровит млад човек,  музикант, композитор, джаз певец .  Занимава се с музика от шест-седемгодише н. Възпитаник е на Националната хуманитарна гимназия "Св.св. Кирил и Методий", правоприемник и продължител на традициите на Българската мъжка гимназия, открита с акт на екзарх Йосиф през 1880 година в Солун.  "..

публикувано на 04.03.25 в 11:02

"Каста дива" - едно предаване, което прави живота по-хубав

В 21-ото издание от 32-я сезон на предаването на програма “Хоризонт“ за музикално-сценични изкуства “Каста дива“: 20.05-21.00 ч.: - Преди премиерата на оперетата “Веселата вдовица“ от Лехар в НМТ “Стефан Македонски“ разговаряме с режисьора Валентин Ганев и с диригента Константин Илиевски - Томбола за билети за концерти и спектакли -..

обновено на 03.03.25 в 17:49
Шон Бейкър с четирите награди

Вечерта на "Анора" - наградите "Оскар" бяха връчени за 97-и път

Вечерта на "Анора" - така беше определена церемонията по раздаването на 97-те награди "Оскар" на американската Академия за кинематографично изкуство. Черната комедия "Анора" грабна общо пет статуетки - за най-добър филм, най-добра актриса за Майки Мадисън, най-добър режисьор за Шон Бейкър, за оригинален сценарий и монтаж. Филмът разказва..

публикувано на 03.03.25 в 07:58